Recenze Aprilia SR GT 125 od Michala

Aprilia letos představila svůj nový skútr SR GT. Na první pohled je jiný než ostatní skútry. Je za tím koncept, který Aprilia prezentuje jako Urban Adventure. Ten kombinuje endurový podvozek s městským skútrem. Výsledkem je skútr s uzavřenou stavbou, nadprůměrnými zdvihy a řídítky širokými jako má motorka. Díky světlé výšce 175 mm s tímto skútrem bez problémů sjedete z chodníku, nezastaví vás ani vyšší obrubník nebo polní cesta při dojezdu na chatu. Jak jezdí skútr Aprilia SR GT 125 můžete vyzkoušet na vlastní kůži v rámci DMOTO testování.

 

Ten skútr se jim fakt povedl, takže není jednoduché ho sehnat…

Vybírat můžete skútry SR GT ze dvou kubatur motoru iGet: 125 a 200 ccm. Každý objem se nabízí v základní výbavě a variantě Sport. Navzájem se od sebe liší pouze barvou karoserie, disků a detaily. Rozdíl je v brzdách: SR GT 125 používá brzdový systém CBS, SR GT 200 je vybavena protiblokovacím ABS. Ostatní použitá technika kromě motoru je u obou variant skútrů SR GT stejná. Kombinace silného motoru a endurové stavby skútru za příznivé ceny zvedla takovou vlnu zájmu o skútry SR GT s objemem motoru 125 ccm, že jich není dostatek pro uspokojení objednávek. Zájemce o skútr zapisujeme do pořadníku a je nutné se obrnit trpělivostí, pokud možno nelpět na konkrétní barvě skútru a čekat. Dodávky skútrů z Asie jsou nepředvídatelné s ohledem na nulovou toleranci Covidu v tomto regionu a aktuální problémy v námořní kontejnerové dopravě.

 

První seznámení se skútrem Aprilia SR GT 125

Už na první pohled mě ten skútr zaujal. Tváří se jako motorka a věříte mu to. Věří mu to i protijedoucí motorkáři, kteří vás v hojném počtu zdraví. Celkově robustní stavba, výrazné odpružení, masivní protivětrný štít a široké řídítka. Ovládací prvky na řídítkách jsou rozmístěné jako na velké mašině. Ovladače jsou tam, kde je čekáte, žádná zrada se nekoná. Všechny se dají v pohodě ovládat v rukavicích. Nohy si můžete odložit na dvě různé pozice. rovnou nebo šiknou. Hodí se to při delších přesunech si na chvíli sednout jinak. Do úložného prostoru pod sedlem se vám vejde jedna otevřená helma a menší taška nebo notebook. Úložňák má objem 25 litrů, ve značkovém příslušenství můžete dokoupit držák se zadním 30i litrovým kufrem. Skutečně zavřená stavba skútru si jako daň vybírá prostor v čelním panelu skútru. Je v něm pouze malá přihrádka na mobil s USB portem. Na jiné přihrádky nebo oko na uchycení tašky můžete zapomenout. Stejně žádnou tašku mezi nohy v Aprilii SR GT nedáte, mezi nohama máte rám skútru.

 

 

Elektronická výbava Aprilia SR GT 125

Displej je mi známý ze skútru Piaggio Medley- je dobře přehledný a jízdní parametry jsou viditelné i na ostrém slunci. V centrální části mu dominuje velké digitální číslo aktuální rychlosti a otáčkoměr. Po stranách najdete další provozní parametry jako čas, stav nádrže, najeté kilometry, teplotu vzduchu, motoru nebo třeba aktivaci blinkrů... Osvětlení skútru je za 1*. Přední a zadní blinkry včetně koncového a brzdového světla jsou perfektně viditelné i za slunečného počasí. Přední potkávací světlo to stejné, výborná svítivost a velká osvícená plocha, která se připnutím dálkového světla ještě prodlouží. Rozhodně se nemusíte bát s tímto skútrem se vracet domů za tmy. LED světla SR GT se Aprilii skutečně povedly.

 

Úložný prostor pod sedlem

 

Tváří se jako motorka a jezdí jako motorka

Vodou chlazený motor iGet má výkon na hraně legislativní hranice, co můžete ještě řídit s Bčkovým řidičákem. Motor se startuje elektronickým startérem. Nesmíte u toho mít skútr odstavený na boční stojan- je v něm totiž čidlo, které startování blokuje. Motor běží plynule v celém spektru svých otáček a nejsou od něj cítit žádné vibrace. Systém Start- Stop funguje překvapivě dobře, reaguje bez prodlev a dá se úplně vypnout ovladačem na levé straně řidítek. Maximální hodnota výkonu  motoru je 11 kW a točivého momentu 12 Nm. Motor SR GT kontinuálně silně táhne do rychlosti 90 km/h. Můžete si s ním užívat fakt svižnou jízdu, pokud teda nevážíte 150 kilo nebo nejedete ve dvou. Díky zavřené stavbě a pevnému rámu se nebojím skútr v zatáčkách daleko víc naklánět. Nádrž ve středovém panelu má objem 9 litrů, při spotřebě pohybující se mezi 2 a 2,5l na 100 km nabídne svému majiteli skutečně slušný dojezd. Těžiště skútru je poměrně nízko a i nižší jezdci ocení jeho snadnou ovladatelnost a jistotu při došlapu na semaforech nebo při parkování. S SR GT se dá jednoduše manévrovat i díky pohotovostní hmotnosti 144 kilo. 

 

Ten podvozek SR GT fakt žehlí jak enduro

Největší odlišnost skútru SR GT od všech ostatních městských skútrů je jeho podvozek. Přední vidlice Showa o průměru 33 mm má pro skútr nadprůměrný zdvih 122 mm. U zadního dvojitého tlumiče Showa můžete nastavit předpětí v 5ti krocích. Vepředu má kolo průměr 14, vzadu 13 palců a jsou obuté do pneumatik s univerzálním vzorkem Michelin Anakee Street. Přední vidlice doslova žehlí nerovnosti povrchu. Jak významný je rozdíl fungování podvozku SR GT oproti městským skútrům jsem si uvědomil, když jsem nedávno dělal srovnávací test skútrů Vespa GTS Super, Piaggio Medley a Aprilia SR GT. Se všemi zmíněnými skútry jsem projížděl hned po sobě stejný testovací okruh, kde byly i pasáže s výtluky a nerovným povrchem. Že SR GT v žehlení nerovností zvítězí jsem očekával díky použité technice. Samotného mě ale překvapilo, jak byl ten rozdíl mezi fungováním jednotlivých podvozků skútrů cítit. Na rukou i na zadku! Dopadlo to jednoduše. Aprilia SR GT jasný vítěz. Jako druhé se umístilo Piaggio Medley, kterému pomáhají žehlit nerovnosti opravdu velké kola o průměru 16“ vepředu  a 14“ vzadu. Jako poslední se umístila podle očekávání Vespa s 12i palcovými koly, u které cítíte každou nerovnost povrchu. Stejně jasné vítězství si může Aprilia SR GT připsat za krytí jezdce proti větru. Zavřená stavba skútru kryje kompletně spodní část těla. Větrný štít SR GT se sice nedá nastavit, ale je dost velký a vítr zvedá nad úroveň hrudníku- platí pro jezdce o výšce 180 cm jako já.    

 

Přibrzdíte na pětníku, podvozek si poradí

Brzdy má Aprilia SR GT kotoučové vepředu i vzadu. Aprilia SR GT 125 je vybavená systémem CBS. Díky němu brzdíte levou pákou na řidítcích oběma brzdama zaráz. K jejich fungování nemám připomínky. Obě dvě brzdové páky se dají jednoduše ovládat jedním prstem, dobře se dávkují a v kombinaci s podvozkem fungují bez výhrad. Jak bylo už zmíněno výše, Aprilia SR GT 200 je vybavená protiblokovacím systémem ABS.

 

Každý je jiný a potřebuje jiný skútr. Vy tento!

Skútr jsem testoval opakovaně a nepřestávám ho chválit. Za necelých 100 000 Kč si můžete pořídit tenhle skútr v základním provedení s motorem objemu 125 ccm. Za mě Aprilia namíchala fakt skvělý koktejl techniky, silného motoru, perfektního podvozku a přiměřené výbavy. SR GT jezdí svižně, podvozek žehlí nerovnosti bez nadsázky jako enduro kolo. Enduro bikování je můj srdcový sport, takže vím, proč to píšu. A věřte mi, ty velké zdvihy se vám budou hodit i na silnici, i když s ním do terénu jezdit nebudete. Bestseller není tento skútr jen tak náhodou. Vypadá jako motorka, jezdí jako motorka a pořídit se dá za super cenu. Má jedinou nevýhodu a tou je jeho aktuální ne-dostupnost. Pokud ho potřebujete i vy, musíte se obrnit trpělivostí!

 

Prohlédněte si ho ještě ze všech stran