Monster 821 vzdává hold dědictví Monsteru 900, který před více než 25 lety přinesl v roce 1993 revoluci ve světě motorek- ztělesňoval podstatu skutečného sportovního naháče. Design a tvary aktuální motorky jsou štíhlé, agilní a sportovní díky kompletně přepracované užší nádrži a ocasu, originálním tlumičům a novému LED světlometu. Novinkou pro sezonu 2019 je Monster Stealth- prémiová verze nabídne oproti základnímu modelu navíc elekronickou spojku Ducati quickshifter, větrný štítek a kryt sedadla spolujezdce. Poznáte ho podle matné černé barvy a nového designu. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že výkon motoru kontra hmotnost Monsteru, nastavitelné sedlo a elektronické jízdní asistenty udělají z každé vaší jízdy sérii návalů radosti.
Klasické prvky jako je příhradový rám a řízení ostré jako břitva jsou doplněny o moderní bezpečnostní jízdní asistenty. Monster 821 ovládáte Ride by wire, díky tomu volíte jeden ze tří Riding modes- jízdní režim podle podmínek kolem vás – vybíráte z režimů Sport, Touring a Urban. O bezpečnost se stará Ducati Safety pack, který zahrnuje ABS Bosch 9,1 s funkcí brzdění v náklonu a kontrolu trakce DTC.
Srdcem Monsteru 821 Stealth je kapalinou chlazený dvouválec Testastretta o objemu 821 ccm. Válce motoru svírají úhel 11° a každý má desmodromický 4 ventil. Je vyroben tak, aby byl nedílnou součástí rámu motorky. Dává maximální výkon 109hp při 9 250 otáčkách, maximální točivý moment 86 Nm je k dispozici o něco dříve, při 7750 otáčkách. Sekundární vzduchový systém je podobný tomu, který je používán na 1199 Panigale. Řízený proud čistého vzduchu se vstřikuje do výfukového potrubí, což umožňuje úplnou oxidaci horkých výfukových plynů, účelnější dělení uhlovodíků a oxidu uhelnatého, což snižuje emise motoru. Motor plní emisní normu EURO 4. Vzduchový filtr a výfukový systém, jehož tlumič je nyní shodný s Monsterem R zlepšují točivý moment při nízkých a středních otáčkách motoru. Motor má prodloužené servisní intervaly na 15 000 km nebo rok a jednou za 30 000 km se dělá kontrola vůle ventilů, tzv desmoservis. Sekundární převod je na zadní nápravu přenášený řetězem.
Převodovka je 6i stupňová. Monster Stealth nabízí Ducati Quickshifter v základní výbavě. Ducati Quick Shift (DQS) je závodní elektronický systém, který umožňuje jezdci výměnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadicí páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. DQS umocňuje radost ze sportovní jízdy, stejně jako ulehčí průjezd zacpaným městem. Vaše levá ruka ho rozhodně ocení!
Rám Monsteru 821 používá kombinaci motoru jako nosného prvku s hlavním mřížovým rámem. Tento koncept je odvozen ze závodního světa a poprvé byl použitý u Panigale. Tato konfigurace vytváří velmi kompaktní a lehký rám- díky trubkám s velkým průměrem také vysokou torzní tuhost, která je ideální pro dynamické vlastnosti Monsteru. Zadní sedák je připevněný přímo k motoru pomocným rámem. Pro letošní model byl kompletně přepracován a vytvořil tak konstrukci, která je určena také k podepření nových držáků nohy pro spolucestujícího, jsou odděleny od držáků řidiče, aby mu zajistily větší volnost pohybu při sportovním jízdě. Výška nastavitelného pohodlného sedla od země je volitelná mezi výškami 78,5 až 81 cm od vozovky a nabízí dostatek pozic i pro menší jezdce.
Monster 821 krotí brzdy Brembo v kombinaci se systémem ABS, který může jezdec vypnout. Přední 4 pístové brzdy Monobloc M4-32 s kotouči o průměru 320 mm jsou doplněny 245mm kotoučem na zadním kole, který je svíraný 2 pístovým třmenem. Odpružení je vepředu zajištěno upside down vidlicí průměru 43mm a zdvihu 130mm. Zadní náprava je plně stavitelná. Vzadu použita hliníková oboustranná kyvná vidlice o zdvihu 140 mm. Na silnici vás podrží pneumatiky Pirelli Diablo Rosso III.
Poctivou dávku výkonu a točivého momentu krotí hned několik jízdních asistentů. Systém Ride-by-Wire (RBW) je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru již není regulován pouze lankem akcelerátoru, ale prochází řídící jednotkou, která na základě zvoleného jízdního režimu, signálu od plynu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. Máte k dispozici 109 hp v jízdním režimu Sport a Touring a v městském režimu Urban je výkon omezený na 75 hp. Pomůžou vám také další jízdní asistenty- Ducati Traction Control- osmistupňová kontrola trakce omezuje možný prokluz zadního kola.
Jízdní parametry zobrazuje barevný TFT displej. Pro Monster typické oblé čelní světlo rámované obnaženou vidlicí je doplněno LED technologií, zadní světlo je plně z LED. Nově máte k dispozici USB port pro dobíjení mobilu v prostoru pod sedadlem. Ve standartní výbavě také příprava na Ducati Data Analyzer. Díky třem různým sadám příslušenství Sport, Touring nebo Urban můžete přizpůsobit svůj Monster zcela dle vašich představ.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to je. Ducati funguje jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Díky divizi Ducati Acessories můžeš svou novou motorku vybavit mnoha příplatkovými prvky, od zrcátek přes kola, kryty, ochranné rámy, příplatková sedla nebo laděné koncovky výfuků. Ducati Apparel tě zase obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. Zkrátka, rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!
Copyright © Michal Fučík