Recenze Aprilia Tuareg 660 od DMOTO crew

S novým Tuaregem 660 jsme najeli zhruba 2,5 tisíce kilometrů v rámci jeho zajíždění nebo díky účasti na eventech Aprilie, ať už dealerských nebo na letošním ročníku Aprilia what a fun ride koncem srpna. Naše kolektivní zkušenosti s ním jsme poskládali do recenze níže. My všichni dáváme Aprilii palec hore, že tuhle motorku udělali. Tuareg 660 má fakt zajímavej poměr cena vs výkon vs co všechno mašina dokáže. Za pořizovací cenu mírně přes 300 K získáte skutečně univerzální motorku. Můžete s ním denně jezdit do práce, občas ho vytáhnout kolem komína nebo s ním prasit v pískovnách a na motokrosových okruzích. S přehledem s Tuaregem odjedete trip na konec Evropy a zase zpátky. Zvládá komplet všechno s grácií. S číslem 10 vás zdravíme!

 

Podvozek je král, v Tuaregu 660 každopádně

Fakt se nám líbí ten kompromis naladění podvozku, díky němu Tuareg funguje zcela jistě v terénu i na silnici. Lví podíl na tom mají gumy Pirelli Scorpion Rally STR. Tyhle Pirellky udrží na silnici daleko víc, než vás pustí vaše hlava. Navíc jsou fakt odolné a vydrží slušný nájezd. Stejné obutí má i Ducati Desert Sled nebo DesertX. Z vlastní zkušenosti vám ručíme za to, že Tuareg 660 v šikovných rukou zvládá bez problémů na okreskách držet krok i se svou okruhovou ségrou Aprilií RS 660 se silnějším motorem obuté do silničních Pirellek Diablo rosso 2. Poklonu vyseknem i brzdám. Papírově sice nijak neoslňují, ale dobře se dávkují a nejsou ostré. Ani při delším používání jejich účinnost nevadne. Prostě dělají všechno tak, jak mají.

 

Ovládání Tuaregu 660

Podle nás další vál, co se podařilo Aprilii vychytat tutti bene. Tuareg je hodně vysoká motorka, i přesto ho mají perfektně vyvážený. Lví podíl na tom má 18i litrová nádrž, která se od řídítek svažuje až dolů k sedlu. I když ji máte plnou po víčko, těžiště motorky zůstává výrazně níž, než byste čekali. Díky tomu se nemění jízdní vlastnosti v závislosti na plnosti nádrže. Široký řídítka Tuaregu krásně vedou kolo. Stupačky jsou dost velký. Když je bláto, guma se z nich dá sundat jednoduchým grifem dvěma prsty. Tuareg se jednoduše ovládá vsedě, ve stoje i v nízkých rychlostech.

 

80 koní je tak akorát

Tuareg sdílí dvouválec objemu 660 cm s Aprilií Tuono 660 a RS 660. Oproti nim má motor Tuaregu snížený výkon a posunutou výkonovou křivku. Fest táhne odspodu, všechno podstatné se děje do 6000 otáček. Dvouválec nijak citelně nevibruje, má v sobě totiž vyvažovací hřídel. Chválíme fungování spojky v terénu. Tuareg má krátký kvalty, takže budete furt řadit. Škoda, že motorka nemá v základu quickshifter. Naštěstí se dá pořídit za necelých 6 tisíc kaček ze značkového příslušenství. S nádrží 18 litrů dokáže Tuareg 660 ujet klidně 400 kiláků, pokud to nebudete kotit na plný kotel. Zvuk motoru je fajn. Koncovka výfuku je sice masivní, ale zvuk se z ní loudí příjemný. Ovládání motoru funguje ride by wire, k dispozici máte celkem 4 jízdní režimy.  Dva z nich jsou určené pro jízdu na silnici, jeden v terénu a režim Individual si můžete nastavit podle svého gusta. Měnit se dají i za jízdy tlačítkem na pravé straně řídítek.

 

Ergonomie a nastavitelnost Tuaregu 660

Naše osobní míry silně kolísají o desítky centimetrů i kilogramů. Naštěstí se dá s ovládacími prvky Tuaregu hýbat a najít tu správnou pozici pro větší i menší postavy. Řídítka jsou kónická, takže otáčením s nimi můžete hýbat nahoru a dolů. Stavitelý je i pedál zadní brzdy a řadící páky.  Dlouhý a úzký sedlo je pohodlný jak při jízdě v sedě, tak nijak nepřekáží při jízdě ve stoje. Přední štít je nízký a pevný, holt kompromis pro jízdu v sedě i ve stoje. Jeho výška nemusí sedět všem. Štít je fakt daleko od jezdce a při vyšších rychlostech se mezi ním a jezdcem točí vítr. Celkově má Tuareg dostatečné krytí díky široké nádrži a chladiči, které vám komplet schovají tělo i větší postavy. Projížděli jsme s ním několikrát deštěm, i ten největší z nás měl vždycky mokrý jenom špičky od bot. 

 

Elektronická výbava Tuaregu

Plnobarevný displej má úhlopříčku 5“, jeho rozložení je dobře čitelné na přímém slunci i kdykoli jindy. Menu Tuaregu je intuitivní. I když nemáte zkušenost s motorkou s jízdními režimy a nastavením jízdních asistentů, stačí vám 20 minut proklikání menu v garáži a máte jasno. Palec hore za tempomat v základní výbavě, na delší přesuny se vždycky hodí. Dneska už to není úplně běžný, mít jako možnost nastavení mašiny kompletní vypnutí ABS. V Tuaregu to jde: musíte mít nastavený jízdní režim offroad a pravou rukou podržet tlačítko, kterým se přehazují jízdní režimy. Tovární nastavení offroad režimu má vypnuté ABS zadního kola, popsaným postupem vypnete ABS komplet na obou kolech.

 

Ready to adventure

Další tutti bene posíláme do Aprilie za to, jak je mašina s touto cenovkou připravená na pohyb v terénu. Podvozek s 21" kolem vepředu a 18" vzadu se zdvihy 240 mm ochotně žehlí a vstřebává jakékoli nerovnosti. Stačí dokoupit padací rámy a můžete s Tuaregem vyrazit kamkoli. Spodní kryt motoru je vyrobený a uchycený tak, že ho jen tak neurvete. Chladič má vlastní kryt, který ho chrání zepředu. Když vám Tuareg padne na bok, jediná křehká věc jsou blastery na řídítkách. Líbí se nám ty praktický vychytávky pro enduro jezdění: třeba že v základu máte nad displejem hrazdu na uchycení navigace. Ze stupaček můžete jednoduše sundat gumy. ABS můžete komplet vypnout a kontakt s terénem zůstane pouze na vás, jak za starých dobrých mechanických časů.

 

Zepár much bychom v něm taky našli...

Zepár drobností bychom Tuaregu vytkli. V podstatě jsou to detaily, které nemají žádný vliv na fungování motorky. Uvedené neduhy navíc nemusí vadit všem jezdcům. Připravte se na mikro odkládací prostor pod sedlem. Lékárnička a cigára jsou strop, co se vám tam vejde. Zadní brzdová páka není sklopná. Když ho složíte na pravou stranu, můžete ji zlomit. Vzadu na mašině nám chybí háčky na uchycení kabel. Pokud nemáte kufry, musíte prostě improvizovat. Víčko nádrže má retro look, který nám k té mašině moc nesedí. Otevírá klíčem do zapalování a víčko zůstává po otevření zcela volný. Tohle řešení je černá můra pro lidi, kteří si nepamatují, co kam pokládají. V základní výbavě nám fest chybí quickshifter, naštěstí se dá pořídit za necelých 6 tisíc korun. Přední plexi štít je pevný a jeho výška nebude OK pro všechny jezdce. V příslušenství Tuaregu je i větší varianta štítu. Ten líp kryje, ale zas víc hučí ve vysokých rychlostech.

 

Neumí vařit, jinak zvládá všechno...

Pokud bychom měli tohle adventure enduro od Aprilie celkově zhodnotit, nejvíc nás baví ta univerzálnost Tuaregu, co všechno se s ním dá podniknout. V terénu se snadno ovládá v trialových rychlostech. Pokud máte naježděno, můžete s ním bez obav skákat i větší jumpy. Jeho zdvihy to v klidu poberou.  Na okreskách drží krok i s okruhovýma mašinama srovnatelné kubatury motoru. Cestování s ním na delší štreky bez problémů. Na dálnici zapnete tempomat a frčíte. Když jedete fakt dlouho, tvar sedla umožňuje sednout na chvíli jinak a ulevit otlačeným partiím. Z motoru necítíte téměř žádný vibrace, takže nejste vyklepaní ani po stovkách kilometrů. Konstrukce a nastavení podvozku dává Tuaregu skutečně obrovskou univerzálnost a jeho jezdci radost z jízdy na každém druhu povrchu. Všechno důležité v něm funguje přesně, jak má. Těch pár much mu každopádně odpouštíme.  Vyzkoušejte si Tuareg 660 na vlastní kůži v rámci DMOTO testování a uvidíte, že vám v ničem nekecáme.

 

Každý je jiný a potřebuje jinou motorku. Vy tuhle…