Recenze skútru Piaggio MP3 530 Exclusive od Michala

Jezdění na poslední generaci skútru Piaggio MP3 530 si fakt užívám, premiér jsem si s ním užil skutečně hodně. Nečekal bych, že budu někdy v životě couvat na skútru s oběma nohama na stupačkách, a přitom zatáčet podle obrazu ze zpětné kamery na displeji. Nebo že mi radar hlídá mrtvé úhly a nebezpečí zezadu? Luxusní výbava z auta ve skútru? Proč ne…  Tahle mašina necílí na motorkáře, ale na „béčkaře“, tedy držitele řidičáku na auto. S MP3 530 jsem během jarního testu najel necelých 200 kilometrů a rozhodně nejsou poslední. DMOTO má tento skútr v sezoně 2023 jako testovací, můžete ho prubnout na vlastní kůži. Chápu, že motorkáře tento skútr nijak neohromí, ale pro béčkaře je svezení na něm rozhodně zajímavá zkušenost. Doporučuju!

 

Výhody tříkolových skútrů

Hlavní důvod k jejich pořízení je, že pro tříkolové skútry s variátorem (automatickou převodovkou) neplatí omezení výkonu jako u jednostopých skútrů. Řídit je můžete s béčkovým řidičákem a to s jakýmkoli objemem motoru. Zkrátka a dobře u nich platí, že se můžete pěkně svižně povozit a nemusíte si kvůli tomu dělat další spešl řidičák. Přední náprava se dá zamknout, takže na semaforech nemusíte sundávat nohy ze skútru. Odblokování nápravy probíhá automaticky při rozjezdu skútru. Tříkolový podvozek je samozřejmě bezpečnější, empétrojku prostě jen tak nepoložíte. Nemusíte s ní věnovat pozornost detailům na silnici před vámi. Nerozhodí vás bordel ani olejové fleky na silnici, projedete bezpečně výtluky nebo koleje od tramvají. Pršelo a jsou mokré silnice? Empétrojce to nijak nevadí. Pojedete o něco pomaleji, ale s jistotou. Přední stavba skútru je široká, plexištít má vysoký a tvoří dohromady kompaktní plochu. Vy jste díky tomu perfektně krytí před větrem.

 

Nevýhody tříkolových skútrů

Přední náprava se dvěma koly a celkové rozměry skútru limitují jeho obratnost, empétrojka není skútr na kličkování mezi auty v zácpě. Pokud vám nestačí skútr s motorem 125 ccm a hledáte silnější skútr na dojíždění do práce skrz město, pravděpodobně upřednostníte jednostopý skútr i za cenu, že si kvůli němu doděláte řidičák na motorku. 

 

Historie tříkolových skútrů

Piaggio MP3 je praotcem všech tříkolových naklápěcích skútrů, svoji premiéru mělo v roce 2006 coby dvěstěpadesátka. Žádný boom tříkolových skútrů tím Piaggio neodstartovalo, rozšířenější jsou tyto tříkolové skútry pouze v Itálii a Francii. Do dneška tuto koncepci skútru nabízí jenom Peugeot, Quadro a přednedávnem se přidala Yamaha. Každý z výrobců používá jinak řešené přední zavěšení kol. Piaggio za ty roky prodávalo Empétrojky v bezpočtu verzí od objemu motoru 125 kubíků do dnešních maximálních 530 ccm.

 

Co je nového ve skútru MP3 530 Exclusive

Když si projedete výbavu MP3 530 Exclusive, rychle pochopíte tu její sebevědomou cenovku 319 900 Kč. Za skútr je to bez debat raketa… Ale je za ní výbava-  balík elektroniky a jízdních asistentů, které v jiném skútru nenajdete. Myslím tím zpátečku s couvací kamerou, 7“ plnobarevný displej nebo radar s detekcí mrtvých úhlů a varováním před rychle se blížícími objekty zezadu. Tempomat oceníte ve městě i při cestování mimo něj. Zpátečku už měla předchozí nejvyšší verze pětistovky, pětsettřicítka k ní ještě přidává couvací kameru. Motor má převrtanou spalovací komoru, díky tomu má největší objem a je nejsilnější v historii. Vybírat si můžete ze 3 jízdních režimů ECO, COMFORT a SPORT. Trojkanálové ABS a protiskluzový systém ASR jsou ve výbavě tohoto skútru zavedená klasika.

 

Takový skútr jste ještě neviděli

Až do loňska vypadaly Empétrojky pořád stejně. Mezigeneračně jste drobné rozdíly našli, ale prostě to furt byly ty dvě velké oči v charakteristickém čumáku. Loni v létě Piaggio představilo poslední generaci Empétrojek, u které designéři výrazně sáhli do stylingu. MP3 díky tomu neskutečně prokoukla, vypadá  o 20 let mladší. Přední část nové 530 teď spolu s plexi tvoří kompaktní oblouk shora dolů z plastů, LED světel a lakovaných ploch karoserie ve čtyřech barvách– matné modré, světle šedé, antracitově šedé a černé v kombinaci s černo- bronzovými disky kol. Přední i zadní světlomety včetně blinkrů jsou integrované do karoserie a kompletně LED. Přední světlomet má efektní linku pro denní svícení. Italové prostě mají produktový design dotažený do detailů, to podepisuju všemi deseti.

 

Než vezmete řídítka do ruky

MP3 530 má 7 palcový barevný TFT displej. Ovladače mají přehozené umístění, co bylo u předchozí generace MP3 napravo, je teď nalevo. Otevírání sedla, palivového víčka či tlačítko zpátečky ovládá levá ruka. Při změně jízdního režimu mezi Eco, Comfort a Sport se mění uživatelské rozhraní displeje a zobrazují jiné parametry, skútr sám přepíná mezi denním a nočním režimem obrazovky. Ta je schovaná do prohlubně před plexištítem, díky tomu je slušně vidět i na přímém slunci. Příjemná vychytávka je bezklíčové zapalování skútru. Dálkový ovladač na klíči můžete použít i k odemykání a zamykání kufru z příplatkového vybavení. Drobnosti a hlavně mobilní telefon patří do malé schránky pod plexištítem, kde je připravený USB port na jeho dobíjení.

 

Couvání s MP3 530

Zpětný chod volíte tlačítkem na levé straně, potom stačí stisknout ovladač startéru. Pohyb dozadu pomocí elektromotoru cuká při rozjezdu, pak už je couvání plynulé. S ohledem na váhu skútru 280 kilo je zpátečka hodně příjemná funkce. Couváte se zamčeným podvozkem ve vzpřímené poloze a nemusíte se u toho otáčet. Na displeji máte přehledný obraz z couvací kamery s naváděcími čárami podle úhlu natočení řídítek. Jen si dávejte pozor na její zobrazení, kamera je hodně širokoúhlá. Překážka, která na displeji vypadá ještě půl metru daleko, už je ve skutečnosti daleko blíže od zadního kola.

 

44 koní čeká, jak otočíte zápěstím

Vyrážím z Lelekovic od showroomu DMOTO přes Adamov do Jedovnic. Počkám až se motor zahřeje a testuju zátah jeho jednoválce. Tahle empétrojka je příjemně živá. Skútr bez prodlevy reaguje na přidání plynu, motor začíná fest tahat od pěti tisíc otáček výš. Blok motoru Piaggio Master hpe poslední generace má převrtanou spalovací komoru, aby se do něj vešel větší a lehčí píst. Zdvihový objem se proti loňské pětistovce zvýšil ze 493 cm³ na 530 cm³. MP3 530 HPE Exclusive má maximální výkon 44,1 koní. Točivý moment narostl ze 47,5 Nm na 50 Nm. Během testování jsem jezdil se spotřebou v průměru kolem 5 litrů/100 km, na dálnici se ve vyšších rychlostech spotřeba skútru ještě o desetiny litru zvedá. S nádrží objemu 13,7 litru máte k dispozici dojezd 250 až 350 kilometrů podle rychlosti a způsobu jízdy. Zobrazovaný odhad dojezdové vzdálenosti silně kolísá podle zvoleného jízdního režimu a způsobu jízdy a funguje za mě velice realisticky.

 

Vzbuzuje chuť to pořádně kropit

Důvěru a chuť k razantní jízdě podporují brzdy se dvěma 258 mm kotouči a dvoupístky vpředu a 240 mm kotoučem vzadu v kombinaci s tříkanálovým ABS Continental. Stačí tlak jednoho prstu na brzdovou páku a projeví se tak akorát razantní nástup brzd, který se čitelně a progresivně zesiluje, když zabírám víc. To všechno je znásobený pocitem jistoty dvojnásobné adheze předních kol. Zadrnčení ABS do páčky se mi podařilo dostat jen ze zadní brzdy, předek na suchu prostě a jednoduše neutrhnete. Podílí se na tom pneumatiky Michelin Pilot Sport 2. Empétrojky mají na pravé straně nožní pedál brzdy, ten brzdí zadní i přední brzdy zároveň. Na jeho používání jsem si zatím nezvykl, když brzdy na řidítcích fungují perfektně. Raději brzdím ručně, než abych šlapal na pedál.

 

Jízdní režimy skútru MP3 530 Exclusive

Jízdní režimy měníte tlačítkem startéru a dají se měnit i během jízdy. Musíte v ten moment zcela povolit rukojeť plynu. Rozdíly jsou mezi nimi citelné v odezvě na práci s plynem. Eco šetří a rozjezd trvá nejdéle, Comfort je svižnější ale pořád klouzavý a komfortní. Sportovní režim má nejcitlivější odezvu na plyn. Co si natočíte, to máte. Každý režim jinak zasahuje taky do kontroly trakce ASR. Tu pocítíte je na mokru nebo na dlažebních kostkách a projeví se kratičkým odpojením zapalování a dodávky síly na zadní kolo. Každý jízdní režim má jiné uživatelské rozhraní a jízdní parametry, které zobrazuje na displeji. Mně osobně vyhovuje na displeji víc rozhraní režimů Eco a Comfort, které jsou shodné v centrální části displeje. Jsou lépe čitelné při letmém pohledu na displej- jak otáčky motoru tak rychlost skútru. Sportovní jízdní režim má zobrazení rychlosti a otáček řešené jinak. K tomu zobrazuje v pravém spodním rohu displeje průběh křivky kroutícího momentu motoru v kombinaci s aktuálními otáčkami. Díky tomu vidíte, o kolik ještě musíte otočit plynem, aby motor byl ve svém nejsilnějším spektru otáček.

 

Jízdní režim Comfort

 

Jízdní režim Sport

 

Jezdění se skútrem MP3 530 ve městě

Jak už jsem psal, není to skútr na kličkování mezi auty v zácpě. To ale neznamená, že ho s ním neprojedete svižně a komfortně. Díky výkonnějšímu motoru s uhlazeným projevem téměř bez vibrací. Zrychlení z nuly není tak raketové jako u jiných skútrů, těch 280 kilo je při rozjezdu cítit. Každopádně to stačí, abyste udělali na semaforech jakékoli auto. Stačí vytočit motor na 5000 otáček, pak už to lítá. To vše ještě umocní jízdní režim sport. Větší obratnost MP3 530 ve městě přineslo snížení těžiště a váhy skútru, nová MP3 530 má o 7 kilo méně než minulá generace. Zavěšení předních kol je oproti minulé generaci MP3 vylepšené. Lehčí a pevnější paralelogram se 4 hliníkovými rameny je znát a řízení skútru ve větší rychlosti je prakticky stejně lehké jako u běžného jednostopého skútru. Za sebe můžu říct, že při jízdě s ní nepoznáte v ovládání rozdíl mezi empétrojkou a jiným jednostopým skútrem.

 

Jezdění se skútrem MP3 530 na dálnici

Rozjet se na 130 km/h není pro MP3 530 žádný problém, tento skútr umí i víc. Výrobce uvádí maximální rychlost přesahující 160 km/h, tu jsem v testu nedosáhl. Jakmile jsem zrychlil nad 140 km/h, už jsem se na něm necítil bezpečně. Při 130 km/h na dálnici točí motor 6000 otáček a pokud nepojedete úplně vzpřímení, dá se tak v pohodě cestovat. Nastavíte tempomat a valíte. Plexištít, který je pevný zvedá vítr jezdci o výšce 180 cm na helmu, spodní zbytek těla máte krytý. Při jízdě na dálnici jsem sledoval systém detekce mrtvého úhlu, který blikáním oranžového trojúhelníku na levé nebo pravé straně displeje upozorní na auto v mrtvém úhlu. Systém je dobře nastavený a varovná kontrolka se zobrazuje jenom v případě, kdy je jiné vozidlo vůči vám v pozici mrtvého úhlu.

 

Když vezmete na empétrojku spolujezdce

Tříkolový podvozek zajistí, že i po přisednutí spolujezdce je ovládání skútru téměř stejně jisté jako u sólového řízení. Sedlo spolujezdce je příjemně měkké a skutečně obrovské, madla jsou na správných místech. Potěší i stupačky přesně v té správné intuitivní poloze, velká 530 je prostě jako šitá na jízdu ve dvou. Místa je dost i pro oba dva vyšší pasažéry. Posádka má k dispozici zavazadlový prostor pod sedlem včetně osvětlení, vejdou se do něj v pohodě dvě integrální helmy. Nejsilnější motor empétrojky má dostatečný výkon, aby skútr bez problémů uvezl dva lidi.

 

Mouchy skútru Piaggio MP3 530 Exclusive

Zepár drobností si dovolím vytknout i tomuto luxusnímu kočáru. Přední plexištít má pevnou výšku, ocenil bych možnost jeho nastavení. Kdyby to šlo, tak na dálnici bych si štít rozhodně vytáhnul ještě výš. Prvotní připojení konektivity skútru na váš telefon je fakt složitý kvůli autorizacím, ale nakonec ho na několikátý pokus vybojujete. Takový skútr našlapaný elekronikou by mohl mít ve výbavě elektronickou ruční brzdu, ale neberte to jako hejt. Ruční brzda funguje jak má, jenom holt musíte postaru zatáhnout za její páku. Stejný povzdech nad výbavou platí pro elektronické vyhřívání rukojetí řídítek, která nejsou v základu a pořídit je můžete jako příslušenství. Skútru chybí podsvícení ovladačů na řidítcích. Zmíněnou výbavu bych s ohledem na pořizovací cenu MP3 530 čekal v základu. Sedlo má oproti předchozí generaci přepracovaný tvar, aby se lépe nasedalo i menším jezdcům. Díky jeho festovnímu vykrojení jsem při delší jízdě začínal cítit zadek.

 

Nakročíte s ní do světa motorek

Piaggio MP3 530 dává smysl, když se na ni díváte z pohledu řidičů aut, kteří se chtějí svižně povozit a nemuset si kvůli tomu dělat další spešl řidičák. Očekávají ve výbavě skútru balík asistenčních funkcí, na které jsou zvyklí z aut a jsou ochotní si za výbavu připlatit. Pokud vám cena této luxusní vlajkové lodi celé série MP3 přijde jako raketa a zároveň vás láká ta jistota bezpečí trojkolového podvozku empétrojek, omrkněte jejich nižší série MP3 300 a MP3 400, které se cenově pohybují od 173 do 272 tisíc korun.  Pro mě osobně funguje tahle empétrojka jako brána do světa motorek užívám si na ní jízdu s nejsilnějším skútrem, který můžu řídit jen s Béčkovým řidičákem.

 

Klady skútru Piaggio MP3 530 Exclusive

+ povedený moderní design
+ skvělé utlumení vibrací motoru
+ lepší zrychlení, výkon i zvuk motoru
+ dobrá ovladatelnost i ve dvou lidech
+ výjimečné asistenční funkce
+ prostor pro dlouhány i spolujezdce

 

Zápory skútru Piaggio MP3 530 Exclusive

- ruční parkovací brzda
- chybí podsvícení ovladačů
- ve standardu bez vyhřívání rukojetí
- složité prvotní připojení konektivity

 

Prohlédněte si ji ještě ze všech stran