Představujeme Ducati Multistrada V4

Ještě jsme na ní neseděli, ale už máme jasno. Tahle 4. generace Multistrady se Ducati vážně povedla! V předstihu jsme zhltli přestavení pro dealery, takže hlásíme u V4 masivní pokrok v jízdních vlastnostech a komfortu oproti předchozí generaci s dvouválcem 1260 ccm. Prodejní cenu nové Multistrady pro Českou republiku oznámíme do vánoc. První Multistrady V4 dorazí do Čr během ledna příštího roku. Čtyřválcové Multistrady budou samo mezi našimi testovacími motorkami pro sezonu 2021. Nejpozději od dubna u nás můžete na vlastní kůži vyzkoušet silniční i enduro variantu Multistrady V4. Zatím si ji důkladně proklepneme, ať víte co je zač.

Komplet všechno nový. V4 produktová řada, výbavy i způsob konfigurace téhle mašiny

 

Nová Multistrada V4 bude nabízená v původním rozsahu jako předchozí generace: základní Multistrada V4 s mechanickým podvozkem bude dostupná pouze v červené barvě se základní výbavou. Multistradu V4S s elektronickým podvozkem si můžete vybrat mezi šedou a červenou barvou. Vrcholem nabídky je Multistrada V4S Sport také s elektronickým podvozkem, která nahrazuje 1260 Pikes peak jak výbavou, tak barevným schématem. Továrna poprvé v historii nabízí u Multistrady S a S Sport možnost výběru balíku výbavy jako u automobilek. U Ducati nazývají úrovně výbavy Trim: u Skové verze vybíráte z 5 trimů výbavy a u Sportu ze dvou, základní verze V4 je v jediné variantě. U obou dvou vyšších modelů si můžete v rámci konfigurátoru ještě vybrat, jestli ji chcete raději s litými ráfky a silničními pneumatikami nebo drátěnými koly se silničními nebo dvěma variantami offroad pneumatik Pirelli Scorpion Rallye nebo jejich verzi Rallye street. Motivací továrny je vyjít vstříc svým zákazníkům a dát jim na výběr z více výbav za tovární cenu, kdy oproti doplňkům z aftermarketu ušetříte až 70%. Kombinováním ráfků s pneumatikami můžete získat tyto konfigurace:

 

Multistrada V4S s litými koly a silničními pneumatikami

 

Multistrada V4S s drátěnými koly a silničními pneumatikami

 

Ducati Multistrada V4S s drátěnými koly a offroad pneumatikami

 

Ukázka trimů u modelu Multistrada V4S

Jak šel čas s Ducati Multistrada

Než se pustíme do detailního představení nové Multistrady V4, tak si spolu trochu zavzpomínáme. Téhle mašiny se prodalo víc než 100 000 kusů během 17 let od jejího uvedení na trh. Ducati Multistrada 1000DS byla poprvé představená na výstavě v Miláně roku 2001, prodává se od sezony 2003. Od roku 2007 byl litr nahrazený motorem o objemu 1100. Od sezony 2010 se motor dál zvětšil na 1200 ccm. Multistrada 1200 byla první opravdu funkční hybrid použitelný zároveň pro touringové a enduro jezdění- poprvé se v ní objevuje elektronicky nastavitelný podvozek Ducati electronic suspension, který továrna vyvinula společně s firmou Ohlins. Od sezony 2013 je elekronický podvozek doplněný o aktivní reakci tlumení podle dat z provozních čidel. Nová generace podvozku se jmenuje Ducati Skyhook suspension a používá se dodnes. V roce 2017 přibývá do nabídky menší sestra Multistrada 950 s motorem z Hypermotardu. Motor Testrastretta 11 vyráběný od roku 2010 v několika generacích byl v roce 2018 nahrazený dvouválcem o objemu 1260 ccm z Diavelu a to už se bavíme o předposlední generaci- Multistrada 1260 touto sezonou končí, doprodávat se ještě bude enduro 1260. Máme skladem novou červenou Multistradu 1260 S a naše testovací Enduro 1260, které na svého majitele čeká v bazaru.  Pro ortodoxní fandy dvouválce jedna z posledních šancí, jak je urvat pro sebe…

Multistrada, multimotore, multipersonalita, multimoto, multiamore…

Nový čtyřválec Granturismo, který továrna vyvinula na architektuře supebikového motoru Desmodici stradale jsme detailně popisovali v tomto článku. Tady si připomeneme pouze pár klíčových údajů. Tenhle motor si totiž zaslouží pozornost. Za prvé je výrazně menší, za druhé je dokonce lehčí o 1,2 kila, než jeho dvouválcový předchůdce DVT 1260! Navíc je to první Ducati motor bez desmodromického ovládání ventilů, které Ducati používala ve svých motorech od roku 1956. Desmodromické rozvody opustila továrna ve prospěch delších servisních intervalů. Motor V4 Grandturismo používá standardní systém zavírání ventilů pomocí pružin. S novou Multistradou V4 můžete objet 1,5 krát kolem světa. Interval servis ventilů je nastavený na 60 000 kilometrů. Oproti předchozímu dvouválcovému motoru Testrasreta 1260 je to dvojnásobný servisní interval, což významně snižuje provozní náklady.

 

 

V4 Grandturismo má hned 3 rozdílné tváře

Grandturismo V4 je naladěné na maximální výkon 125 kW, tj 170 koní při 10500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 125 Nm dosahuje motor při 8 750 otáčkách. V celém pásmu otáček má motor 3 zcela rozdílné charakteristiky. V nízkých otáčkách velice je motor velice kultivovaný a něžný, přesně to zmiňoval Pepa Sršeň při testování Streetfigthteru V4. Prý na něm klidně můžete poslat vaši starou do sámošky pro rohlíky... Ve středních otáčkách nastupuje masivní zátah krouťáku- je až o 25% vyšší než u dvouválce Testastretta DVT 1260. Ve vyšších otáčkách je výkon motoru podobný jako u superbiků a vy si užijete čistou adrenalinovou jízdu. Během 10 500 otáček prožijete 3 zcela odlišné režimy výkonnosti motoru. Bude jen na vás, který si z nich nejvíc oblíbíte. 6i stupňová převodovka je u verzí S a Sport vybavená quickshifterem. Oproti poslední generaci se také změnilo zpřevodování: Multistrada V4 má kratší jedničku a delší šestku.

Srovnání V4 Granturismo s dvouválcem 1260 DVT

 

Rozdíl ve zpřevodování

 

Zaostřeno na komfort pro jezdce i spolujezdce

Nová generace Multistrady nasazuje ranec vychytávek, které vám zpříjemní jízdu na ní. Oproti dvouválci motor Grandturismo V4 znatelně méně vibruje v celém spektru svých otáček. Granturismo umí vypínat při volnoběžných otáčkách zadní dva válce, které jsou blíže k jezdci. Tím pádem vám netopí pod sedlem, když čekáte na semaforu na zelenou. Potěší i výrazně nižší hlučnost motoru a z toho plynoucí akustický komfort. V něm Granturismo V4 válcuje veškerou konkurenci a oceníte ji zvlášť při delších cestách na dálnicích. Nová je pozice jezdce, sedlo je kompletně přepracované a ve snížené variantě je o 15 mm níž než u poslední generace 1260. Boční winglety- křídla nemají u Multistrady V4 stejnou přítlačnou funkci přední vidlice jako u Panigale V4 a Streetfighteru V4. U téhle mašiny přivádí vzduch ke kolenům jezdce, aby je chladila od tepla působeného motorem. Výšku předního větrného štítu si jednoduše upravíte jednou rukou i v rukavici díky novému ovládání. Oproti minulé generaci se znatelně zvětšilo sedlo pro spolujezdce, které má V4S a V4S Sport včetně vytápění. Potěší vás vodotěsná přihrádka na mobil včetně USB portu na jeho dobíjení.

 

Srovnání sedla mezi Multistradou V4 a Multistradou 1260

Dálnice si dává k snídani, serpentiny k obědu a offroad se skoky k večeři…

Vývoj nového podvozku měl za cíl vyvážit ideální kompromis mezi silničním a offroad naladěním a dosáhnout co největší jednoduchostí ovládání jízdy. Monokokový rám ve přední části je kombinovaný s Trellis rámem v zadní části motorky. Podvozek Multistrady V4 je kompletně jiný ve srovnání s poslední generací: vepředu je nově 19“ kolo oproti 17“ u Multistrady 1260. Zadní kyvná vidlice je oboustranná. Tyto úpravy umožňují daleko větší průchodnost a stabilitu při jízdě offroad terénem při zachování ovladatelnosti při sportovní jízdě na silnicích. Základní model Multistrady V4 má mechanický podvozek, V4S A V4 Sport má elektronický podvozek Ducati Skyhook suspension. Obě varianty podvozku mají stejné zdvihy: vepředu 170 mm a vzadu 180 mm. Téměř o 10 cm menší výška motoru Grandturismo umožnila zvednout spodní hranu Multistrady V4 od země o 46 mm oproti poslední generaci Multistrady 1260 Enduro na hodnotu 220 mm nad zemí. To vám znatelně uvolňuje možnosti, kam s ní můžete mimo silnici všude vlítnout.

 

 Rám a podvozek Multistrada V4

 

Radary budou vaši guardiani

Radarový systém pro motorky Ducati vyvinula během posledních 4 let v úzké spolupráci s firmou Bosch. Multistrada V4 je první produkční motorka na světě osazená radarovou technologií. Každý radar má kompaktní rozměry 70 x 60 x 28 mm, podobně jako outdoorová kamera a váží pouze 190 gramů. Díky přednímu radaru radaru Ducati nabídne nového jízdního asistenta ACC- Adaptive Cruise Control. Pomocí řízeného brzdění a akcelerace motorka automaticky upravuje vzdálenost od ostatních vozidel kolem sebe. Asistent je funkční při rychlostech mezi 30 a 160 km/ h.  Autorita jízdního asistenta ACC byla omezena jak ve zpomalení, tak ve zrychlení. Tímto je vybalancovaný kompromis bezpečnosti- ACC za vás zkrátka neřídí, pouze umožňuje pohodlnější jízdu zejména na dlouhých dálnicích.  Zadní radar detekuje a hlásí vozidla umístěná v mrtvém úhlu- plocha kterou vedle sebe nevidí ani jezdec, ani  za sebou ve zpětném zrcátku. Systém BSD - Blind Spot Detection varuje před vozidly, které s k vám blíží vysokou rychlostí zezadu. Radar je dostupný jako volitelná výbava u modelů Multistrada V4S a V4S Sport.

Elettronica sintonizzata al massimo

Že tahle motorka bude nadupaná elektronikou bylo jasné už před jejím představením. Super vychytávka je naklápěcí barevný TFT displej z minerálního skla s uhlopříčkou 6,5 palce, který si otočíte podle aktuálních světelných podmínek jak potřebujete. Kromě toho, že je větší, jasnější a krásnější než předchozí generace displeje nabídne spárování s mobilem, takzvané zrcadlení. Díky tomu můžete využívat pokročilou navigaci Sygic a spravovat hovory a hudbu z mobilu. Mimochodem za to můžou i nové podsvícené ovladače na levém řídítku s joystickem. Kromě něj je tu navíc separátní tlačítko pro přepínání jízdních režimů, ovládání odpružení a nechybí tlačítka připravená pro ovládání adaptivního tempomatu. Jízdní režimy touring, sport, urban a enduro zůstávají beze změn od poslední generace Multistrady 1260. Kompletní balík jízdních asistentů Ducati traction EVO přebírá Multistrada V4 také od své předchůdkyně. LED světla mají kromě denního režimu i funkci Cornering lights, což je přisvěcování vnitřního okruhu zatáčky. Handsfree zapalování má Multistrada ve výbavě V4S a V4S Sport.

Každý je jiný a potřebuje jinou motorku. Vy tuhle...

Chápeme nářeky Ducatistů, že svět už není co býval, protože se člověk nemůže spolehnout vůbec na nic. Slýcháme pravidelně, že jim nikdo jejich dvouválcové desmo nesebere. Ducati má mít zásadně jednostrannou zadní kyvnou vidlici, bez ní to přece není Ducati. Ti co s Multistradou chtějí jezdit jenom po silnicích, tak na co jim bude 19“ přední kolo? Máte svoji pravdu, ale tím další generaci čtyřválcové Multistrady rozhodně nezastavíte. Místo těch svých pocitů se raději příští rok stavte k nám ji otestovat, ať ten rozdíl dokážete líp posoudit. My jsme si totiž jistý tím, že pokud tahle parta Italů vyrábí Multistrady už 17 let, tak si u čtvrté generace dokážou v klidesu pohlídat, že se v žádných parametrech nevrátí o krok zpátky. Ducati rozhodně neodstřelí svůj core produkt. Klidně se s vámi vsadíme, že všichni co Multistradu V4 přístí rok otestujete nám dáte za pravdu, že se jim fakticky povedla…

 

Ještě si ji prohlédněte ze všech stran