Ještě nikdy nebyla sériová Panigale V4R tak blízko závodním speciálům MotoGP. Rok po uvedení revolučního čtyřválce Desmodici Stradale přichází jeho závodní varianta R se sníženým objemem na 998 ccm. Panigale V4R nabízí jezdcům návykovou kombinaci špičkového výkonu, závodní aerodynamiky a pokročilé elektroniky. Díky měřicí jednotce Bosch IMU 6D, která v reálném čase měří náklony v 6i osách všechny ostatní jízdní asistenty zasahují podle aktuálních jízdních parametrů a nastavení jejich citlivosti. Mají jediný cíl. Dovézt vás k šachovnicovému praporu mezi prvními. Motor je king. U Panigale V4R každopádně. Desmosedici Stradale R má maximální výkon 221 koní (162 kW). Tuhle brutální hodnotu můžete ještě zvednout, stačí přidat racing kit a díky závodnímu výfuku od Akrapovič se dostanete na těžko uvěřitelných 234 HP (174 kW) při 15 500 ot / min.
Design superbiku je jako obvykle u Ducati elegantní a silně emotivní zároveň. Panigale V4R má tvary, které přímo odpovídají jejímu výkonu. Byly použity velké plochy karoserie, přerušované několika integrovanými, pro Ducati typickými prvky. Konstruktéři Panigale V4R jsou posedlí zvyšováním výkonu a snižováním suché hmotnosti. Ušlechtilé kovy, titan a hořčík snižují váhu jednotlivých komponentů o stovky gramů, někdy i kilogramy. Nový klikový hřídel je o 1100 gramů lehčí, hřídel je poháněna čtyřmi titanovými spojovacími tyčemi s rozvorem 104,3 mm, jsou lehčí o 100 gramů. Také sací ventily a příslušné polokonce jsou vyrobeny z titanu. Odpružení od Öhlins je v použité variantě 600 g lehčí, než u Panigale V4S. Výsledkem snažení konstruktérů je celková suchá hmotnost 172 kg.
Vidlicový čtyřválec má snížený objem 998 ccm, aby splnil limity uložené šampionátem WSBK. Řady válců svírají mezi sebou úhel 90 stupňů. Celý motor je v rámu posazen v náklonu 42 stupňů, což přináší maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motorky. Hořčík zaujímá prominentní pozici mezi lehčími kovovými materiály. Není náhodou, že ve formě slitin je široce používaný v závodním světě. Desmosedici Stradale R používá slitinu hořčíku pro svoje komponenty- kryt hlavy, olejové jímky a spojky. Kliky jsou vyrobeny z hliníku pomocí gravitačního odlitku. Horní část motoru obsahuje čtyři hliníkové vložky válců s povlakem nikasil, které zajišťují nízké tření a ochranu proti opotřebení.
Zajímavostí je také fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem u konkurenčních motorů. Konstruktéři Ducati tímto snižují gyroskopický efekt otáčení. Výsledkem je nižší náchylnost ke zvedání předního kola při rozjezdu a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm zapalují krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tím dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale silně už ve středních otáčkách. Jak už jsme u Ducati zvyklí, rozvod je samozřejmě desmodromický: vačka ventily otevírá i zavírá, zatímco klasické ventilové pružiny chybí. O přísun směsi se stará sání s variabilní délkou sacího potrubí a celkem čtyři oválné škrticí klapky o průměru 52 mm. V každé z nich jsou umístěny dva vstřikovače. Desmosedici Stradale R má maximální výkon 221 koní (162 kW). Stačí přidat racing kit a díky závodnímu výfuku od Akrapovič se dostanete na těžko uvěřitelných 234 HP (174 kW) při 15 500 ot / min.
Zpátky k závodním kořenům. Suchá spojka Panigale V4R zajišťuje efektivnější funkci kluzné lišty, a to i při nejagresivnějším posunu dolů a při větších rychlostech. Kromě toho existuje možnost přizpůsobení "mechanické" hladiny motorové brzdy výběrem jiné sekundární pružiny, než je k dispozici v katalogu příslušenství Ducati Performance. Dalšími výhodami jsou nedostatek odporu z motorového oleje a přítomnost čistšího oleje, protože prach z opotřebení desek není přenášený do mazacího okruhu. Konečně ikonický mechanický šum suché spojky je skutečně vzrušujícím zvukem pro každého Ducatistu.
Převodovka Panigale V4 R je šestistupňová. Sekundární pohon je přenášený na zadní nápravu řetězem. Ducati Quick Shift (DQS) je závodní elektronický systém, který umožňuje jezdci výměnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadicí páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. DQS umocňuje vzrušení ze sportovního výkonu, protože vám umožní posouvat brzdný bod blíže před každou zatáčku.
Divize Ducati Corse ladila tvary nové V4R tak, aby byly co nejblíž závodnímu speciálu. Větší čelní štít je kombinovaný s novým širším sklopením světlometů. Boční kapsy byly výrazně rozšířeny (+ 38 mm na stranu) s cílem snížit proudění vzduchu na jezdce a maximalizovat účinnost křídel. Dodatečný přítlak na přední nápravu díky wingletům dosahuje 30 kg při rychlosti 270 km/h. Větší přítlak snižuje nutnost zásahu elektronických jízdních asistentů. Jezdec má díky nim tendenci udržovat škrticí klapku otevřenou delší dobu a brzdit později. Po stranách jsou elegantní větrací otvory Panigale V4 nahrazeny efektivnějšími extraktory. Jsou navržené tak, aby uchladily provozní teplotu výkonnějšího motoru během závodu.
Panigale V4 R používá závodní odpružení Öhlins. Vepředu je vidlice NPX 25/30 s průměrem 43 mm, s titanovou povrchovou úpravou. Vzadu je pružicí jednotka Öhlins TTX36 s mechanickým nastavením. Také tlumič řízení Öhlins opouští elektronické nastavení ve prospěch mechanického. Nová vidlice NPX 25/30, na rozdíl od modelu NIX 30 Panigale V4S používá tlakový tlumící systém odvozený od systému Öhlins WSB. Ve srovnání s tradičním systémem nabízí systém s tlakem, který minimalizuje riziko kavitace oleje, lepší tlumení drsnosti, zajištění stability a podpory při brzdění, což pro jezdce znamená přesnější odezvu od přední nápravy. Stejně jako Öhlins vidlice používaných v MotoGP, tlumení komprese se provádí v levé tyči a používá píst s průměrem 25 mm, zatímco tlumení odskoku v pravé tyči používá píst o průměru 30 mm. Speciální konstrukce a výroba vidlicových lopatek umožňuje úsporu hmotnosti 600 g ve srovnání s vidlicemi Panigale V4 S. Zdvih má rozsah 120mm na přední a 130 mm na zadní nápravě. Modifikace nastavení odpružení jsou doplněny možností nastavení výšky zadního otočného ramene do 4 poloh v krocích po 2 mm.
Panigale V4R krotí brzdový systém Brembo se sportovním vypínatelným systémem ABS Bosch Cornering EVO. Vepředu 4 pístkové radiální třmeny Brembo monobloc Stylema M 4.30 brzdí dva disky o průměru 330 mm. Na zadním kole je jeden 245 mm kotouč. Ducati a Pirelli pracují ruku v ruce na posouvání limitů a hranic už mnoho sezon. Posledním výsledkem společného vývoje jsou nové pneumatiky Pirelli Diablo Supercorsa SP 120/70 ZR17 vpředu a opravdu masivní gumou o rozměru 200/60 ZR 17 vzadu. Zvětšený profil zadní pneumatiky maximalizuje kontaktní plochu v extrémních úhlech náklonu a využívá výhody použité technologie mixování dvou rozdílných směsí na bocích a po obvodu pneumatiky.
Poctivou dávku výkonu a točivého momentu krotí hned několik jízdních asistentů. Systém Ride-by-Wire (RBW) je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru již není regulován pouze lankem akcelerátoru, ale prochází řídící jednotkou, která na základě zvoleného jízdního režimu, signálu od plynu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. K dispozici máte 3 jízdní režimy: RACE, SPORT a STREET.
Exkluzivita Panigale V4R je dotažena novým elektronickým balíčkem, který používá inerciální platformu o šesti osách (6D IMU - inerciální měřící jednotky). Tento systém od Bosch umožnil díky měření a vyhodnocování kombinace parametrů z měřících jednotek dále rozvíjet systém Ducati Traction Control EVO. Balíček jízdních asistentů obsahuje všechno, co dnešní závodní technologie nabízí: máte k dispozici systém Ride by Wire, Riding Modes, Power Modes, ABS Cornering EVO, Ducati Traction Control EVO, Ducati Wheelie Control EVO, Ducati Power Launch, motorovou brzdu EBC, Ducati Slide Control DSC. Cílem všech těchto elektronických systémů je jediný, dovézt vás k šachovnicovému praporu jako prvního.
Panigale V4 R je vybavena stopkami a Ducati Data analyzerem, který má pokročilejší funkce než u ostatních Panigale V4. Systém GPS DLT Panigale V4R automaticky detekuje nejen čas kola. Může také měřit dva přechodné časy a zobrazovat je přímo na palubní desce při každé jízdě. V každém kole systém zaznamenává nejen čas, ale i maximální otáčky, maximální rychlost (skutečné, zjištěné GPS), přechodné časy plus úhly natočení a vychýlení. Datový analyzátor Ducati + GPS (DDA + GPS) umožňuje vyhodnocování výkonu motorky a jezdce zobrazením stop pro konkrétní datové položky. Automaticky zobrazuje a zaznamenává čas kola, ale i další parametry, jako je otevření škrtící klapky, rychlost motorky, otáčky motoru, zvolený převodový stupeň, teplotu motoru, ujetou vzdálenost a rozsah zásahů jízdního asistenta Ducati Traction Control.
Panigale V4 R je vybavena barevným 5“ TFT displejem, který vám umožní přizpůsobit a uložit nastavení systémů ABS, EBC, DTC, DWC, DQS a nastavení režimů jízdy díky systému RBW. Panigale V4 R je vybavena světlomety s full LED technologií. Prostě a jednoduše, krása rychlosti přetavena do produktového designu. Je to bezpochyby nejvíc vzrušující a nejvýkonnější sériový superbike, který můžete v současné době zakoupit.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to je. Ducati funguje jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Vybral sis tak, že už není co na mašině ladit dál. U Panigale V4 R je veškeré příplatkové vybavení standart. Ducati Apparel tě obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. A pokud by sis přece jenom z bohaté nabídky výbavy nevybral, pro tebe má Ducati Sumisuru- produkt kde si svou kombinézu navrhneš sám, na míru svého těla. Zkrátka, rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!
Copyright © Michal Fučík