Ducati posouvá segment supersportovních motorek na novou úroveň tím, že uvádí na trh model 1299 Superleggera, první superbike kompletně z karbonových komponentů v kombinaci s doplňky z lehkých kovů. Díky této konstrukci bylo dosaženo neuvěřitelné suché hmotnosti 156 kg. Z uhlíkových vláken je utkaný rám motorky, kyvné rameno zadní nápravy, pomocný rám sedla, kapotáž i kola. 1299 Superleggera je první karbonový superbike masově vyrobený a uvedený na trh. Podstata této Ducati je exkluzivní ve všem, i v omezeném počtu 500 ks těchto motorek. 1299 Superleggera pohání nejvýkonnější verze motoru Superquadro. Se svými 215 koňskými silami je to nejsilnější dvouválcový motor, který se v historii vyrobil a nabízí to nejlepší z dostupných závodních technologií Ducati.
1299 Superleggera je přehlídkou nejmodernějších technologií, exotických materiálů, dokonale přesné řemeslné práce, náročných výrobních metod, průmyslového designu a lidské tvořivosti. 1299 Superleggera má přímé vazby se soutěžními motorkami, nabízí jen to nejlepší co je dnes na trhu k dispozici pro závodní okruhové ježdění. Silná posedlost umožnila inženýrům Ducati vytvořit nejvýkonnější motorku s úžasným poměrem výkonu k její hmotnosti. Extrémní lehkost je patrná v každém detailu.
Motor Superquadro dosahuje nebývalé úrovně výkonnosti. Brutální výkon a étericky lehká manipulace vyzařují při pohledu na Superleggeru, z každého úhlu pohledu je to superbike ostrý jako břitva. Produkce modelu 1299 Superleggera je obrovským testem odborných znalostí a dovedností inženýrů Ducati. Výrobní metody, postupy testování a kontroly kvality techniky byly převzaty z leteckého průmyslu a v aplikacích, které vyžadují maximální přesnost a kvalitu jsou široce používány. 1299 Superleggera je příkladem tohoto state-of-the-art know-how v objektu, který je zázrak techniky.
Nikdy předtím nebyla produkční motorka vybavena karbonovými materiály v takovém rozsahu. Precizní řemeslné komponenty jsou vyráběny s nejvyššími nároky na přesnost skladby jednotlivých vrstev uhlíkových vláken, který je pečlivě vyladěn pro optimální tuhost, s jednoznačnou posedlostí obdivující rychlost a éterickou váhu. Skořepinový rám byl charakteristickým znakem Ducati Superbike na několik let, a nyní je odborně navržen z lehkého karbonu, stejně jako pomocný rám, který nese elektroniku, sedadlo a ocas. Disky z lehkého karbonu také debutují na továrním motocyklu a výrazně snižují neodpruženou rotující hmotu, zajišťují dech beroucí agilitu při zachování maximální odolnosti.
Superquadro 1285 ccm. Dechberoucí výsledek vývoje aktuální závodní techniky. S vrtáním 116 mm a zdvihem a 60,8 mm, díky speciálně vyvinutým komponentům a materiálům, dodává bezprecedentní maximální výkon 215 hp @ 11000 rpm, přičemž plní emisní normu EURO 4. Desmodromické ovládání ventilů má nyní nové vačkové hřídele, které umožňují zvýšený zdvih ventilu. Nové titanové ventily mají větší průměr a jsou optimalizovány pro zvýšení výtahu, což dále navyšuje výkon motoru. Hlava válců byla rovněž přepracována a nyní nabízí větší kanálky. Nové, 2-segmentové písty snižují tření, zatímco nové titanové ojnice snižují hmotnost na minimum. Vysoký výkon je přenášený prostřednictvím ultra-kompaktní a lehké klikové hřídele, dokonale vyvážené díky wolframovému protizávaží.
Rozsáhlé využívání vzácných materiálů a exotických výrobních procesů přinesly úsporu hmotnosti oproti standardnímu 1299 motoru o 2,1 kg. Jako doklad extrémně vysokého standardu z hlediska kvality a přesnosti, jsou zachovány dlouhé servisní intervaly jako u standardního motoru 1299 motoru. To znamená 12.000 km pro olejový servis a 24.000 kilometrů za DESMO údržbu. Závodní výfukový kit Akrapovič je dodáván společně s motorem, a zaručuje zvýšení špičky výkonu o 5 koní a snížení celkové hmotnosti motorky o 4 kg.
Převodovka 1299 Superleggera je šestistupňová. Sekundární pohod je přenášený na zadní nápravu řetězem. Ducati Quick Shift (DQS) je závodní elektronický systém, který umožňuje jezdci výměnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadící páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. DQS umocňuje vzrušení ze sportovního výkonu.
Podvozek 1299 Superleggera se skládá vepředu z plně nastavitelné vidlice Öhlins FL 936 s titanovou povrchovou úpravou, vzadu pracuje plně nastavitelná jednotka Öhlins TTX36 s titanovou pružinou tlumí jednostrannou kyvnou vidlici z uhlíkových vláken.
Brutální výkon motoru Superquadro krotí vepředu brzdy Brembo Monobloc Evo M50, 4-pístkové třmeny brzdí kotouče o průměru 330 mm, vzadu brzdí dvoupístkový třmen kotouč o průměru 265 mm. Brzdový systém využívá technologie Bosch ABS s funkcí brždění v náklonu.
Exkluzivita 1299 Superleggera je dotažena novým elektronickým balíčkem, který používá inerciální platformu o šesti osách (6D IMU - inerciální měřící jednotky). Tento systém umožnil díky měření a vyhodnocování kombinace parametrů z měřících jednotek dále rozvíjet systém Ducati Traction Control EVO představeném na 1299 Panigale S Anniversario, díky zavedení Ducati Slide Control (DSC), která zajišťuje ještě lepší kontrolu výkonu při výjezdu ze zatáčky. Balíček obsahuje všechno co dnešní jízdní asistenty nabízí, dále máte k dispozici Ride by Wire, Riding Modes, Power Modes, ABS cornering, Ducati Wheelie Control, Ducati Power Launch, motorovou brzdu EBC, Ducati Data Analyzer s GPS modulem. Cíl těchto systémů je je jediný, dovézt vás k šachovnicovému praporu jako prvního.
Pro majitele tak mimořádné Ducati nabízí její závodní divize nevšední zážitek: jen pro ně vyhrazený den na závodním okruhu společně a jezdci Aruba.it Racing – Ducati Superbike Team. Propojení a výměna zkušeností s aktuálními závodníky přinese jezdci celoživotní zkušenost. Je to jedinečné privilegium, které Ducati vyhrazuje pouze svým nejnadšenějším zákazníkům. Účastníci akce budou mít možnost vyzkoušet také Ducati Panigale R Superbike a porovnat její výkony se Superleggerou.
Copyright © Michal Fučík