Ducati V4 Desmodici Stradale

Seznamte se s motorem Ducati V4 Desmosedici Stradale, stane se milníkem v historii Ducati, která nikdy předtím nevybavila produkčně vyráběné motorky čtyřvalcovým motorem. Aktuálně je výkon jeho závodního bratra, čtyřválce Desmosedici GP na špičce své třídy. Převedením technologií nejvýkonnějšího závodního motoru do produkční výroby nabízí Ducati svým nadšeným zákazníkům zkušenosti získané v mnoha sezónách seriálu MotoGP.  Nový motor V4 Desmosedici Stradale bude v následujících letech pohánět nejenom vrcholné superbiky Ducati, ale i další výkonné motorky značky. První možnost podívat se na nový motor naživo dostanou v listopadu návštěvníci motosalonu EICMA v Miláně. Ducati patrně při té příležitosti představí i prototyp nové motorky, nicméně nic není jisté. Produkční superbike Panigale nové generace přijde na trh v sezoně 2019.

 

Začátek nové éry Ducati

Jak již název motoru napovídá, jedná se o vidlicový čtyřválec, řady válců svírají mezi sebou úhel 90 stupňů. Celý motor je v rámu posazen v náklonu 42 stupňů, což přináší maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motorky. Hořčík zaujímá prominentní pozici mezi lehčími kovovými materiály. Není náhodou, že ve formě slitin je široce používaný v závodním světě. Desmosedici Stradale používá slitinu hořčíku pro svoje komponenty-  kryt hlavy, olejové jímky, generátoru a spojky. Kliky jsou vyrobeny z hliníku pomocí gravitačního odlitku a spojeny s vodorovným řezem. Horní plášť obsahuje čtyři hliníkové vložky válců s povlakem nikasil, které zajišťují nízké tření a ochranu proti opotřebení. Neuvěřitelně nízká hmotnost motoru V4 Desmosedici Stradale je výsledkem posedlosti konstruktérů. Váží 64,5 kg což je jen o 2 kg těžší než jeho předchůdce dvouválec Superquadro o objemu 1 285 cm³.

 

Závodní architektura kam se podíváš

Zajímavostí je také fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem u konkurenčních motorů. Konstruktéři Ducati tímto snižují gyroskopický efekt, výsledkem je nižší náchylnost ke zvedání předního kola při rozjezdu a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm zapalují krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tím dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale silně už ve středních otáčkách. Jak už jsme u Ducati zvyklí, rozvod je samozřejmě desmodromický: vačka ventily otevírá i zavírá, zatímco klasické ventilové pružiny chybí. O přísun směsi se stará sání s variabilní délkou sacího potrubí a celkem čtyři oválné škrticí klapky o průměru 52 mm. V každé z nich jsou umístěny dva vstřikovače.

 

Tento motor bude trhat asfalto z circuito da corsa!

Právě kvůli maximálnímu přísunu síly ve středním pásmu otáček motor Desmodici Stradale, oproti závodnímu kolegovi Desmosedici GP, navýšil zdvih válců na 53.5 mm a s ním i objem na výsledných 1103 ccm. Vrtání však zůstalo stejné jako u závodního protějšku, a sice 81 mm. Jedná se o horní hranici povolenou pravidly Moto GP a také největší vrtání v kategorii produkčních čtyřválcových superbiků. Kompresní poměr je 14:1. Varianta motoru Stradale R s objemem menším než 1000 cm3 je v současné době ve vyspělém vývojovém stádiu.

 

210 koní čeká, až otočíte zápěstím

Výsledný výkon motoru Desmodici Stradale určeného pro evropský trh plnící Euro 4 – činí 210 koní při 13 000 otáčkách a točivý moment má maximálku 120 Nm při 12 250 otáčkách. Omezovač je nastaven na 14 000 otáček.

 

Jak to vidí Claudio, capo di tutti capi?

Jsme hrdí na to, že jsme odhalili tento technologický klenot, který začíná novou kapitolu v historii naší společnosti a demonstruje její vitalitu a vysokou úroveň investic do vývoje nových produktů. Tento motor také demonstruje úzkou spolupráci mezi společností Ducati Corse a divizemi, které vyvíjí produkční motorky. a kolik závodníků dokáže vyvinout technologii, která je pak použitelná pro standardní modely. Claudio Domenicali – CEO Ducati Motor Holding.