Aprilia letos jako jedna z mála továren představila fungl novou mašinu, ostatní letošní novinky jiných značek jsou totiž odvozené z již existujících motorů a rámů. Na veletrhu EICMA v Miláně uvedli Aprilii RS 660 a my hlásíme pozor! Zajímavý poměr výkon / váha / kompletní elektronika RSV4 = setsakramenstsky zajímavá štika střední objemové třídy, která Aprilii delší dobu chyběla. Aprilie posledních několik sezon nabízela motorky v kubaturách 125 ccm, 800ccm a víc než litr, což jsou motorky pro běžného smrtelníka dost překoňované a zbytečně drahé. Aprilie RS 660 designově navazuje na superbike Aprilia RSV4, po technické stránce je motorka komplet nová.
100 koní čeká, až otočíte zapěstím
Motor už známe z loňského konceptu, Aprilia upravila přední půlku motoru V4 1100. Velmi příjemný překvapení je jeho maximální výkon, navzdory té prokleté normě EURO 5 ho v Aprilii naladili na 100 koní! Vzhledem k tomu, že v téhle objemové kategorii je obvyklých tak 70 hp, smekáme klobouk inženýrům, že z něj výždímali co se dalo. Tahle mašina má v rukávu ještě jeden trumf- poměr výkonu a hmotnosti. Aprilie RS 660 váží pouhých 169 kg suché váhy. Když k tomu ještě Itali přihodí elektronickou rychlospojku pro řazení nahoru i dolů, máte okruhový bike jak víno.
Klidné projíďky prostě nesnáší
Lehká je, protože má důmyslně postavený motor, ten je nosnou součástí rámu. Váhu snižuje hliníkový rám i kyvná vidlice zadní nápravy. Díky tomu bude RS se 100koňovým motorem na tuti svižný bike. Nabídne proto komplet elektronické jízdní asistenty ze superbiku RSV4. To máte elektronické ovládání škrticích klapek ride-by-wire a díky němu jízdní režimy. Šestiosá inerciální jednotka pomocí gyroskopů měří v reálném čase náklony do všech možných stran a data posílá do řídící jednotky APRC- Aprilia performance ride control. V balíku jízdních asistentů APRC nechybí kontrola trakce, anti-wheelie, kontrola brzdění motorem a ABS s funkcí brždění v náklonu.
Duo colore
Přední vidlice Kaybaba 41 mm je plně nastavitelná, ostudu nedělají ani radiální Bremba o průměru 320 mm. RS 660 nabízí pět jízdních režimů, 2 z nich jsou určené pro kroužení na závodních okruzích: Challenge nebo Time Attack, tento jízdní režim nabídne možnost osobního nastavení pro zkušené závodníky. Ve výbavě oceníte multimediální platformu na propojení vašeho smartphonu a Cornering Lights, což je přisvěcování vnitřku zatáčky. Aprilia RS 660 bude k mání ve dvou barevných schématech- kombinace modro červené a černo červené.
Koncept Tuono 660
Ital není blbej, když jednou rozdělí motor a udělá novej rám, tak se to určitě bude hodit i jinde. Nebylo žádné překvapení, že na premiéře rovnou ukázali koncept naháče Tuono 660. Podobně jako kdysi u RSV4, i tento technický základ modelu RS 660 poslouží jako platforma pro několik sérií mašin. První z nich bude Tuono 660 v příštím roce. Stejný motor i rám doplňují jinak umístěná široká řídítka a sedlová část pro vzpřímenější posez jezdce. I tady design navazuje na větší sestru Tuono 1100- baby Tuono má taky tři přední světlomety, jen halogenové žárovky konečně nahradí LED.
Máte se na co těšit!
Přestože jde o koncept, už teď jsou známé výkonové parametry. Menší Tuono 660 bude naladěné na 95 koní výkonu a větší zátah ve středních otáčkách. Baby Tuono má tři LED světlomety jako jeho větší sestra. I tahle motorka využívá balík elektroniky APRC ze superbiku RSV4, v této mašině bude systém naladěný na jízdu po městě. V balíků jízdních asistentů máte kontrolu trakce, anti-wheelie, kontrolu brzdění motorem, ABS s funkcí brzdění v náklonu. Vaši levou ruku ušetří elektronická rychlospojka.
Copyright © Michal Fučík