Recenze na Ducati Monster+ od Eliška @celiska Coufalová

Kultovní Italiano v novém

Tenhle legendární nahatý Ital se vždy vyznačoval svou „divností“. Troufalé? Nemyslím si. Ještě teď mám poměrně živou vzpomínku na vlastní pubertální léta, kdy mě kamarád na příšeře poprvé svezl. Byl to pro mě větší zážitek, než samotné rande. Suchá spojka, ucukanost, masa pode mnou a ten pohledový rám. Mňam! O pár let později jsem pracovala ve firmě, kde se tyto rámy na Ducati Monster vyráběly. To vám byla paráda. Slina mi tekla po bradě už ve vstupní hale. Umíte si představit tu chuť jít do práce…

 

Nový Monster obrátil všechno totálně naruby

Nejedno čelo se loni na podzim orosilo, když Ducati představila nový Monster. Jeho poslední generace přichází na scénu v sezoně 2021 a zahazuje skoro všechny zbývající charakteristické prvky, které ho idetifikovaly od roku 1993. Legendární příhradový rám nahrazuje ten hliníkový, vycházející ze superbiku Panigale V4. Ten je přišroubovaný přímo k 90stupňovému dvouválci Testastetta o objemu 937 cm3. Vím, že teď mě budete chtít skoro ukamenovat. Budete namítat, že už to prostě není Monster takový, jaký byl.  Ať si tuhle novinku italský soudruzi strčí za klobouk a vrátí nám zpět toho původního Monstera. Je to omyl přátelé!

 

Lighter, faster, Monster

Čapněte starého Monstera a koukněte na něj ve srovnáním s novým. Je prostě vyspělejší. Motorka udělala obrovský krok vpřed. Přední LED světlo s proužkem denního svícení, elegantní linka prostupující celou motorkou a ve verzi Monster+ ještě o chloupek výš, za příplatek 10 K získáte oproti základnímu Monsteru miniaturní přední štítek a kryt sedla spolujezdce. Zamilovala jsem se do jeho typické rudé barvy, ale příšeru můžete najít i v jiných barevných variacích. Odtučňovací kúra snížila celkovou hmotnost Monstera o těžko uvěřitelných 18 kilo oproti předchozímu modelu 821, který měl navíc motor s menším objemem. Celý rám poslední generace Monsteru váží 3 kg (o 60% lehčí, než předchozí trubkový) a celá mašina 166 kilo suché váhy. Tohle mi vážně hlava nebere. Dovedete si představit, jak moc je tahle motorka agilní? Přesto vás překvapí svou stabilitou i při vysokých rychlostech.  

 

Stačí vzít řídítka do ruky

Když testování, tak pořádné. To se mnou nový Ducati Monster+ zažil nejen na Masarykově okruhu v Brně. Tahle motorka měla vždy svou hlavu (stejně jako my ženy). Co také jiného čekat od Italů (a žen). Nastartování Monstera vyprodukovalo ten známý zvuk, mému uchu lahodící. „Tak s tebou bude zábava!“ Jen málo kdo mi dokáže číst myšlenky a příšeře se to fakt telepaticky daří. Každý povel, co mu dám, tak se promění v zábavu jako nikdy předtím. Chvilku jsem si pohrávala s jízdními módy a vybírala, jaký bude ten správný. Povím vám, že vybírání rozhodně dlouho netrvalo. Volím režim Sport a nejspíš ho už nikdy nedám pryč.

 

111 koní čeká, až otočíte zápěstím

Motor se roztáčí až tak, že bych rozhodně nevěřila, že má „jenom“ 111 koní s krouťákem 93 Nm. Od 6 000 otáček letí vážně rychle, jako nějaký supersport a ta chuť motoru se nechat vytáčet je návyková. Dává na odiv svou razanci, energii a pořádnou šťávu, která mi umožňuje sázet jeden kvalt za druhým a to bez mrknutí oka. Možná mi i říká: „nezdržuj se paninko, rychlořazení tady máš, dej ho tam.“ Přesnost a rychlost. To je ono. Monster si doslova lebedí v zatáčkách a polyká je s jasnou přesností, kterou jsem u předchozích jeho modelů moc neznala. Je tak vzrušující a kde komu to udělá opravdovou radost. Zkouším ho malinko provokovat, ale život se v něm probouzí velice rychle. Úsměv od ucha k uchu a šibalský výraz v očích, to zavládá u mě.

 

Intenzivní pocity pro každého

Na dráze jsem oblečená do jednodílné kombinézy. Jeden by se smál, že při té rychlosti je ze mě vidět jen červená šmouha a můj blonďatý cop. Vypadá to, jako bych se najednou ocitla v ringu býčích zápasů spolu s toreadorskou rudou vlajkou. Tak totiž působí Monster na ostatní jezdce na dráze. Cítím, že hlavní misí ostatních je, mě dojet a co víc, předjet. Najednou vnímám menší tlak za svými zády. Pokaždé, když někoho předjedu, snaží se mě udržet a jen tak se nevzdat. Klid, jsem na dráze jako instruktor a mým úkolem je lidem ukazovat ideální stopu, průjezdy zatáčkami, brzdy a držet je v bezpečné rovině (snažím se vysvětlit mému rudému býkovi). Je to zábava jako nikdy. Ve chvíli, kdy přilétám někam trošku rychleji, stačí se dotknout radiální brzdy Brembo a Monster se zastaví téměř na fleku.  Adekvátní síla, spousta citu se správným zakousnutím na začátku. Víte, jak zní slogan Ducati k novému Monsteru? Just Fun (jenom zábava) a to dokonale sedí. Bavím se a ostatní jezdci se mnou.

 

Váha šla dolů, obratnost se zvýšila

Do města vezme tuhle mašinu každý z nás a bývá to první místo, kam se vydáme. Kapalinou chlazený dvouválec do V, nová karoserie a nové sedlo (do kterého jsem zaplula, ani nevím jak), činí z Monstera rozhodně užší motorku než byla předtím. Sedadlo jezdce je ve výšce 820 mm, ale díky příplatkovému sedlu z příslušenství může klesnout na výšku 795 mm. To rozhodně ocení kdejaký jezdec/jezdkyně nižšího vzrůstu. Však vy nižší to znáte. Není nic víc znepokojujícího, když si nejste jistí svými jízdními dovednostmi a k tomu ještě pořádně nedosáhnete na zem. Nejenže je ergonomie pohodlnější, ale o 7% užší úhel řízení zmenšuje poloměr otáčení motorky. Konec nekonečného manévrování na malém prostoru a postrkování motorky ze strany na stranu. Hurá! To vše doplňují krásně široká řídítka a lehce předkloněný posez, kdy nohy mají dobrou pozici na stupačkách. Nemám jakýkoliv problém zařadit kvalt, nebo použít zadní brzdu. Město je „zrádné“ a starý zarytý Monsterák si jistě pamatuje, jak mu při pomalých průjezdech stroj protestoval a chvěl se celou svou nedočkavostí. U nového Monstera+ je to vyřešeno. Doslova mě překvapil, při proplétáním hustým městským provozem a kolonami. Podtočená trojka (rychlostní stupeň), 2 500 otáček a Monster ani necukne, i když mám stále zvolený režim Sport (nejostřejší mód s plným výkonem). Je to vůbec možné? Skvěle si bere otáčky a je tady značný posun v kultivovanosti.

 

Neupeč mě, než bude na semaforu zelená

Co se městského pohybu týká, přicházím s drobnou výtkou. Drobně si rýpnu přesně do momentu, kdy mi motorka v pomalé jízdě topí do zadku. Je to nejspíš tím, že uložení zadního válce končí přesně u oněch partiích. Možná to je právě motivace, projet kolony jako nůž máslem a být hned pryč. Zkrátka, na světlech být v létě moc dlouho nechcete. Na Monsteru se raději svižně pohybujete...

 

Nejspíš potěší pořádné chlapy, ale ani ženy se ho nemusí bát

Nastavuji pohodovější tempo a na plnobarevném 4,3” širokém TFT displeji zkouším další dva jízdní režimy (Touring – plný výkon, ale jemnější odezva na plynu a Urban – snížení výkonu na 75 koní). Zavládá u mě absolutní klid a pohoda. V tomto momentu mi probíhá hlavou důležitá myšlenka. Kdo je pro Monstera ideální parťák? Vyřazovací strategii nevolím, ale za to mi běží hlavou všichni lidé, které jsem za 6 let své instruktorské praxe na motorce učila.  Řeknu vám to takhle. S Monsterem se nebudou nudit jen vyježděné pilotky a piloti, případně chuligáni všech zemí. Svého majitele osloví, pokud nepotřebuje vražedné závodní tempo, ale naopak se v klidu a bezpečí chce vrátit domů. Za vesnicí pootáčím plynovou rukojeť směrem vzad a před vesnicím zase druhým směrem spolu se stlačením brzdové páčky. Ještě že se tak stalo. Míjím ceduli označující začátek vesnice za Brnem a všímám si na poslední chvíli, že za stromem je schovaná policejní dodávka, čekajíc na kdejakého „výtržníka.“ V okýnku u řidiče se objeví ruka se svěšenou plácačkou, STOP. Zatrne mi. Jak se přibližuji, ruka s plácačkou zajíždí zpět a místo ní přichází to povědomé gesto. Uff, je to palec nahoru . Díky Vám! Že by to bylo právě ono, co bych chtěla konstruktérům nového Ducati Monter+ vzkázat?

 

Každý je jiný a potřebuje jinou motorku. Vy možná tuhle…

 

Kupte si nový Monster, když…

* máte rádi výkon, ale nepotřebujete, aby vás mašina „svlékla z kalhot“

* chcete mít motorku na každý den

* oceníte lehkost mašiny se stylovým designem

 

Nekupujte si nový Monster, když…

* jste ortodoxní vyznavač Monstera a nový rám k vám nesmí do domu

* nevyznáváte pokrok a modernizace vám leze krkem

* ho neoceníte

 

Děkujeme za recenzi nového Monsteru moto instruktorce Elišce Coufalové. Pokud máte zájem o její lekce, pište na její mail.  Přejeme, ať je tvůj život pořád slušná jízda! Díkec posíláme taky Ondrovi Tichému za libový fotky z testování.

 

Kdo netestuje, neví co je dobrý...

Nový Ducati Monster + můžete v  DMOTO vyzkoušet na vlastní kůži v rámci našeho testování. Testování je u nás jednoduchý, jak sehnat ančovičky na rybím trhu v Bari. Zarezervujete si termín testování, složíte kauci 30 000 Kč a projet se na něm můžete jak na pár hodin, tak na více dní. Volejte 603 708 809 a domluvte si svůj termín testování.

 

Prohlédněte si ho ještě ze všech stran