Ducati letos slaví výročí 30 let od představení ikonického superbiku 916. Na Ducati srazu WDW v Misanu proběhla první letošní premiéra nové Panigale V4 modelové řady 2025. V posledních sezonách je Ducati v okruhovém závodění na absolutním vrcholu a rozhodně se své pozice nehodlá vzdávat. Po 7 letech průběžného vylepšování svého čtyřválcového superbiku Panigale V4 přichází kompletně nová- sedmá generace Panigale V4. Ducati ji označuje jako riding skill booster pro všechny úrovně jezdců. Ducati Panigale V4 2025 je rychlejší než její předchozí generace a aktuálně nejrychlejší superbike na trhu. Nabídne nižší hmotnost a vyšší výkon, díky tomu disponuje nejlepším poměrem výkonu a váhy- konkrétně 1,15 hp/kg. Nový rám a zadní kyvná vidlice mají nižší tuhost, aby lépe absorbovaly nerovnosti na trati. Naladění podvozku a elektroniky aktuální Panigale V4 je výrazně ovlivněné továrními zkušenostmi a výsledky v závodech MotoGP a WSBK. Díky tomu je Panigale V4 rychlejší na okruhu. Její řízení je zábavnější a méně únavné pro jezdce všech úrovní, od amatérů po profesionály.
Všichni s ní budete rychlejší, garanzia!
Faster, lighter, wonder
Dostupnost a varianty nové Panigale V4 2025
Ducati Panigale V4 modelový ročník 2025 si i nadále si ji můžete pořídit ve dvou rozdílných výbavách. Základní Panigale V4 s mechanickým podvozkem Showa-Sachs a klasickou baterií. Nebo Panigale V4 S, ta je vybavená 3. generací elektronického podvozku Öhlins NPX/TTX a lithium iontovou baterií. Jejich rozdílná výbava ovlivňuje celkovou hmotnost motorek. Základní Panigale V4 s prázdnou nádrží váži 191 kilo, Panigale V4 S váží 187 kilo. Nová Panigale V4 je k mání v jednomístné konfiguraci. Sada sedla a stupaček pro spolujezdce je k dispozici v rámci značkového příslušenství. Obě dvě varianty Panigale V4 2025 se začnou vyrábět letos v září, do konce roku se do ČR dostanou jednotky kusů obou verzí. Přijímáme objednávky těchto krásek. Základní varianta Panigale V4 bude na českém trhu stát 27 490 EUR včetně DPH a 4leté záruky, Ducati Panigale V4S vás přijde na 33 990 EUR včetně DPH a 4leté záruky.
216 koní čeká, jak otočíte zápěstím
Aktuální generace čtyřválce Desmosedici Stradale má přepracované rozvodové schéma. Vačky mají jiný profil a vyšší hodnotu zdvihu. Alternátor a olejové čerpadlo jsou převzaté z Panigale V4 R, zatímco buben převodovky je ze Superleggery V4. Sací rohy s proměnnou délkou mají větší zdvih, jehož hodnota je 25 mm v krátké konfiguraci (-10 mm) a 80 mm v dlouhé (+5 mm). Úpravy snížily váhu motoru o 1 kilo. V4 Desmosedici Stradale je aktuálně homologovaný podle normy EURO 5+. Maximální výkon má hodnotu 216 koní při 13 500 ot/min a maximální točivý moment 120,9 Nm při 11 250 ot/min. V okruhové konfiguraci po nasazení závodního výfukového systému Akrapovič se maximální výkon zvýší na 228 koní při 13 750, krouťák na 127.8 Nm při 11 250 ot/min. Váhu motorky tím snížíte o 6,6 kilo.
Desmodici GP DNA všude, kam se podíváš
Kapotáž Ducati Panigale V4 2025 snižuje její aerodynamický odpor o 4 %, její tvary účinněji chrání jezdce v přímém směru jízdy. Schovává ho totiž v "bublině" klidného vzduchu. Přední winglety jsou dokonale integrované do tvarů přední části mašiny, míra jejich přítlaku zůstala v nezměněné podobě ve srovnání s předchozí generací Panigale V4. Díky posunutí náběžné hrany kapotáže dozadu vzhledem k přednímu kolu je nová Panigale svižnější při změně směru jízdy ve vyšších rychlostech. Jinak tvarovaný je i přední blatník a vnitřek kapotáže u chladičů. Cílem bylo zvýšit efektivitu chlazení, Ducati se zaměřila hlavně na chlazení olejového chladiče.
Design tvarovaný tělem jezdce
Ducati se v rámci vývoje zaměřila na touch pointy jezdce z motorkou- sedlo, stupačky, nádrž, řidítka. Klíčové změny jsou ve tvaru sedla a nádrže. Jízdní pozici nové Panigale V4 Ducati vyvíjela s dvojím cílem: zaručit maximální integraci jezdce do aerodynamiky mašiny a zjednodušit- ulehčit její řízení na okruhu. Sestava kapotáž-sedlo-nádrž nabídne větší prostornost a lepší krytí jezdce. Hluboké vybrání v horní části nádrže před víčkem poskytuje větší prostor a zabraňuje tím kontaktům přilby s mašinou. Zároveň zadní část nádrže v kombinaci s bočními kryty a tvarem sedadla efektivněji podrží jezdce při brzdění, nájezdu a průjezdu zatáčkou. Bez toho, aby omezovala pohyby jeho těla v ostatních fázích jízdy. Při brzdění se na ní snáze udržíte koleny, stejně to funguje při náklonech. Jízdní pozice snižuje namáhání rukou, a tím i celková únava. Stupačky jsou ve srovnání s minulou Panigale V4 posunuty o 10 mm dovnitř, čímž se zvýšila světlá výška mašiny a jezdec má díky tomu větší volnost pohybu v náklonech.
1000 jezdeckých testů, 1000 zrychlení času kola
Ducati realizovala přes tisíc testů na okruzích v Cremoně a Vallelunze. Výsledky ukázaly, že za zrychlením nestojí motor nebo úroveň některých jezdců. Mnohem větší vliv na zrychlení aktuální Panigale V4 má podvozek. Inženýři Ducati Corse definovali optimální boční tuhost pro zachování přilnavosti při úhlech náklonu, které v závodech přesahují 60°. Zároveň zachovali vysoké hodnoty podélné tuhosti pro využití točivého momentu motoru při akceleraci a brzdné síly při brzdění. Úpravy se týkají jak předního rámu, tak úplně nové oboustranná kyvné vidlice - Ducati Hollow Symmetrical Swingarm. Je extrémně lehká a její tvar umožnil zachovat pozici tlumiče výfuku pod motorem. Ducati je jediný výrobce motorek na světě, který tohle umístění výfuku nabízí v kombinaci se 4 válcovým motorem.
Ducati Hollow Symmetrical Swingarm
Zapomeňte na zadní letmáč, bejvávalo… Zadní kyvná vidlice snižuje boční tuhost: mínus 37 % ve srovnání s předchozí jednostrannou kyvnou vidlicí. Také redukuje hmotnost díky dvěma velkým odlehčovacím štěrbinám. Zlepšuje to trakci mašiny při výjezdu ze zatáček. Kovaná sestava zadního ráfku s kyvnou vidlicí váží o 2,7 kila míň než předchozí generace Panigale. K tomu účinněji přenáší výkon motoru na zem. Panigale V4 S má kovaná kola z hliníkové slitiny s pěti tangenciálními paprsky, inspirovaná koly modelu Desmosedici GP. Váží pouhých 2,95 kg vpředu a 4,15 kg vzadu.
Přední rám Ducati Panigale V4 2025
Přední rám je také lehčí (3,47 kg oproti předchozím 4,2 kg). I přední rám přepracován z hlediska tuhosti ve srovnání s předchozí Panigale: mínus 40 % v příčném směru. Díky tomu nabízí ještě větší jistotu při náklonu a efektivněji projíždí apexy a uzavření zatáčky. Ducati touto úpravou uplatnila svoje zkušenosti ze závodů MotoGP. V závodních rychlostech a náklonech přes 60° už nerovnosti nedokáží pořádně absorbovat tlumiče, takže musí pomoct rám. Nerovnosti trati musí částečně polknout samotná mašina.
Podvozek Panigale V4 2025
Třetí generace elektronicky řízeného odpružení Öhlins NPX/TTX u Panigale V4 S rozšiřuje rozsah nastavení. Větší rychlost hydraulických ventilů zároveň nabízí přesnější a preciznější reakce v každé jízdní situaci. Podvozek má být ještě pohodlnější na silnici a zároveň ještě přesnější na okruhu. Rychlejší odezvy podvozku umocňují jezdecký cit a kontrolu nad mašinou. Jiné je s ohledem na oboustrannou kyvnou vidlici také uchycení zadního tlumiče. Ten je kratší a lehčí (-600 g) a novinkou je také uložení v ložiscích, což snižuje tření. Základní verze Ducati Panigale V4 je osazená mechanickou vidlicí Showa a zadním tlumičem Sachs.
Přibrzdíte na pětníku, podvozek si poradí
Nová Ducati Panigale V4 je prvním bikem na světě vybaveným předními brzdovými třmeny Brembo HypureTM. Lehčí (-60 gramů na pár) a výkonnější třmeny Brembo HypureTM účinněji rozptylují teplo a nabízejí konzistentnější výkon při delším kroužení na okruhu. Další světovou premiérou je systém Race eCBS, vyvinutý společností Bosch ve spolupráci s Ducati. Kdo z vás ragazzi na okruhu používá zadní brzdu? Závodní jezdci se bez ní neobejdou. Proto mají všichni ovládání zadní brzdy na palec levé ruky případně na místě, kde je běžně spojka. Race eCBS na okruhu brzdí obě dvě kola, i když brzdíte jen přední brzdou. Posouvá tím dál brzdný bod a navíc dokáže přibržďovat zadek mašiny i při nájezdu do zatáčky ve chvíli, kdy už přední brzdovou páčku pustíte. Stabilizování mašiny, utažení stopy za vás vyladí elektronika. V silničních režimech systém funguje klasicky jako jakýkoli chytrý kombinovaný systém, který vám pomůže rychleji zastavit.
Ducati vehicle observer
Ducati nasazuje poprvé v produkční motorce Systém Vehicle Observer (DVO). Jedná se o algoritmus vyvinutý závodním oddělením Ducati, který dokáže simulovat vstup sedmdesáti senzorů a měří sedmdesát fyzikálních veličin. Výsledkem jsou ještě lepší zásahy kontroly trakce a antiwheelie v téměř prediktivním režimu. Systém je schopný předpovídat, jak moc bude kolo klouzat a dopředu upraví míru jeho prokluzu.
Elektronika naladěná k boostování rychlosti a obratnosti
Ducati Panigale V4 2025 je vybavená kompletním balíčkem elektronických jízdních asistentů: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control a Ducati Quick Shift 2.0. Systém DQS 2.0 má snímač úhlové polohy řadicího bubnu. Táhlo řazení je díky tomu bez mikrospínačů a nabídne jezdcům přímější pocit při řazení. Díky systému DVO jsou ostatní jízdní asistenty ještě efektivnější. Další vychytávkou je Ducati Data Logger. Pro novou Panigale V4 ho Ducati vyvinula ve spolupráci s věhlasnou firmou 2D a ve spojení s GPS nabídne spoustu funkcí. Po dojetí z okruhu si můžete po večerech analyzovat hromadu parametrů, křivek nebo grafů znázorňujících vaše výkony. Zaznamenává také časy na kolo včetně tří mezičasů. V jeho databázi více než 500 okruhů z celého světa včetně cílové čáry. No a my jsme zvědaví, jestli mezi nimi budou i ty české…
Jízdní režimy Ducati Panigale V4 2025
Mašina má předvolené režimy, jejich schéma najdete pod tímto odstavcem. Navíc u Panigale si všechny z nich můžete upravit a přizpůsobit podle vlastního gusta. Jen v režimech Race A a Race B si můžete dát Full Power Mode. Jde o nejostřejší palivovou mapu, která ukazuje kompletní potenciál motoru v celé své kráse bez elektronických filtrů, s výjimkou prvního kvaltu. Na další režimy High a Medium je přísun síly upraven pro každý rychlostní stupeň individuálně. Nová je i plynová rukojeť. Je převzatá z V4 R a nabízí minimální vůle ve všech směrech a téměř nulovým volným chodem.
Klidné projížďky prostě nesnáší...
Přístrojová deska Panigale V4 je zcela nová. Má úhlopříčku 6,9" s poměrem stran 8:3 a nabízí maximální čitelnost bez narušení výhledu přes čelní sklo při zalehnutí. Ochranné sklo využívá technologii Optical Bonding, která zajišťuje maximální čitelnost zobrazených parametrů na černém pozadí i za přímého svitu slunce. Displej nové Panigale V4 umocňuje pocit, že sedíte na Desmosedici GP. Okruhová varianta rozhraní displeje je navržena tak, aby vás podporovala při hledání maximálního výkonu. Díky velikosti a široké uhlopříčce nového přístrojového panelu je možné zobrazit řadu nových parametrů: "g-metr", který v reálném čase ukazuje hodnotu příčného zrychlení při náklonu a podélného zrychlení při akceleraci a brzdění. "Výkon a točivý moment", který zobrazuje procento výkonu a točivého momentu podávaného v daném okamžiku v porovnání s maximálními hodnotami dostupnými vzhledem k zařazenému převodovému stupni. “Úhel náklonu", který zobrazuje okamžité úhly náklonu doprovázené úrovní otevření škrticí klapky a tlakem vyvíjeným na brzdu.
Silniční varianta rozhraní displeje
Velký důraz je kladený na kruhový otáčkoměr umístěný uprostřed, s ukazatelem rychlostních stupňů uvnitř. Levá strana obrazovky je vyhrazena pro nastavení, navigaci, hudební přehrávač, správu telefonu atp. Na pravé straně se nacházejí ukazatele rychlosti, času, teploty vody a tempomatu, pokud ho máte zapnutý. Přístrojová deska dynamicky mění rozdělení prostoru, posouvá sloupce a přerozděluje plochy tak, aby nabízela maximální viditelnost právě používaných funkcí, jako je například navigátor.
Copyright © Michal Fučík