Představujeme Aprilia Tuareg 660

To co se šuškalo už delší dobu, dostalo nedávno konkrétní obrysy. Aprilia během letošního léta ukázala svoje středně objemové enduro Tuareg 660. Nový dvouválec pohánějící superbike RS 660 a naháč Tuono 660 továrna upravila pro offroadové jezdění. Kompletně nový je ocelový rám Tuaregu. Podvozek nabídne stavitelné pérování na obou kolech s prémiovou hodnotou zdvihů 240 mm. Kola mají offroadové průměry 21“ vepředu a 18“ vzadu. Suchá váha Tuaregu 660 je pouze 187 kilo. Elektronická výbava nabídne 4 jízdní režimy, tempomat a kontrolu trakce. Super vychytávka je možnost vypnout ABS nejenom na zadním kole, ale zároveň v celé motorce.

 

Kam míří Aprilia se svým Tuaregem 660

Konstruktéři Aprilie si určili 2 konkurenční motorky, mezi které svůj Tuareg 660 umístili. Cílí mezi Yamahu Ténéré 700 a KTM 890 Adventure v offroadovější verzi R. V přímém porovnání posledně zmíněné motorky nabídne Tuareg podobné nebo mírně lepší parametry jako KTM za výrazně výhodnější pořizovací cenu, která by se měla v pohybovat v rozmezí mezi 11 500 až 12 000 USD. To by mohlo skutečně zamíchat kartami v segmentu středoobejmových endurových motorek. Fotky ve článku jsou z předprodukční verze Tuaregu, který byl představený novinářům během letošních prázdnin. Finální produkční verzi Tuaregu Aprilia ukáže na podzimním veletrhu EICMA v Miláně koncem listopadu.

 

Podrobnosti o motoru Aprilia Tuareg 660

Jak už bylo zmíněno, Tuareg je poháněn stejným 659 ccm kapalinou chlazeným dvouválcem jako Aprilia RS 660 a Tuono 660. Rozdíly mezi silníční a endurovou verzí motoru jsou nepatrné a jsou koncentrované v jeho horní části. Ventilový rozvod má jiné časování a zdvih, aby motor dosahoval vyššího točivého momentu a výkonová křivka motoru líp odpovídala offroadovému jezdění. Továrna uvádí maximální výkon motoru Tuaregu 80 koní při 9 000 otáčkách za minutu a točivý moment 70 Nm při 6500 otáčkách za minutu. Pokud vás zajímají konstrukční úpravy motoru, jsou dvě: jiné uchycení k rámu motorky a upravená olejová vana.  Ta je plošší, aby se zvýšila světlá výška motorky na hodnotu 240 mm od povrchu země. Počet montážních bodů motoru k rámu se zvýšily ze tří u Aprilie RS 660 a dvou u Aprile Tuono na celkem šest montážních bodů motoru k rámu na Tuaregu. Dva z nich používají kovaný držák v přední části motoru, připevněný k hlavě válců. Otočný čep je třetím upevňovacím bodem, čtvrtý a pátý bod jsou na zadní straně motoru. Šestý a poslední montážní bod je na zadní straně hlavy válců, který ji váže k rámu pomocí trojúhelníkového ocelového plechu.

 

Rám a podvozek Tuaregu 660

Podvozek a rám jsou místa, kde se Tuareg od svých silničních sourozenců odlišuje skutečně výrazně. Aprilia namísto hliníkového rámu s dvojitým nosníkem vybavila svoji adventure mašinu ocelovým trubkovým rámem kombinovaným se svařovaným pomocným rámem z plechu. Použití oceli byla jasná volba. Konstruktéři potřebovali tenký a lehký rám s dostatečnou torzní a podélnou pevností pro offroadovou jízdu. Masivní hliníkový rám by zabral příliš mnoho místa; výsledná motorka by byla příliš široká. Záměr se inženýrům rozhodně vydařil. Přestože má Touareg 18 litrovou nádrž, je mašina velice úzká a díky tomu se skvěle ovládá při jízdě v terénu ve stoje. Na obou kolech je použito plně nastavitelné odpružení Kayaba se zdvihem 240 mm. Výška sedadla je 860 mm. Dosáhnout na zem oběma nohama je snadné díky úzkému sedadlu Tuaregu. Konstruktéři správně dodávají, že výška sedadla od země není jediným měřítkem, jak je snadné pro jezdce dotknout se oběma nohama země.

 

 

Elektronická výbava Aprilia Tuareg 660

Tuareg nabídne čtyři jízdní režimy: Explore, Urban, Off-road a Individual. Jízdní režimy budou kromě rozdílné palivové mapy svázané se specifickou hodnotou intenzity kontroly trakce a ABS. Individuální režim umožní jezdci nastavit si vlastní citlivost reakce na plyn, ASR a ABS. Jízdní parametry Tuaregu zobrazuje 5“ TFT displej. Vepředu jsou 3 LED světlomety s charakteristickým designem aktuálních mašin Aprilia a denním módem svícení.

 

 

Prohlédněte si ho ještě ze všech stran