Jak začít jezdit na skútru

Chcete začít jezdit na skútru, bojíte se a nevíte jak na to? Pro vás je tento článek jak dělanej. Měl jsem to totiž stejně jako vy. Na skútru jsem zatím nejezdil a vůbec jsem to neuměl. Mám z toho ukrutný respekt a nebojím se přiznat i strach. Mám po čtyřicítce, v mém okolí už na skútru nebo na motorce pár lidí bouralo a nikdo z nich z bouračky neodešel po svých.  Prozradím vám, co mi v začátcích ježdění na skútru pomohlo a jak se mi povedlo překonat strach. Je to dlouhý, ale máte tam všechno podrobně rozvedený. Krok za krokem.

 

Raději se pořádně oblečte, ať potom nelitujete…

Skútr je dopravní prostředek, který přímo vybízí k rychlému naskočení a jízdě v lehkém oděvu. V létě na nich vidíte jezdit ranec lidí v bermudech, krátkém triku a žabkách. Kdo by se v tom vedru pařil v dlouhém oblečení, že ano? Já se budu pařit v dlouhém oblečení vždycky, když pojedu na skútru. A řeknu vám proč. Před pár lety jsem si zlomil nohu na wakeboardu a ležel jsem na úrazovce v Brně s klukem, který měl smůlu a dopadl fakt příšerně. Byl v blbou chvíli na špatným místě, z vedlejší ulice mu pod kola skútru vjelo auto a letěl na hubu. V bermudech, košili s krátkým rukávem a v žabkách. Určitě si pamatujete silniční lišej z dětství, když jste spadli na kole. Akorát skútr jede daleko rychleji, takže z něj dál letíte a delší dobu brzdíte, než se zastavíte. Nechci vás strašit, ale asfalt nebere jen kůži, ale komplet všechnu tkáň až na kost. A vy nejste ještěrky, že by vám cokoli dorostlo. Nemusíte udělat žádnou chybu, stačí mít smůlu. Při kolizi silně obrečíte každou odkrytou část těla, kterou budete osobně brzdit o silnici. Nechám to na vás. Já raději vydržím horko a jízlivé poznámky z okolí, že na skútru se v létě jezdí zásadně na lehko. Kulový! Dlouhý gatě, dlouhý rukávy a kožený rukavice jsou základ! Kalhoty vám vřele doporučuju vybrat si džíny od Promojeans, který mají v Dmoto showroomu skladem v pánském i dámském provedení. Tyhle džanky mají v sobě vrstvu Twaronu, který se používá v balistických vestách a je 5x pevnější než ocel. Promojeans infografiku máte na konci tohoto článku.

 

Žádný učený z nebe nespadl. Rozhodně nezačínejte sami!

Při každém začátku se vám hodí zkušený jezdec, který má nalítáno roky a jízda na skútru nebo na motorce je pro něj rutinou. Domluvte se s ním a vyražte na větší parkoviště, kde si mimo provoz vyzkoušíte ovládání skútru. Kámoš do vás nahustí do ranec knowhow.  Získáte od něj zpětnou vazbu na svoje jezdecké výkony z pohledu zkušeného člověka. Nejezděte sami ani později, až na parkovišti získáte větší jistotu v ovládání skútru. Zkušený vodící jezdec před vámi se vám bude hodit i v provozu, když budete kopírovat jeho rychlost a jízdní stopu, kterou projíždí zatáčky. Moji úvodní skútr session koučoval Ruda a jsem mu za to nesmírně vděčnej! Stejně jako DMOTU za půjčení testovacího skútru.

 

Začínáme na parkovišti- než vyjedete

Jako první si vyzkoušejte oba dva stojany na skútru- boční i centrální. Vyzkoušejte si skútr postavit a shodit z obou dvou variant stojanů. Zaparkovat skútr na boční stojan je sice jednodušší, ale skútr není tak stabilní, jako při parkování na centrálním stojanu. Rizika při parkování skútru jsou silný vítr nebo děti pohybující se v jeho blízkosti. Rizikové je i parkování skútru na nezpevněném povrchu, který může po dešti změknout nebo je sypký a klouže. Při rizikovém parkování používejte vždycky centrální stojan. Boční stojan se hodí na bleskové parkování, když zastavíte pro noviny v tabáku a obratem jedete zas dál. Některé z aktuálních skútrů mají čidlo, které blokuje startování, pokud je skútr odstavený na bočním stojanu. Třeba Aprilia SR GT 125, na které jsem začínal. Než se pustíte do jezdění, nastavte si zpětná zrcátka.

 

Začínáme na parkovišti- rozjezd a brzdění skútru

Brzdové páky na řidítkách jsou na skútrech opačně, než na kolech. Pravou rukou brzdíte přední brzdu, levou zadní. Aktuální skútry mívají tyto brzdové asistenty: ABS je známý protiblokovací systém. Pokud ho skútr nemá ve výbavě, vaše intenzivní brzdění může skončit smykem a vašim pádem ze skútru. CBS znamená, že levá brzda brzdí přední i zadní kolo zároveň- ne pouze zadní kolo. Vyzkoušejte si brzdy zmáčknout, ještě když na skútru stojíte na místě. Uvidíte, jestli vám na to stačí jeden prst nebo jich potřebujete ke zmáčknutí brzdové páky víc. Mě se nejlíp osvědčilo držet brzdu prsty levé ruky stále a pravou ruku přidávat pouze při brzdění. Zkoušejte se rozjet a brzdit pořád dokola. Nejdřív kdekoli, potom brzděte před vyznačeným místem. Před zatáčkou vždycky brzděte oběma brzdami, při průjezdu zatáčkou dobrzďujte jemným dávkováním zadní brzdy a na přední brzdu vůbec nesahejte. Tohle je fakt klíčový! Žádný brždění přední brzdou v zatáčce, rozumíte? Jinak letíte na zem!

 

Začínáme na parkovišti- zatáčení skútru

Skútr zatáčíte náklonem těla a natočením řídítek. Zkoušejte si vyjíždět větší okruhy doleva i doprava a postupně je utahujte na co nejmenší průměr zatáčení, který zvládnete se skútrem vykroužit. Při otáčení v nízkých rychlostech sundávejte nohu do boku. Snažte se s ní ale nedotýkat země, neposkakovat a stabilitu skútru při zatáčení ovládat dávkování plynu. Když vám skútr padá na stranu zatáčky, přidejte něžně plyn a náklon skútru se narovná.  Jakmile jste si víc jistí v zatáčení i otáčení skútru na místě, začněte jezdit osmičku a opět ji z větších rozměrů postupně utahujte na co nejmenší rozměr, který vám skútr dovolí vykroužit.

 

Poprvé vyjíždíme do provozu

Zkontrolujte si znovu zrcátka, odteď už je budete fakt potřebovat. Ujistěte se, že umíte zapnout a vypnout blinkry. V jízdním pruhu se držte vždycky jeho pravé polovině, hlavně v zatáčkách. Střídejte pohled přímo před skútr a na větší vzdálenost, ať se vyhnete výmolům a zároveň víte, co vás čeká za 200-300 metrů. Dejte si pozor na vyjeté koleje od nákladních aut. Držte svou jízdní stopu a neuhýbejte na krajnici autům, které vám chtějí předjet. Prostě počkají a předjedou vás, až to bude možný. Kopírujte hlavně v zatáčkách jízdní stopu vašeho vodícího jezdce. Držte si od něj dostatečný odstup, ať do něho nevlítnete. Zkoušejte se v zatáčkách naklonit co nejvíc, co vám hlava a vlastní strach dovolí. Pamatujte si, že skútr zvládne daleko větší náklon, než si troufnete. Postupně tu hranici náklonu v zatáčkách posouvejte. Limit je jasný a ucítíte ho. Jakmile škrtnete o centrální stojan, dál už to klopit nejde. Ruda mě protáhl zadem z Lelekovic ke Kociánce a zpátky. Celou dobu mě sledoval ve zpětném zrcátku a po dojezdu jsem od něj dostal konkrétní zpětnou vazbu, co jsem dělal špatně a na co si mám dávat pozor. Řeknu vám, ta zpětná vazba i Ruda byl vážně k nezaplacení.

 

Opakování je matka ježdění

Za týden později vyrážím na skútr trip se spolužákama ze základky. Jedeme omrknou ekofarmu Člupy, kterou provozuje naše spolužačka Markéta. Za ten týden od ježdění s Rudou zapomenu skoro všechno, co jsem se naučil. Nejde mi nastartovat, protože nedržím páku brzdy. Ajo, to musím. Při odjezdu z Dmoto udělám show pro všechny zúčastněné. Otočím plyn a hrrr. Skočím po brzdách. Pro jistotu 2x zopakuju. Skokem vpřed! Se smrtí v očích jen těsně minu motorky, které jsou zaparkované před servisem. Mám tep 180 za minutu. Mechanik lomí rukama. Ajo, tak s plynem musím víc citlivěji. Zařadím se mezi borce do kolony a během chvilky se uklidňuju. Projedu s nimi město po okruhu, sám bych si na to ještě netroufnul. Ve skupině mě to nijak nestresuje. Za Rohlenkou zírám, co dokáže vítr v otevřené krajině se skútrem. Poprvé míjím protijedoucí kamion a plesk! Rána jako prase! Příště už ji čekám a počítám s ní dopředu. Jedeme s borcama daleko rychleji, než s Rudou. Do 70 km/h je jízda příjemná, pak začne fučet a při rychlosti 100 km/h + mi příšerně fouká do otevřené helmy. Už to vidím, že já se budu při ježdění raději kochat, než abych se někam rychle honil. Přijíždíme za Markétou do Bučovic, omrkneme farmu a její výrobu sýrů. Cestou zpátky jedeme ve špičce po městském okruhu. Ivoš mě vyhecuje a kličkujeme mezi stojícíma autama. Úspěšně se prokoušeme zácpou před Tomkovým náměstím a za chvilku už vracím skútr zpátky do Dmoto. Uff, jsem celej a projel jsem s klukama město sem a tam v odpolední špičce…Borci díky za trpělivost, jel sem jak umím!

 

Na co si dávejte pozor, když vyrazíte na skútru do provozu

Tady máte komplet moudra od Rudy a mých zkušenějších spolužáků. Soupis krizových okolností, před čím se máte mít při ježdění na skútru na pozoru. Tohle vás nemá vystrašit... Rizika byste měli znát, naučit se je předvídat a být ostražití. Vždycky se dá zpomalit, vyhnout se, jet jinou stopou. Každé uvedené riziko má rešení, jak se mu vyhnout a nepřipustit ho.

Rizika při jízdě na skůtru:

1.  Mokro, stačí i vlhko

2.  Sypký materiál na silnici

3.  Olej na silnici

4.  Díry a výmoly na silnici

5.  Vítr v otevřené krajině

6.  Tramvajové koleje

7.  Vodorovné značení, hlavně přechody

8.  Přednost v jízdě

9.  Auta

10. Děti

Mokro nebo sypký materiál na silnici vám rapidně omezuje rozsah bezpečných náklonů v zatáčkách nebo intenzitu brzdění. Ještě horší jsou kombinace rizikových faktorů. Například tramvajové koleje jsou samy o sobě příšerně nebezpečné. Nejvíc ty, co jsou mírně zapuštěné pod úrovní vozovky. Když vám do toho žlabu zapadne kolo, hrozně blbě se vyjíždí zpátky na silnici a můžete letět. Kombinace koleje s mokrem rovná se jistota, že letíte. To samé platí o vodorovném značení. Ustřelit vám to na něm může i za sucha. Zvlášť nebezpečné jsou přechody pro chodce, které jsou malované plošně po celé šířce vozovky. Stačí na takovém přechodu zatočit nebo přibrzdit a za mokra máte jistotu, že letíte. Pokud se potkáte s pískem nebo olejem na silnici, sundejte obě nohy na zem, brzděte víc zadní brzdou a jeďte tak rovně, jak je to jen možný. Velký náklon nebo intenzivní brzdění v kombinaci s mokrem, pískem nebo olejem je opět jistota, že letíte. Bacha na vítr v otevřené krajině a od protijedoucích nákladních aut. Vítr je zvlášť nebezpečný v zatáčkách. Pokud během zatáčení vyjedete z lesa do otevřené krajiny, vítr do vás zatlačí a rozhodí vám to náklon. Pokud zazmatkujete, tak můžete letět. Pozor na přednosti v jízdě. Není automatické, že ji vždycky dostanete podle pravidel. Řidič auta vás může snadno přehlédnout. Raději přibrzděte a ujistěte se, že vás řidič auta vidí a přednost vám skutečně dává. Ať nejste doživotně ohoblovaní jako ten chudák borec, co se mnou ležel v nemocnici.

 

Edit: rok po začátku jezdění

Všechny co dočetli až sem chcu povzbudit, že všechno se dá celkem rychle naučit. Zabere vám to nízký desítky hodin v sedle skútru a jeho ovládání se pro vás stane rutinní. Obavy se u mě proměnily v respekt, stačí neriskovat. Když najedete pár set kilometrů, víte už co si můžete dovolit, znáte rizika. Znáte místa, kam stojí za to vyjet na čerstvě opravený silnice kolem vašeho komína. Zdravíte se s dalšíma motorkářema a řídíte u toho jednou rukou, jízdu si užíváte. Senzační věc na vypnutí hlavy, tohle jezdění na skútru. Loni touto dobou jsem začínal s Rudou, další sezonu je můj nejoblíbenější skútr tříkolka Piaggio MP3 530. Vychytávka je, že díky tříkolovému podvozku skútr můžete řídit s Bčkovým řidičákem. Užijete si díky tomu, jak tahá 44 koní a 50 Nm.  Je to fest jinej příběh, než 15 koní u stopětadvacítek…

 

Džíny, který vám zachrání kůži: Promojeans