Představujeme Ducati DesertX Rally

Dva roky od uvedení na trh představuje Ducati svoje enduro DesertX ve verzi Rally. S vylepšeným terénním potenciálem cílí na ty, kteří chtějí offroadový potenciál mašiny využívat na maximum. Prototyp DesertX Rally byl vyvinutý a testovaný na závodních tratích.  Antoin Meo- několikanásobný mistr světa v enduru a mistr Evropy v superkrosu se s ním zúčastnil závodů Iron Road na Erzbergrodeo 2023. Dojeli si spolu pro zlato v kategorii dvouválců. Ducati DesertX Rally od základní verze rozeznáte na první pohled díky změněné grafice. DesertX Rally s tříbarevnou grafikou vypadá fakt parádně, nemluvě o rudém trubkovém rámu s plochým jednodílným sedlem. Ducati DesertX Rally je dostupný od ledna 2024, jeho prodejní cena pro ČR je 21 590 EUR včetně DPH. Navýšení ceny oproti základní verzi DesertX je 4800 EUR, což u DesertX Rally odpovídá jeho upgradovanému podvozku.

 

Race wilder!

 

Antoine Meo & DesertX na Erzbergrodeo

 

 

Změny ve výbavě Ducati DesertX Rally

Odpružení DesertX Rally je dimenzované tak, aby zvládlo i ty nejtěžší překážky. Standardní nízký přední blatník u základní verze DesertX je u DesertX Rally nahrazený pořádně zvýšenou motokrosovou verzí blatníku. Směrem ke krosce se posunuly také pružící a tlumící komponenty podvozku. Vidlice i tlumič používají technologie od závodních crossových a enduro motorek. Přední vidlice Kaybaba je s uzavřenou kazetou. Toto řešení spočívá v natlakování oleje uvnitř kazet, aby se zabránilo kavitaci.  Tím je zaručeno homogenní a konzistentní chování předního odpružení a potřebná podpora při nejextrémnějším používání. Pro zlepšení hladkosti a odolnosti proti opotřebení jsou trubky vidlice opatřené povrchovou úpravou Kashima Coating a její kluzáky povrchovou úpravou DLC. Zdvih předního kola se zvětšil o 20 mm na celkových 250 mm.

 

Další změny v podvozku Ducati DesertX Rally

Zadní část podvozku je tvořená hliníkovou kyvnou vidlicí s odlišným bodem uchycení, než má standardní DesertX. DesertX Rally je vybavený plně nastavitelným zadním tlumičem Kaybaba s větším pístem, který zlepšuje chování endura v nejnáročnějším terénu. Zdvih zadního kola se zvětšil také o 20 mm na celkových 240 mm. Nové odpružení zvyšuje světlou výšku Ducati DesertX Rally na hodnotu 280 mm, což je o 30 mm více než u základního endura DesertX. Další odlišností v podvozku DesertX Rally jsou extrémně odolné ráfky Takasago Excel s vnitřní trubkou. Tyto ráfky jsou robustnější a lehčí o 0,5 kila oproti standartním ráfkům DesertX. Lehčí jsou díky nábojům obráběným z masivu, středovým paprskům z uhlíkové oceli a karbonovému výpletu. Zmíněné ráfky mají rozměry 21 x 2,15 palce vepředu a 18 x 4 palce vzadu. Nejsou vyplétané po stranách jako bezdušové ráfky. Místo toho mají výplet uprostřed a klasickou duši. Vybrat si můžete z trojice pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR homologovaných přímo pro DesertX. Pro zvýšení terénních schopností obujete pneumatiky Scorpion Rally Scorpion Trail II, pro jízdu na silnici jsou určené gumy Pirelli Scorpion trail.

Žádné překážky vás nezastaví

Pro zlepšení ovladatelnosti mašiny v nejnáročnějším terénu je DesertX Rally vybavený nastavitelným tlumičem řízení Öhlins, který je připevněný přímo k řídítkům pomocí podpěr opracovaných z masivu. Stupačky a pedály zadní brzdy a řazení jsou z hliníkových odlitků. Brzdový a řadící pedál jsou nastavitelné ve dvou pozicích- silniční a offroadové pro jízdu ve stoje. Pod motorem je nový kryt z nové varianty karbonu. Jeho výroba spočívá v lisování kousků uhlíkového materiálu do pryskyřice. Tuhle variantu karbonu uvidíme čím dál častěji jako náhradu za klasický karbon s vlákny v mřížce nejenom na motorkách. Navzdory novinkám a delším tlumičům vzrostla suchá hmotnost DesertX Rally jen o jeden kilogram na 211 kilogramů.

110 koní čeká jak otočíte zápěstím

Po stránce motoru vše při starém. Dvouválec Testastretta 11 v DesertX Rally je naladěný na maximum 110 koní, které dosahuje v 9 250 otáčkách. Maximum točivého momentu má hodnotu 92 newtonmetrů v 6 500 otáčkách. Převodovka DesertX Rally byla upravená s ohledem na potřeby offroadového jezdění, používá kratší kvalty. Jednička je kratší o 14,3 %, dvojka o 8,7 % a o něco kratší jsou i zbývající rychlosti s výjimkou šestky, která si zachovala svou původní délku nastavenou pro silniční přesuny. Servisní intervaly tohoto motoru jsou nastavené v intervalu ujetí 15 000 km nebo 24 měsíců. Kontrola ventilové vůle Desmodromických rozvodů se provádí každých 30 000 km. Motor je propojený se 6i stupňovou převodovkou s oboustranným quickshifterem.

 

Pořádně na to šlápněte, elektronika bude váš guardiano

U offroadově laděného stroje je vždy citlivým tématem ABS, které je v případě Ducati DesertX Rally přepínatelné do tří úrovní zásahů do jízdy. Ta poslední je nejbezpečnější s náklonovou funkcí a je určená pro jízdu po silnici, prostřední umožní částečný prokluz zadního kola, přitom předek hlídá bez ohledu na náklon a level 1 vypne ABS na zadním kole úplně. Plus je tu bonus v možnosti vypnout ABS úplně a co je hlavní, mělo by to jít přímo jedním jediným stiskem. Takto jednoduše to přehodíte v případě, že budete mít nastavený jízdní režim Enduro nebo Rally.

 

Jízdní režimy a elektronické jízdní asistenty

Také v kapitole elektronických jízdních asistentů a jízdních režimů k dalším změnám nedošlo. DesertX Rally má celkem šest jízdních režimů. Kromě výše zmíněných režimů Enduro a Rally jsou tu ještě režimy Wet, Urban, Touring a Sport. Sport nabídne maximální výkon motoru 110 koní s přímou reakcí na plyn a odpovídajícím nastavení elektroniky. Touring má jemnější odezvu na plyn a výkon omezený na 95 koní, Urban má snížený výkon na 75 koní. Jízdní režim Wet sice nabídne 95 koní, nicméně k mírné odezvě na plyn přidává maximální ostražitost ostatních elektronických jízdních asistentů. Jízdní režim Enduro je vhodný pro méně zkušené jezdce, nabídne jim 75 koní s přímou odezvou na plyn pro překonávání překážek a k tomu samozřejmě adekvátně nastavené ostatní jízdní asistenty. Rally režim nabídne v terénu veškerý potenciál stroje: maximální výkon motoru, přímou odezvu na plyn, vypnuté wheelie, omezenou trakci a ABS v nejvolnějším režimu. Přednastavené hodnoty úrovně jednotlivých jízdních asistentů si můžete upravit podle vlastních požadavků na barevném TFT displeji.

 

Další vychytávky v DesertX Rally

Ducati DesertX byla první motorka, která měla barevný displej orientovaný na výšku. Je to kvůli tomu, aby na něj jezdec dobře viděl vsedě i ve stoje. V základní výbavě nabídne dva režimy zobrazení provozních parametrů. Standardní rozlišení nabídne klasické údaje jako rychlost, otáčky, rychlost, palivo a další. Rozlišení Rally je optimalizované na navigaci a můžete v něm manuálně ovládat tripmaster jako na rallye speciálech. Pokud si přiobjednáte Ducati multimedia systém, dovolí vám spárovat displej mašiny s vaším telefonem a tím získáte třetí režim zobrazení-  turn-by-turn navigaci. Světla DesertX Rally jsou kompletně LED, přední světlomety mají denní režim svícení, blinkry mají funkci samovypínání.

 

Bohatá nabídka značkového příslušenství

Ducati DesertX Rally bude k mání barevném schématu Rally. Tovární verzi DesertX Rally můžete dovybavit z katalogu příslušenství Ducati Performance v jejich konfigurátoru. Dopřát si můžete homologovaný výfuk Termignoni. Pokud chcete s DesertX Rally závodit, díky závodní variantě výfuku Termignoni zvýšíte hodnoty výkonu a točivého momentu motoru o dalších 7 %. Pro rozšíření dojezdové vzdálenosti si můžete pořídit přídavnou 8litrovou nádrž dokonale integrovanou do linií DesertX. K dispozici jsou hliníkové boční kufry, ve kterých v kombinaci s horním kufrem můžete převážet až 120 litrů. Základní výbavu můžete doplnit o přídavné LED reflektory a vyhřívané rukojeti. Ochranné kryty motoru z ocelových trubek chrání nádrž a motor před pády nebo nárazy při jízdě v terénu. S designem DesertX Rally se sladíte také pomocí oblečení. Kolekci tvoří sada bunda-kalhoty Explorer, rukavice Atacama, boty Explorer T7 a přilba Arai Tour-X5. K dispozici je také v dámské verzi.

Copyright © Michal Fučík

 

Prohlédněte si ho ještě ze všech stran