Ducati Panigale V4 modelové řady 2020 má po faceliftu. Nejviditelnější změny oproti původní verzi V4 jsou v aerodynamice, jiná je kapotáž, přibyly boční winglety ala V4R. Inženýři Ducati a Ducati Corse analyzovali data od zákazníků V4 z celého světa, stejně jako z továrních týmů závodů SBK. Vyhodnocení dat vedlo k řadě změn v aerodynamice, naladění podvozku, elektronických jízdních asistentech a změn mapování Ride by Wire. Cílem bylo zvýšit stabilitu mašiny ve vysokých rychlostech a zrychlit průjezdy zatáček. Panigale V4 2020 je dostupná ve dvou variantách, základní s podvozkem Showa a Sachs. Sková verze Panigale nabízí elekronicky nastavitelný podvozek od Öhlins. Motor i ostatní technika je u obou modelů shodný.
Nová Panigale dělá své bestiální výkony dostupnější jak pro nezkušené amatéry, tak i ostřílené okruhové matadory. Jezdit na Panigale je od sezony 2020 snadnější, uživatelsky přívětivější a méně únavné. Současně zrychluje čas projetí okruhu opravdu všem, bez ohledu na jejich jezdecký skill.
Aerodynamický vývoj zahrnoval řadu předběžných studií CFD (Computational Fluid Dynamics), po ní následovala další optimalizace podle výsledků testování z větrného tunelu. Nový je tvar předního plexisklového štítu. Boční kapotáž je širší aby lépe zakrývala jezdce, přibyly v ní masivní průduchy ala V4R, které usnadňují proudění vzduchu kolem motoru a tím pádem zesilují jeho chlazení. Přibyly také boční winglety ala V4R, jsou vyrobeny z termoplastu vyztuženého skelnými vlákny. Winglety zvyšují celkový přítlak +30 kg na obě nápravy při rychlosti 270 km/h. Větší přítlak stabilizuje přední nápravu při vysokých rychlostech a mírní wheelie. Současně zvyšuje stabilitu mašiny během brzdění před zatáčkou a při výjezdu z ní.
Jak již název motoru napovídá, jedná se o vidlicový čtyřválec o objemu 1 103 ccm, řady válců svírají mezi sebou úhel 90 stupňů. Celý motor je v rámu posazen v náklonu 42 stupňů, což přináší maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motorky. Hořčík zaujímá prominentní pozici mezi lehčími kovovými materiály. Není náhodou, že ve formě slitin je široce používaný v závodním světě. Desmosedici Stradale používá slitinu hořčíku pro svoje komponenty- kryt hlavy, olejové jímky a spojky. Kliky jsou vyrobeny z hliníku pomocí gravitačního odlitku. Horní část motoru obsahuje čtyři hliníkové vložky válců s povlakem nikasil, které zajišťují nízké tření a ochranu proti opotřebení. Neuvěřitelně nízká hmotnost motoru V4 Desmosedici Stradale je výsledkem posedlosti konstruktérů. Váží 64,5 kg což je jen o 2 kg víc než jeho předchůdce dvouválec Superquadro o objemu 1 285 cm³.
Zajímavostí je také fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem u konkurenčních motorů. Konstruktéři Ducati tímto snižují gyroskopický efekt, výsledkem je nižší náchylnost ke zvedání předního kola při rozjezdu a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm zapalují krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tím dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale silně už ve středních otáčkách. Jak už jsme u Ducati zvyklí, rozvod je samozřejmě desmodromický: vačka ventily otevírá i zavírá, zatímco klasické ventilové pružiny chybí. O přísun směsi se stará sání s variabilní délkou sacího potrubí a celkem čtyři oválné škrticí klapky o průměru 52 mm. V každé z nich jsou umístěny dva vstřikovače. Díky všemu co bylo zmíněno dosahuje čtyřválec Desmodici Stradale maximální výkon 214 koní (157,5 kW) při 13 000 ot /min a maximální točivý moment 124 Nm (12,44 kgm) při 10 000 ot /min.
Převodovka Panigale V4 je šestistupňová. Sekundární pohon je přenášený na zadní nápravu řetězem. Ducati Quick Shift (DQS) EVO 2 je závodní elektronický systém poslední generace, který umožňuje jezdci výměnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadící páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. DQS umocňuje vzrušení ze sportovní jízdy, protože vám fakticky umožní stále posouvat brzdný bod blíže ke každé zatáčce. Extrémně lehký hliníkový rám je vybaven vzdušnou skříní a zásadním způsobem přispívá k udržení co nejnižší suché hmotnosti motorky, která je pouze 175 kg s akumulátorem bez paliva. Tlumení a odpružení Panigale V4 vepředu zajišťuje plně stavitelná upside down vidlice Showa BPF o průměru 43 mm. Vzadu je plně stavitelná pružící jednotka Sachs a jednostranná hliníková kyvná vidlice. Zdvih má rozsah 120mm na přední a 130 mm na zadní nápravě.
Panigale V4 krotí brzdový systém Brembo se sportovním vypínatelným systémem ABS Bosch s funkcí brždění v náklonu. Vepředu 4 pístkové radiální třmeny Brembo monobloc M 4.30 brzdí dva disky o průměru 330 mm. Na zadním kole je jeden 245 mm kotouč. Ducati a Pirelli pracují ruku v ruce na posouvání limitů a hranic už mnoho sezon. Posledním výsledkem společného vývoje jsou nové pneumatiky Pirelli Diablo Supercorsa SP 120/70 ZR17 vpředu a opravdu masivní gumou o rozměru 200/60 ZR 17 vzadu. Panigale V4 je používá jako první seriový suberbike. Zvětšený profil zadní pneumatiky maximalizuje kontaktní plochu v extrémních úhlech náklonu a využívá výhody použité technologie mixování dvou rozdílných směsí na bocích a po obvodu pneumatiky.
Poctivou dávku výkonu a točivého momentu krotí hned několik jízdních asistentů. Systém Ride-by-Wire (RBW) je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru již není regulován pouze lankem akcelerátoru, ale prochází řídící jednotkou, která na základě zvoleného jízdního režimu, signálu od plynu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. Panigale V4 využívá motorovou brzdu Control Engine Brake- EBC, tento systém zpomaluje zadní kolo, čímž brání případné ztrátě stability během agresivního řazení dolů. Ducati Wheelie Control DWC – zamezí zvedání předního kola při rozjezdu. Systém DTC Panigale V4 využívá logiku softwaru od Ducati Corse, používaný v šampionátu MotoGP a Superbike World. Umožňuje jezdci zvolit mezi osmi profily, vyvinutých reagovat na jakékoliv okolní podmínky. Zatímco na úrovni 8 je cílem bezpečnost a krotí se sebemenší náznak prokluzování kol, úroveň 1, vyhrazená pro zkušené jezdce zasahuje minimálně.
Exkluzivita Panigale V4 je dotažena novým elektronickým balíčkem, který používá inerciální platformu o šesti osách (6D IMU - inerciální měřící jednotky). Tento systém od Bosch umožnil díky měření a vyhodnocování kombinace parametrů z měřících jednotek dále rozvíjet systém Ducati Traction Control EVO na poslední generaci EVO 2. Balíček jízdních asistentů obsahuje všechno, co dnešní závodní technologie nabízí: máte k dispozici systém Ride by Wire, Riding Modes, Power Modes, ABS s funkcí brždění v náklonu, Ducati Wheelie Control, Ducati Power Launch, motorovou brzdu EBC, Ducati Slide Control DSC. Cílem všech těchto systémů je jediný, dovézt vás k šachovnicovému praporu jako prvního.
Panigale V4 je vybavená poslední generací barevného 5“ TFT displeje, který vám umožní přizpůsobit a uložit nastavení systémů ABS, EBC, DTC, DWC, DQS a RBW nastavení jednotlivých režimů jízdy. Kromě toho, funkcí stopky lze uložit a zobrazit parametry posledních 30 kol. Systém ukládá počet kol, maximální rychlost a maximální otáčky dosažené během každého kola. Jako příplatkové příslušenství můžete přihodit Ducati Multimedia systém a nebo Ducati data analyzer včetně GPS modulu, který zaznamenává veškeré jízdní parametry a úhly náklonů ve všech osáck zasazené do reálné mapy okruhu. Panigale V4 je vybavena světlomety s full LED technologií. Prostě a jednoduše, krása rychlosti přetavena do produktového designu. Je to bezpochyby nejvíc vzrušující sériový superbike, který můžete v současné době zakoupit.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to ve skutečnosti je. Ducati funguje jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Díky divizi Ducati Performance můžeš svou novou motorku vybavit mnoha příplatkovými prvky, od karbonových blatníků a krytů přes hořčíková kola, hodit by se ti mohl závodní titanový výfuk od Akrapovič, příplatkové sedlo nebo třeba suchá spojka. Ducati Apparel tě zase obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. Zkrátka, rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!
Copyright © Michal Fučík