Aprilia RX 125 přináší oproti své předchůzkyni nový 4 dobý motor a brzdový ABS Bosch 9,1 ML protiblokovací systém. Je v této kubatuře jediná, kdo ho nabízí. Aprilia RX 125 rozhodně není žádný drobek, počítejte s tím, že na živo působí jako mnohem větší motorka než stopětadvacítka pro teenagery. Provozní hmotnost motorky je 134 kilo a sedlo leží ve výšce 905 mm. Temperamentní červeno-černá kombinace jí opravdu sluší: agresivně střižená přední maska je sladěná s blatníkem, boční plasty ostrých tvarů, ale i zubaté brzdové kotouče v kombinaci s černými ráfky. Aprilia RX 125 je k dostání ve 3 barevných schématech: Red flash, Silver alien a Yellow stark.
Nový motor se kvůli emisní normě EURO 5 změnil z dvoudobého na čtyřdobý, nové je elektronické vstřikování paliva od Magneti Marelli. Motor je spojený se 6i stupňovou převodovkou. Jeho výkon je omezený na 11 kW pro skupinu A1. Výhodou 4 dobého motoru je provoz bez vibrací, nejsou znát dokonce ani ve zpětných zrcátcích. Charakteristice motoru přesně odpovídá krátká převodovka se silnou jedničkou a krátkými dalšími rychlostními stupni, takže se připravte na časté řazení.
Jízdní vlastnosti na asfaltkách pochopitelně ovlivňují čínské zubaté pneumatiky a na to je potřeba pamatovat hlavně v utažených vracečkách. Pohodová cestovní rychlost se pohybuje někde kolem 80 km/h. Aprilia RX má maximálku 105 km/h , jenže z osmdesátky už motor zrychluje docela vlažně. Při ježdění na asfaltu může pérování působit poměrně měkkým dojmem a třeba při brzdění se předek trošku potápí. Ve městě mi si ale díky zdvihům dovede poradit s horším asfaltem a výmoly. Aprilia RX se lehce ovládá a v ucpaných ulicích se cítí jako štika v rybníce.
Nicméně tuhle motorku si na ježdění po asfaltu nekupujete, mnohem větší porci zábavy si s ní užijete v terénu. Dají se v jejích stupačkách projet opravdu náročné pasáže. Běžný terén, jako jsou polňačky a lesní cesty dává s přehledem. Pérování v lehčím terénu funguje skvěle, i když nenabízí možnost nastavení tuhosti. Na předku funguje upside-down vidlice o průměru 41 mm se zdvihem 240 mm, zatímco zadní centrál dovolí zdvih 20 mm kratší. Rozměry kol jsou jasnou offroadovou záležitostí, na předku se točí jednadvacítkové kolo a na zadku osmnáctkové.
Copyright © Michal Fučík