Hned v úvodu recenze se vám přiznám, že jsem Multistradista – srdcař. Tím moje hodnocení poslední generace tohoto multibiku nebude úplně objektivní. Jezdím na Multistradě od r. 2015 a nedám na ni dopustit. Vyhovujeme mi zkrátka po všech stránkách. Lepší multifunkční mašinu na trhu neznám. Protože hodně jezdíme a kilometry na tachometru té mojí rychle přibývají, začínám samozřejmě přemýšlet kdy a na jakou verzi přesednu.
Dusno mezi Multistradisty
Poslední model velké Multistrady vyvolává vášnivé diskuze v komunitě těch, co už ji mají. Dohadují se mezi sebou, jestli je o 60 kubíků větší motor zas až takový rozdíl. Jestli delší rozvor o 50 mm a nový quickshifter přinesou vylepšení už tak dokonalé motorky? Budou tyto novinky dostatečně silné, aby motivovaly k nákupu nového modelu vlastníky předchozí generace Multistrady? Ve své recenzi přispívám k této diskuzi názorem člověka, který na Multistradě 1200 S ročník 2015 najezdil zatím skoro 50 tisíc kilometrů, takže dokážu obě verze opravdu realisticky srovnávat.
Tak za prvý: nový motor táhne jak čert!
První čeho si všimnete hned po rozjezdu na nové Multistradě je silnější tah motoru ve spodních a středních otáčkách. Slova výrobce o vyhlazené křivce krouticího momentu se v reálu potvrzují perfektně plynulým záběrem motoru odspodu, který bez váhání táhne na čtyřku klidně od 50 do 150 km/h. Dokonce i na šestku má motor pořád dost síly na svižné zrychlení. Díky tomu mám pocit, že nový motor je dost silnější i když papírový výkon 158 koní při 9500 rpm je podobný jako u starší verze Multistrady.
Za druhý: přibrzdíte na pětníku, podvozek si poradí!
Elektronicky řízený adaptivní podvozek Multistrady 2015 je setsakramentsky vychytaný nástroj pro vyplavování endorfinů a adrenalinu. Vzhledem k jeho původní úrovni jsem si myslel, že prostor pro jeho další vylepšování už prostě neexistuje. Ale i v této oblasti musím uznat, že podvozek Multistrady 1260 S je díky delšímu rozvoru ve větších rychlostech o chlup stabilnější. Překvapilo mě, že zvýšení stability biku není na úkor jeho celkové agility. Naopak! Ta úžasná chuť motorky padat do zatáček v ní zůstala zachovaná. Nevím, jak to udělali, ale toto se těm syčákům konstruktérům v Ducati fakt povedlo.
Za třetí? Quickshifter tvrdí jízdu a šetří levou ruku!
Do třetice všeho dobrého – nová Multistrada 1260 S nabízí jezdcům v základu quickshifter. Zejména při řazení nahoru je to podle mě vyloženě návyková záležitost. Hodně se mi líbil pocit, kdy kotíte plyn, kopete kvalty nahoru a motorka neustále brutálně zrychluje. Při řazení dolů před zatáčkou je zase příjemné šetřit levou ruku. Vzpomínám si, jak po celodenním lítání v alpských serpentinách mě už levá ruka někdy hodně bolela od neustálého svírání spojky.
2 sestry z dobré rodiny. Čerstvá a starší
Design motorky prodělal drobný facelift. Změnil se mírně tvar bočních částí přední kapotáže, v motorovém prostoru přibyl plastový kryt vodní pumpy. V zadní půlce motorky se zvětšila část s madly za sedlem spolujezdce a protáhla se zadní část s držákem RZ, což souvisí s delším rozvorem nové Multistrady. Všechny tyto změny jsou ale nenápadné a vidí je pouze zasvěcený znalec Ducati. Myslím, že laik od sebe oba modely prostě nerozezná. Rozdíly jsou kosmetické a musíte vědět, kde je máte hledat. Pozitivní zprávou je, že boční kufry z modelu 2015 můžete bez problémů připevnit i na novou Multistradu.
Sport, Touring, Urban nebo Enduro?
Nové grafické řešení barevného TFT displeje mě v prvních momentech trochu mátlo. Logika ovládání při nastavování jízdních režimů je trochu jiná oproti předchozí verzi. Displej taky obsahuje víc informací a je potřeba si na to zvyknout. Myslím, že to většině majitelů starší verze nebude vadit. Na lepší zobrazení i funkce si člověk zvykne rychle. Důležitá je dobrá čitelnost jízdních parametrů i za slunečného počasí.
Dálnice si dává k snídani, serpentiny k obědu a polní cesty k večeři
Co tedy říct na závěr? Shrnu to tak, že se Ducati Multistrada 1260 S prostě povedla. Všechny vlastnosti, které mám rád na její předchozí verzi zůstaly zachované. Ve zmíněných parametrech se Ducati podařilo posunout už tak vysokou úroveň techniky na ještě vyšší úroveň. No nic... Začínám šetřit na novou! Za recenzi děkujeme starýmu Jackovi z Ducati Motorcycle Clubu Brno.