Svoje cestovní enduro V85 TT Guzzi představila v roce 2019. Pro sezonu 2024 ho továrna faceliftovala. Aktuálně jsou dispozici tři různé mašiny v sérii Guzzi V85. Všechny jezdí na kombinaci kol 19“ vepředu a 17“ vzadu. Navzájem jsou od sebe odlišené rozdílnými podvozky a výbavou. Moto Guzzi V85 Strada má litá kola a silniční dezén pneumatik. Díky tomu je lehčí o 4 kila než endurová varianta Guzzi V85 TT. Strada je vhodná pro každodenní jezdění do práce, nebo na cestování po silnicích. V základní výbavě Strady chybí kryt pod motorem, blastry, madla pro spolujezdce nebo 6i osá řídící jednotka pro náklonové ABS. Veškerou uvedenou výbavu si můžete dokoupit z katalogu značkového příslušenství Moto Guzzi. Moto Guzzi V85 Strada je dostupná ve dvou barevných provedeních: šedé Grigio Brera a černé Nero Isola.
Modernizace proběhla uvnitř v použité technice daleko výrazněji než zvenku v designu mašiny. Vnější vzhled Guzzi V85 sezony 2024 se mění skutečně minimálně. Svoje dvě kulatá přední světla si mašina zachovala, stejně jako celkovou siluetu. Nádrž má trochu jiný tvar, ale zachovala si svůj původní objem 23 litrů, takže s ní stále ujedete až 400 kilometrů na jedno tankování. Guzzi modernizovala její motor, výsledkem nasazení variabilního časování ventilů je silnější zátah od spodních otáček, nárůst maximálního výkonu o 4 koně a snížení spotřeby paliva. Moto Guzzi V85 2024 je vybavená 5“ plnobarevným TFT displejem a má nové ovladače na řídítkách. Obojí převzala z Guzzi V100 Mandello. Vylepšená je aerodynamika mašiny, továrna ji ladila v počítačových simulacích a ve vlastním větrném tunelu. Moto Guzzi V85 má nový plexi štít nastavitelný manuálně do pěti poloh v rozsahu 7 cm.
Zvenku je viditelné, že poslední generace dvouválce má nová víka hlav válců. Podstatnější je, co se měnilo pod nimi. Podélně uložený vidlicový dvouválec o objemu 853 cm3 stále chladí vzduch a olej, nově je vybavený variabilním časováním ventilů. Řídící jednotka hýbe s časováním otevírání a zavírání ventilů, což znamená silnější průběh výkonové křivky v nízkých a středních otáčkách. Maximum točivého momentu 83 Nm přichází v 5 100 otáčkách za minutu. Už ve 3 500 otáčkách je k dispozici 90 % této hodnoty. Maximální výkon motoru narostl ze stávajících 76 koní na rovných 80 koní, dosahovaných při 7 750 otáčkách. Nad rámec toho má motor nově čidla klepání a přepracované mazání. Pohon kardanovým hřídelem zůstává beze změn, je umístěný na pravé straně mašiny.
Aktuální série Moto Guzzi V85 převzala plnobarevný 5“ displej a ovladače na řídítcích od Moto Guzzi V100 Mandello. Nastavení všech elektronických jízdních asistentů – kontroly trakce MGCT, ABS a odezvy plynu Ride-by-Wire – lze snadno spravovat prostřednictvím jízdních režimů. Moto Guzzi V85 Strada má 3 jízdní režimy Road, Sport a Rain. Je také vybavená tempomatem. Aktivaci nebo vypnutí tempomatu, ke zvýšení nebo snížení nastavené rychlosti ovládáte jediným tlačítkem. Ve značkovém příslušenství má Moto Guzzi V85 Strada šestiosou inerciální platformu. Díky akcelerometrům a gyroskopům měří náklony, zrychlení, zpomalení a pohyb mašiny v 6i osách, z čehož vyhodnocuje pozici mašiny vůči povrchu. Zaznamenává a analyzuje vstupy z jízdy a přenáší tato data do řídicí jednotky, která následně podle potřeby optimalizuje parametry řízení.
Příhradový rám Moto Guzzi V85 z ocelových trubek využívá montážní body motoru k vytvoření robustní konstrukce celé mašiny. Všechny varianty aktuální Moto Guzzi V85 mají vepředu 19“ a vzadu 17“ kola. Moto Guzzi V85 Strada má litá kola a pneumatiky se silničním vzorkem. Odpružení má zdvih 170 mm vpředu i vzadu a světlou výšku 210 mm. Nové radiální monoblokové třmeny Brembo se čtyřmi protilehlými písty se zakusují do dvou ocelových předních kotoučů o průměru 320 mm. Vzadu je dvoupístkový plovoucí třmen s ocelovým kotoučem o průměru 260 mm. Moto Guzzi V85 Strada je vybavená dvoukanálovým ABS. Pokud si Stradu vybavíte 6i osou řídící jednotkou ze značkového příslušenství, brzdový systém tím doplníte o funkci brzdění v náklonu.
Maximální viditelnost ve dne i v noci a nezaměnitelný design díky full LED světlům. Tvarově jsou přední i zadní světla kruhová, obě mají zajímavé detaily. Vepředu jsou dva vedle sebe posazené světlomety, které fungují jako potkávací a dálkové světlomety, jsou spojené centrálně umístěným logem Moto Guzzi. Stylizovaný orel, který slouží dvojí funkci: polohové světlo během noční jízdy a DRL (Day Running Light). Přední světlomet Moto Guzzi V85 TT je připevněný k nosné konstrukci přístrojové desky hliníkovým odlitkem. Na zadní straně jsou dva kruhové světlomety. Kombinace opalinového světlovodného filtru vytváří světelný 3D efekt, který připomíná plamennou stopu motoru tryskových stíhaček. Blikání směrových blinkrů se samočinně ruší.
Pořídit si můžete vyhřívání sedla jezdce i spolujezdce, vyhřívané gripy řídítek nebo centrální stojan. Tovární zadní tlumič můžete vyměnit za tlumič Öhlins: s nastavitelnou kompresí, útlumem a předpětím pružiny. Z elektronických vychytávek Guzzi nabízí monitoring tlaku pneumatik TPMS, imobilizér, multimediální platformu Moto Guzzi Mia nebo další USB port instalovaný pod sedlo. Tahle parta z Mandello del Lario spolehlivě vyladí vaši novou Guzzi V85 a vás obleče od hlavy až k patě. Garanzia!
Copyright © Michal Fučík