Představujeme Ducati DesertX

Začalo to v devadesátých letech, kdy Cagiva Elephant poháněná motorem Ducati dvakrát vyhrála rallye Paříž Dakar. V roce 2019 představila Ducati na veletrhu EICMA koncept DesertX, byl v něm vzduchem chlazený motor ze Scrambleru. Finální mašina má vodou chlazený motor Testastretta 11°. Stejný motor pohání Multistradu V2, SuperSporty, Monstery nebo Hypermotardy. Takže 110 koní už máte, k tomu přidejte robustní rám, plně nastavitelný offroad podvozek se zdvihy 230 mm vepředu a 220 mm vzadu, moderní elektroniku a jízdní režimy smíchané s minimalistickým designem kapotáže a barevného schématu. Ducati DesertX bude k mání bohužel až koncem roku 2022, výroba se oproti plánům zpozdila. Ducati DesertX nechybí mezi našima demo mašinama, můžete ho od půlky června vyzkoušet na vlastní kůži v rámci našeho testování.

 

Přídavná nádrž a offroad konfigurace jak víno. To se fakt povedlo!

DesertX v sobě nezapře svoje rallye kořeny ani náhodou. Ergonomie je připravená jak pro jízdu v sedle, tak pro jízdu ve stoje. Silný rám, offroadový podvozek s oboustrannou zadní kyvnou vidlicí a pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STM, světlá výška 25 cm od země, ochranné kryty motoru, to všechno z něj dělá čistokrevnou offroad mašinu. 110 koní na 202 kila suché váhy, pohodlné sedlo i pro spolujezdce. V bohaté nabídce příslušenství má DesertX užitečnou vychytávku: přídavnou nádrž, která svým objemem 8 litrů díky systému přečerpávání benzínu doplňuje základní nádrž s objemem 21 litrů a zvyšuje tím dojezd DesertX v neobydlených oblastech. I tahle Ducati má vyřešený tzv, heat management. To znamená, že v kapotáži DesertX jsou průduchy, které odvádějí horký vzduch od motoru pryč od jezdce.

 

110 koní čeká, až otočíte zápěstím

U DesertX je motor naladěný na 110 koní v 9 250 otáčkách a 92 newtonmetrů nastupujících v 6 500 otáčkách. V porovnání s Multistradou V2 je maximálka o tři koně a dva newtonmetry menší, po úpravách nastupuje vrchol krouticího momentu o 250 otáček dříve. Ten výkonový rozdíl nebude nijak extra poznat, s celkovým projevem motoru daleko víc udělá převodovka. Je nově navržená s ohledem na offroad jezdění, používá kratší kvalty. Jednička je kratší o 14,3 %, dvojka o 8,7 % a o něco kratší jsou i zbývající rychlosti s výjimkou šestky, která si zachovala správnou délku pro silniční přesuny. Motor v rámci úprav prošel odtučňovací kúrou a shodil necelé 2 kila ze své původní váhy. Motor je propojený se 6i stupňovou převodovkou s oboustranným quickshifterem.

 

Kde silnice končí, na DesertX se začínáte bavit

Přední 21“ kolo má vidlici Kaybaba o průměru 46mm se zdvihem 230 milimetrů. Zadní osmnáctka používá monoshock Kayaba se zdvihem 220 milimetrů. Přední i zadní odpružení je plně nastavitelné. Drátěné ráfky jsou ready na bezdušové pneumatiky. DesertX je homologovaný pro použití všech druhů pneumatik od čistě silničních přes univerzální až po opravdu ostrý drapák-  v odpovídajícím rozměru 90/90 a 150/70. O zpomalení 202 kilogramů vážícího DesertuX se starají brzdy Brembo s náklonovým ABS. Přední dvojici radiálních třmenů M50 na 320mm kotoučích ovládá axiální pumpa s nastavitelnou páčkou, nastavit si můžete samozřejmě i hydraulickou spojku na straně druhé, vzadu je 265mm kotouč s dvoupístkovým třmenem. Ten má také nastavitelný ovládací prvek- na brzdovém pedálu najdete otočný trn se dvěma polohami vyšší, nižší. Samozřejmostí jsou rozměrné stupačky s vyjímatelnou gumou. DesertX je navržený pro volný pohyb při jízdě ve stoje v terénu stejně jako pro pohodlí při dlouhých přesunech po silnici. Sedlo je vysoké 875 milimetrů nad zemí, ale díky úzké stavbě v přední části by neměl být problém dosáhnout na zem. Pokud ano, v příslušenství Ducati je dispozici o centimetr nižší sedlo. Ducati si přála vyrobit offroadovou mašinu rychlou jako Ducati. A to se jim fakt povedlo. Když umíte, můžete mu v terénu neuvěřitelně nakládat. Třeba tak jako Antoine Meo na motokrossovém okruhu Dorno v Itálii. Svoje pilot skills ukazuje na tovární variantě DesertX, motorka má jen performance kryt motoru a jiné pneumatiky.

 

 

Podvozek a ergonomie DesertX

 

Přední opružení a brzdy

 

Zadní monoshock Kaybaba

 

Pořádně na to šlápněte, elektronika bude váš guardiano

Elektronická výbava je skutečně našlapaná, to je dobrá zpráva pro všechny, kdo si není úplně jistý v sedle a stupačkách. To co někdo uvítá, může být špatnou zprávou pro ty, kteří se těšili na jednoduchou „nerozbitnou“ motorku. U offroadově laděného stroje je vždy citlivým tématem ABS, které je v případě Ducati přepínatelné do tří úrovní zásahů do jízdy. Ta poslední je nejbezpečnější s náklonovou funkcí a je určená pro jízdu po silnici, prostřední umožní částečný prokluz zadního kola, přitom předek hlídá bez ohledu na náklon a level 1 vypne ABS na zadním kole úplně. Plus je tu bonus v možnosti vypnout ABS úplně a co je hlavní, mělo by to jít přímo jedním jediným stiskem. Takto jednoduše to přehodíte v případě, že budete mít nastavený jízdní režim Enduro nebo Rally.

 

 

Jízdní režimy a elektronické jízdní asistenty DesertX

Jízdní režimy a ride by wire ovládání výkonu motoru, na to jsme u Ducati zvyklí. DesertX má celkem šest jízdních režimů. Kromě výše zmíněných Enduro a Rally jsou tu ještě režimy Wet, Urban, Touring a Sport. Sport nabídne maximální výkon motoru 110 koní s přímou reakcí na plyn a odpovídajícím nastavení elektroniky. Touring má jemnější odezvu na plyn a výkon omezený na 95 koní, Urban má snížený výkon na 75 koní. Jízdní režim Wet sice nabídne 95 koní, nicméně k mírné odezvě na plyn přidává maximální ostražitost ostatních elektronických jízdních asistentů. Jízdní režim Enduro je vhodný pro méně zkušené jezdce, nabídne jim 75 koní s přímou odezvou na plyn pro překonávání překážek a k tomu samozřejmě adekvátně nastavené ostatní jízdní asistenty. Rally režim nabídne v terénu veškerý potenciál stroje: maximální výkon motoru, přímou odezvu na plyn, vypnuté wheelie, omezenou trakci a ABS v nejvolnějším režimu. Přednastavené hodnoty úrovně jednotlivých jízdních asistentů si můžete upravit podle vlastních požadavků na barevném TFT displeji.

 

Další vychytávky v DesertX

Ducati DesertX je první motorka, která má barevný displej orientovaný na výšku. Je to kvůli tomu, aby na něj jezdec dobře viděl vsedě i ve stoje. V základní výbavě nabídne dva režimy zobrazení provozních parametrů. Standardní rozlišení nabídne klasické údaje jako rychlost, otáčky, rychlost, palivo a další. Rozlišení Rally je optimalizované na navigaci a můžete v něm manuálně ovládat tripmaster jako na rallye speciálech. Pokud si přiobjednáte Ducati multimedia systém, dovolí vám spárovat displej mašiny s vaším telefonem a tím získáte třetí režim zobrazení-  turn-by-turn navigaci. Světla DesertX jsou kompletně LED, přední světlomety mají denní režim svícení, blinkry mají funkci samovypínání.

 

Jeden DesertX, jedna barva, jedna mašina...

Ducati DesertX bude k mání v bílé barvě karoserie. Tovární verzi DesertX můžete dovybavit z bohaté nabídky příslušenství v jejich konfigurátoru. Vybrat si můžete jak z předchystaných paketů příslušenství, tak můžete kombinovat jednolivé příplatkové prvky podle gusta. K dispozici máte jednodílné rally sedlo. Určitě se bude hodit sada hliníkových kufrů s celkovou kapacitou 117 litrů (naložit a odvézt můžete až 240 kilogramů). Nechybí padací rámy, přídavná světla, závodní tlumič výfuku nebo závodní výfuk od Termignoni, vyhřívané rukojeti, větší plexi, pevné kryty rukojetí, nebo robustnější kryt pod motor. A to ten sériový kryt motoru nevypadá zle… Kromě příslušenství pro vás má Ducati nachystaný kompletní apparel patřičně barevně sladěný s Desertem- kalhoty, bundu, boty, helmu, rukavice na jezdění. V nabídce apparelu jsou samo i trika, mikiny a kšiltovky na běžné nošení.

Jak se vyráběl DesertX

 

 

Prohlédněte si ho ještě ze všech stran