Ducati se 30 let od uvedení legendárního motoru Supermono 550 vrací k výrobě jednoválcového motoru. Seznamte se: to je Superquadro Mono se zdvihovým objemem 659 cm3 a desmodromickými rozvody. Vychází z dvouválce, který poháněl Panigale 1299. Jmenoval se Superquadro a měl objem 1285 cm3. Ve své době disponoval absolutním výkonovým stropem, který ze dvouválce Ducati dokázala vytáhnout a to konkrétně 205 koní při 10 500 otáčkých. Superquadro Mono z něj zdědil píst o průměru 116 mm, tvar spalovací komory, titanové sací ventily o průměru 46,8 mm, ocelové výfukové ventily o průměru 38,2 mm a desmodromické ovládání zdvihu ventilů.
Senti quella potenza, signore!
Ducati Superquadro Mono: Il motore perfetto!
Název motoru Superquadro vychází z extrémního poměru mezi vrtáním a zdvihem, který umožňuje díky velmi krátkému zdvihu dosáhnout vysokých otáček typických pro závodní motory. U motoru Superquadro Mono má tento poměr hodnotu 1,86. Díky zdvihu pouhých 62,4 mm se jedná o rekord v kategorii jednoválcových motorů. Vrtání 116 mm umožňuje použití ventilů o velkém průměru, což prospívá výkonu motoru. Nedalo by se ho však dosáhnout bez desmodromických rozvodů. Tento systém překonává omezení daná ventilovými pružinami a umožňuje motoru dosahovat vyšších otáček. Ducati tohle řešení vyvinula a léta úspěšně používá ve svých závodních speciálech. Aktuálně Ducati podruhé za sebou vyhrála pohár konstruktérů jak v sérii závodů World SBK, tak MotoGP.
La potenza, kterou jste vždycky chtěli!
Díky kombinaci těchto parametrů a technických řešení dosahuje jednoválec Superquadro Mono maximálního výkonu 77,5 koní při 9 750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment je 63 Nm dostupných při 8 000 ot/min. Krouťák je rozdělený skutečně příznivým způsobem, což vede k lineárnímu zátahu motoru odspodu. 70% točivého momentu je dostupných od 3 000 ot/min a hodnota kroutivého momentu nepadá pod 80% v rozmezí od 4 500 do 10 250 otáček/min, kdy zasáhne omezovač otáček. Motor splňuje emisní homologaci Euro 5. Se závodním výfukovým systémem Termignoni je motor schopný dosáhnout maximálního výkonu 85 koní při 9 500 ot/min, to je + 7,5 koně a 4 Nm navíc.
Cuore Sportivo, DNA z Panigale
Píst s vrtáním 116 mm je absolutním rekordem pro sériový jednoválec. Má závodní původ s uspořádáním "box in box", stejně jako písty Ducati Panigale V4R. To znamená s dvojitou příhradovou základnou, která kombinuje tuhost a odolnost zmenšením dotykových ploch s cílem omezit tření. Ze stejného důvodu je pístní čep opatřen povrchovou úpravou Diamond Like Carbon (DLC), tedy stejnou úpravou, jaká byla použita u pístního lemu modelu Panigale V4R. Také vahadla desmodromických rozvodů mají povrchovou úpravou DLC (Diamond Like Carbon), která snižuje tření a zvyšuje odolnost proti únavě. Palivo přivádí do spalovací komory škrticí klapky oválného průřezu o ekvivalentním průměru 62 mm se vstřikovačem ovládaným systémem ride-by-wire. Nabídne tři různé režimy výkonu: High, Medium a Low.
Závodní DNA v každém detailu
Tlakově lité klikové skříně motoru integrují vodní plášť kolem válce. Stejně jako u Ducati 1299 Superleggera je vyrobený z hliníku, a ne z oceli. Díky tenkým stěnám snižuje hmotnost motoru a usnadňuje jeho chlazení. Toto řešení umožňuje upevnit hlavu přímo ke klikové skříni, čímž získáte kompaktnější motor při stejné tuhosti konstrukce. Spojka, alternátor a kryty hlavy jsou vyrobeny odlitkem z hořčíkové slitiny. Hořčík snižuje hmotnost motoru při zachování mechanické odolnosti. Kliková hřídel je asymetrická a uložená na diferencovaných hlavních ložiscích, aby se omezila její hmotnost. Vyvážení motoru mají na starosti 2 vyvažovací protihřídele, které jsou uložené na kuličkových ložiscích uvnitř klikové skříně. Protihřídele rovněž ovládají vodní a olejové čerpadlo. Uspořádání obou protihřídelů umožňuje vyvážení setrvačných sil motoru. Díky tomuto řešení je motor schopen pracovat při velmi vysokých otáčkách při zachování velice nízké úrovně vibrací srovnatelné s motorem V4 s 90° úhlem válců.
Kdo maže, ten jede. Garanzia!
Superquadro Mono používá dvě výtlačná lamelová čerpadla, která zajišťují účinné mazání motoru. Regenerační čerpadlo je umístěné v prostoru ojnice, odsává olej z bočních prostorů alternátoru a krytů spojky, aby se tím snížily ztráty třením maziva s pohyblivými částmi. Toto čerpadlo spolu s ventilem umístěným v okruhu blow-by přivádí prostor klikového hřídele pod tlak jako u závodních motorů, aby se snížil odpor pohyblivých částí a zajistila účinná rekuperace mazacího oleje za jakýchkoli podmínek použití motoru.
Cuore Sportivo pro každý den
Superquadro Mono bude spojené se šestistupňovou převodovkou se závodními poměry zdrojově z Panigale V4. První rychlostní stupeň je delší, aby bylo možné ho používat v pomalých zatáčkách a využít maximální dostupný tah. Spojka je v olejové lázni s progresivním blokováním hydraulického ovládání, které bylo speciálně vyvinuto tak, aby nabízelo snadné a intuitivní chování při brzdění a ovládání motorové brzdy. Převodovka může být vybavená obousměrným quickshifterem DQS Up & Down.
Parametry motoru Ducati Superquadro mono
- vertikální jednoválcový motor o objemu 659 cm3
- vrtání x zdvih 116 x 62,4 mm
- kompresní poměr 13,1:1
- maximální výkon 57 kW (77,5 k) při 9 750 ot/min - 85 k při 9 500 ot/min se závodním výfukem Termignoni
- maximální točivý moment 63 Nm (6,4 Kgm) při 8 050 ot/min - 6,8 Kgm se závodním výfukem Termignoni
- hliníkové válce
- homologace Euro 5+
- desmodromické rozvody s dvojitým horním vačkovým hřídelem, 4 ventily na válec
- titanové sací ventily průměr 46,8 mm
- výfukové ventily průměr 38,2 mm.
- asymetrický klikový hřídel uložený na hlavních ložiskách s diferencovaným průměrem.
- dvojitý vyvažovací protiběžný hřídel s řídicí funkcí vodního a olejového čerpadla.
- vícekotoučová spojka s olejovou lázní, poháněná servopohonem a s funkcí antihoppingu
- mazání v polosuché vaně s výtlačným čerpadlem a regeneračním čerpadlem
- přívod paliva přes škrticí klapku oválného průřezu s ekvivalentním průměrem 62 mm
- šestistupňová převodovka s možností použití obousměrného quickshifteru DQS up/down
- výměna oleje nastavená na interval 15 000 km
- kontrola a seřízení ventilové vůle nastavené na interval 30 000 km