Jak si vybrat helmu na motorku

Vybrat správnou helmu na motorku je věda. V nabídce je několik typů helem, různé certifikace, materiály, příslušenství a výbava. V tomto návodu představíme jednotlivé typy helem pro různé účely jezdění. Při výběru helmy pamatujte na to, že spadnout na asfalt z městského skútru jedoucího rychlostí 50 km/h bolí úplně stejně, jako na něj padnout v 50i kilometrové rychlosti ze čtyřválcového superbiku. Helma je vždy bezpečnější, když chrání i bradu jezdce. Ze statistik záchranářů vyplývá, že více než třetina prvních nárazů hlavy o zem se odehrává její bradovou částí…  Helmu byste měli vyměnit každých 5 let. Každopádně ihned po nehodě, i když na ní nevidíte žádné viditelné poškození. Materiály helmy mohou časem degradovat a její schopnost absorbovat náraz se tím snižuje.

 

Jakou helmu vybrat na motorku

Podle rozsahu krytí hlavy dělíme helmy na Full face neboli integrální helmy, Flip up- vyklápěcí helmy, otevřené helmy, endurové helmy a motokrosové helmy. Každá z nich je určená pro jiné jezdění a jiný segment motorek. Každé zmíněné řešení helem má svoje výhody a nevýhody z hlediska bezpečnosti při pádu a uživatelského komfortu pro jezdce. Jako spousta jiných věcí v životě je i u motorkářských helem vždycky něco za něco.

 

Integralní neboli Full-face helmy

Nabízí nejlepší možnou ochranu, protože pokrývají celou hlavu a obličej. Tato varianta helmy sedí nejpevněji ze všech helem na hlavě jezdce. Mají integrovaný štít, který chrání oči a obličej před větrem, hmyzem a prachem. V nabídce jsou i helmy se dvojitým štítem- krycím a slunečním nebo systémy proti mlžení štítu (Pinlock apod). K nevýhodám integrálních helem patří  problémové odvětrávání v horkém letním počasí. Tento typ helmy je vhodný pro všechny silnější motorky napříč všemi různými segmenty street, touring nebo circuit.

 

Vyklápěcí, modulární, Flip up helmy

Vyklápěcí helmy kombinují ochranu integrální helmy s pohodlím otevřené helmy. Přední část helmy můžete celou vyklopit nahoru.  Je to pohodlné při odvětrávání hlavy v horku, komunikaci s ostatními nebo konzumaci jídla a nápojů bez sundávání helmy. K nevýhodám vyklápěcích helem patří vyšší hmotnost ve srovnání s integrální helmou. Vyklápěcí helmy poskytují nižší úroveň ochrany jako integralní helmy, protože mechanismus flip-up může být slabým bodem při nárazu helmy o zem. Díky výklopnému mechanismu flip-up je tento typ helmy vždy hlučnější, než helma integrální. Vyklápěcí helmy se postupně prosazují v touringovém jezdění, kde jejich majitelé upřednostní pohodlí vyklápěcí helmy před bezpečím plynoucím z konstrukce integrální helmy.

 

Otevřené, open face helmy

Otevřené helmy jsou nejlehčí ze všech typů helem. Nejlépe ventilují horko a neomezují vaše periferní vidění. Otevřené helmy jsou v nabídce se štítem i bez. K nevýhodám otevřených helem patří nejnižší úroveň ochrany obličeje při pádu na zem. Pokud helma nemá štít, jezdec ji musí kombinovat s vlastními brýlemi a zavřít pusu. Otevřené helmy jsou vhodné pro městské skútry nebo slabší motorky. Tyto helmy budou vyhovovat jezdcům, kteří se raději kochají, než aby závodili. Otevřené helmy se dají používat v rychlostech do 100 km/h, ve vyšší rychlosti už vítr podfukuje i pod štít, pokud je s ním helma vybavená.

 

Enduro, dual sport helmy

Jejich konstrukce vycházejí z uzavřených helem, včetně systémů větrání, dvojitého plexi, nebo integrace komunikačních technologií. Mívají polohovatelný kšilt. Ten jezdce chrání proti oslnění sluncem a v případě výletu mimo zpevněné silnice pomáhá rozrážet větvičky, takže hlavní plexi helmy netrpí tolik rizikem poškrábání. Protože je offroadová jízda fyzicky náročnější, tak se plexi této helmy častěji mlží. U tohoto typu helmy vybírejte helmu s dobrým odvětráváním a řešte, jestli je vybavená systémem proti mlžení štítu (Pinlock a podobné systémy).

Motokrosové helmy

Motokrosové helmy mají agresivní aerodynamický design, maximální odvětrávání skořepiny helmy a výrazný štít s pevným chráničem čelisti. Helma má otevřený prostor pro motokrosové brýle. Toto řešení a tvar umožňují maximální ventilaci a ochranu hlavy a obličeje před prachem a blátem od předního kola. Motokrosové helmy nejsou určené pro jízdu na silnici, ve vyšších rychlostech je jízda v této helmě hlučná a silně nepříjemná.

 

Bezpečnostní standardy a certifikace helem

V Evropě se nejčastěji setkáte s certifikací ECE, což je evropská homologace. Aktuálně platná norma je ECE 22.05 pro základní modely a 22.06 pro špičkové modely helem.  Crash testy podle normy ECE jsou prováděné pouze na 2 body helmy. S evropským certifikátem ECE můžete jezdit i v Americe. SNELL je americká homologace, která je nejpřísnější na světě. Crashtesty podle normy SNELL jsou prováděné opakovaně na stejné místo a nárazy jsou vedené do 16i různých míst na helmě.

 

Jak správně změřit hlavu pro výběr helmy

Najděte si krejčovský metr. Krejčovský metr je ideální pro měření obvodu hlavy, protože je flexibilní a přesný. Pokud nemáte krejčovský metr, můžete použít kus provázku nebo šňůrky a poté ho změřit pomocí pravítka nebo metru.

Změřte svou hlavu. Postavte se před zrcadlo. Je potřeba abyste se viděli, co děláte. Umístěte krejčovský metr kolem hlavy tak, aby procházel asi 1 cm nad obočím a ušima. Prověřte, že natažení metru není příliš těsné ani příliš volné. Změřte svou hlavu opakovaně a porovnejte výsledky měření.

Zjistěte svou velikost helmy. Porovnejte výsledek svého měření s tabulkou velikostí výrobců helem. Každý výrobce mívá trochu jiné velikosti. Proto je důležité se dívat na tabulku velikostí konkrétního výrobce. Pokud se výsledek vašeho měření nachází mezi dvěma velikostmi, musíte helmu vyzkoušet naživo.  To byste měli udělat tak jako tak…

 

Jak zkoušet a vybírat správnou helmu

Helmu si musíte vyzkoušet osobně, stejně jako boty. Osobní vyzkoušení helmy ničím nenahradíte. Helma má na hlavě sedět těsně, hlavně v oblasti lícních kostí. Používáním se vnitřní stélka helmy postupně vymačkává. Když zapnutou helmu natočíte ze strany na stranu nebo zepředu dozadu, kůže na vaší hlavě by se měla s helmou pohybovat. Pokud je zmíněný pohyb volný a hýbe se jen helma, je pro vás zkoušená helma velká. Když cítíte bodový tlak kdekoli uvnitř nebo vás helma silně tlačí na čelo, je pro vás zkoušená helma příliš malá. Nechte si zkoušenou helmu na hlavě alespoň 5-10 minut, abyste se ujistili, že vás helma nebude nesnesitelně tlačit ani po delší dobu nošení. U značkových integrálních helem Arai a Shoei můžete měnit jednotlivé části vnitřní stélky nebo si stélku vytvoříte zcela na míru. Tuto službu nabízí Shoei v Brně.

 

Na co se zaměřit při výběru helmy

 

Zorné pole: Helma by vám neměla omezovat zorné pole. Měli byste být schopni vidět nahoru, dolů a do obou dvou stran bez omezení.

Výstelka: Výstelka helmy by měla být těsná ,ale pohodlná a snadno vyjímatelná pro čištění. Některé helmy mají také nastavitelnou výstelku pro lepší přizpůsobení tvaru vaší hlavy.

Ventilace: Zkontrolujte si, jestli má helma dostatek ventilačních otvorů a jestli se dají ovládat. Abyste v ní vydrželi jezdit i v horkém letním počasí

Certifikace: ujistěte se, že helma má certifikaci ECE 22.05 nebo 22.06

Štít a brýle: Štít helmy by měl být odolný proti poškrábání a poskytovat ochranu proti UV záření. Některé helmy mají také anti-fog štít nebo pinlock systém pro lepší viditelnost v chladném nebo vlhkém počasí. Pokud nosíte dioptrické brýle nebo chcete jezdit ve slunečních brýlích, ujistěte se, že se vám vaše brýle pohodlně vejdou do helmy.

Intercom: Některé modely helem nabízejí originální intercom integrovaný přímo do vnitřní výstelky helmy. Slouží pro komunikaci se spolujezdcem nebo s ostatními jezdci (spojení je možné až pro 8 motorek) nebo na hlasové ovládání navigace nebo aplikací ve vašem mobilu.

 

Pár poznámek k výběru helmy na závěr

Na helmě rozhodně nešetřete. Hlavu máte jenom jednu a je to nejcennější, co máte. Vybírejte si helmu podle způsobu jízdy a výkonu vaší motorky. Investice do helmy by měla být přímo úměrná ceně motorky, na které jezdíte. Třeba helmy ARAI se vyrábí kompletně celé ručně, jejich výrobní proces trvá 18 a více hodin, což se logicky projeví v pořizovací ceně helmy.

 

Dobře vyberte, řádný ranec kilometrů v sedle vaší mašiny přejeme!