Ducati Streetfighter V4 poslední generace vznikne tak, že vezmete Panigale V4 a shodíte z ní kapotáže. Pak přidáte vysoko posazené a široké řídítka a napřímíte tím pozici jezdce na motorce. Potom už jen pár let ladíte nastavení aerodynamiky motorky a elektronických jízdních asistentů. A máte motorku, která bourá veškeré aktuální hranice, protože přeskakuje o několik levelů jakoukoli aktuální konkurenci naháčů. Výkonově, designově i emotivně. Streetfighter V4 je k mání ve dvou výbavách, základní a skové. Technika je v obou mašinách shodná, liší se mezi sebou jen podvozkem: v základu máte Sachs, v Sku máte Öhlins a navíc kovaná hliníková kola od Marchesini. Některé fotky níže na této kartě motorky patří modelu V4S. Nejviditelnější rozdíl je barva přední vidlice- Sachs je šedo stříbrný, Öhlins má matnou zlatou barvu.
Motor máte direct ze závodů MotoGP. Čtyřválec Desmosedici Stradale má ve Streetfighteru výkon 208 koní při váze motorky 178 kg, takže se bavíme o poměru 1,17 koně na 1kg suché váhy motorky. Prostě raketa. Nejvýkonnější aktuální naháčová konkurence Streetfigteru má tento poměr o 25% menší. Každý kdo hltá adrenalin by tady měl zpozornět a číst hodně pomalu: Streetfighter a pak dlouho nic. 25% nic a pak teprve nejsilnější aktuální konkurent. Rozumíte dobře? Další slušný nárůst výkonu je vidět, když srovnáte sílu V4 a dvouválce ve Streetfigteru 1098, tak máte 31% navíc točivého momentu z motoru na 3 rychlostní stupeň při 100 km/h oproti dvouválci.
Srdcem Streetfighteru je vidlicový čtyřválec Desmodici Stradale, který se poprvé objevil v Panigale V4 v roce 2018. Motor má objem 1 103 ccm, řady válců mezi sebou svírají úhel 90 stupňů. Celý motor je v rámu posazen v náklonu 42 stupňů, což přináší maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motorky. Hořčík zaujímá prominentní pozici mezi lehčími kovovými materiály. Není náhodou, že ve formě slitin je široce používaný v závodním světě. Desmosedici Stradale používá slitinu hořčíku pro svoje komponenty- kryt hlavy, olejové jímky a spojku. Kliky jsou vyrobeny z hliníku pomocí gravitačního odlitku. Horní část motoru obsahuje čtyři hliníkové vložky válců s povlakem nikasil, které zajišťují nízké tření a ochranu proti opotřebení. Neuvěřitelně nízká hmotnost motoru V4 Desmosedici Stradale je výsledkem posedlosti jeho konstruktérů. Váží 64,5 kg což je jen o 2 kg víc než jeho předchůdce dvouválec Superquadro o objemu 1 285 cm³.
Zajímavostí tohoto čtyřválce je fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem u konkurenčních motorů. Konstruktéři Ducati tímto snižují gyroskopický efekt, výsledkem je nižší náchylnost ke zvedání předního kola při rozjezdu a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm zapalují krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tím dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale silně už ve středních otáčkách. Jak už jsme u Ducati zvyklí, rozvod je samozřejmě desmodromický: vačka ventily otevírá i zavírá, zatímco klasické ventilové pružiny chybí. O přísun směsi se stará sání s variabilní délkou sacího potrubí a celkem čtyři oválné škrticí klapky o průměru 52 mm. V každé z nich jsou umístěny dva vstřikovače. Ve Streetfigteru je čtyřválec Desmodici Stradale naladěný na maximální výkon 208 koní (153 kW) při 12 750 ot /min a maximální točivý moment má hodnotu 123 Nm při 11 500 ot /min.
Převodovka Streetfigteru je šestistupňová. Sekundární pohon je přenášený na zadní nápravu řetězem. Ducati Quick Shift (DQS) EVO 2 je závodní elektronický systém, který umožňuje jezdci výměnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadicí páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. DQS umocňuje vzrušení ze sportovního výkonu, protože vám umožní posouvat brzdný bod blíž před každou zatáčku.
Největší oříšek při vývoji Streetfighteru bylo nastavení jeho aerodynamiky. Stabilita ve vysokých rychlostech byla v rané fázi vývoje motorky špatná. Tím že se shodila šípová kapotáž Panigale a Streetfighter úplně přišel o přední štít, vzduch v rychlostech 250 km/h + obtékal jezdce a motorku daleko komplikovaněji. Vybalancovat extrémní výkon motoru a zvýšit stabilitu pomáhají boční winglety- dvouplošníková křídla na bocích chladiče, které zajištují dodatečný přítlak na přední a zadní kolo. Konstruktéři dali přednost 2 menším křídlům, které pracují nezávisle, aby zmenšili boční vyčnívání wingletů z mašiny. Při rychlosti 270 km/h přitlačují přední kolo váhou dalších 20 kil, 8 kg tlačí na zadní nápravu. Jejich nastavení zabralo Ducati roky počítačových simulací a zkoušek ve větrném tunelu. Podle šéfa továrny to byla největší výzva pro vývojový tým. Dodatečný přítlak na přední nápravu zabraňuje zvedání kola při výjezdu ze zatáčky a zvyšuje stabilitu při brzdění před ní.
Streetfighter V4 používá hliníkový rám odvozený z motorek MotoGP, jako nosný prvek rámu je použitý motor Desmosedici Stradale. Ve srovnání s tradičními obvodovými rámy je hlavní rozdíl v tom, že se motor používá jako konstrukční prvek také k uchycení podvozku. Rám je připevněný přímo k horní klikové skříni předního válce a hlavy válců zadního bloku uchycují zadní nápravu- jednostrannou hliníkovou kyvnou vidlici. Základní varianta Streetfighteru V4 má podvozek od Sachs, vepředu je vidlice o průměru 43 mm Showa Big Piston Forks se zdvihem 120 mm. Vzadu je plně nastavitelný tlumič Sachs se zdvihem 130 mm, který pracuje s jednostrannou hliníkovou kyvnou vidlicí.
Streetfigter V4 krotí brzdový systém Brembo se sportovním vypínatelným systémem ABS Bosch Cornering EVO. Vepředu 4 pístkové radiální třmeny Brembo monobloc Stylema M50 brzdí dva disky o průměru 330 mm. Na zadním kole je jeden 245 mm kotouč. Zatímco Streetfighter V4 nabízí litá hliníková 5-paprsková kola, V4 S je vybaven 3-paprskovými disky Marchesini z kované hliníkové slitiny. Pokud jsou vám kovaná hliníková kola málo, můžete sáhnout ještě po příplatkových hořčíkových od stejného výrobce. Ducati a Pirelli pracují ruku v ruce na posouvání limitů a hranic už mnoho sezon. Směs zadních pneumatik byla navržena společností Pirelli speciálně pro Streetfighter V4. Zajišťuje stejné dynamické chování jako pneumatika Supercorsa SP, tj. závodních gum, které obouvá Panigale V4. Nová guma má lepší výkon při nízkých teplotách, aby zajistila všestrannost, kterou člověk očekává od naháčů. Výsledkem společného vývoje obou výrobců jsou pneumatiky Pirelli Diablo Rosso Corsa II ve velikostech 120/70 ZR17 vpředu a 200/60 ZR 17 vzadu.
Poctivou dávku výkonu a točivého momentu krotí hned několik jízdních asistentů. Systém Ride-by-Wire (RBW) je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru již není regulován pouze lankem akcelerátoru, ale prochází řídící jednotkou, která na základě zvoleného jízdního režimu, signálu od plynu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. K dispozici máte 3 jízdní režimy: RACE, SPORT a STREET. První dva jízdní režimy nabízejí plný výkon 208 koní, STREET má výkon omezený na 155 koní. Jednotlivé jízdní režimy kromě ovládání citlivosti škrtící klapky ovlivňují i levely citlivosti nastavení u jednotlivých elektronických jízdních asistentů.
Balík elektronických jízdních asistentů nejnovější generace spolupracuje s 6i-osou inerciální měřící jednotkou (6D IMU), která v reálném čase detekuje úhly bočního i předozadního náklonu, vybočení a stoupání předního kola a data posíla na vyhodnocení do řídící jednotky. Elektronický balíček má jízdní asistenty pro každou dílčí součást jízdy: dohlížejí na start, zrychlení a brzdění, jiné ovládají trakci a jiné zase stabilizují jízdu před zatáčkou a při jejím průjezdu.
• ABS Cornering EVO
• Řízení trakce Ducati (DTC) EVO 2
• Ducati Slide Control (DSC)
• Ducati Wheelie Control (DWC) EVO
• Ducati Power Launch (DPL)
• Ovládání brzd motoru (EBC) EVO
Streetfihter V4 je vybavený barevným 5“ TFT displejem, který vám umožní přizpůsobit a uložit nastavení systémů ABS, EBC, DTC, DWC, DQS a nastavení režimů jízdy díky systému RBW. SF používá světlomety s full LED technologií a denním módem svícení. Prostě a jednoduše, krása rychlosti přetavena do produktového designu. Je to bezpochyby nejvíc vzrušující a nejvýkonnější sériový naháč, který můžete v současné době zakoupit.
Už v základu je tahle mašina vskutku ostré náčiní, nicméně to v ničem nebrání dalšímu dovybavení. Pořídit mu klidně můžete suchou spojku STM EVO-SBK. Pokud je vám málo základní výkon motoru 153 kW (208 k) při 12.750 otáčkách za minutu a točivý moment 123 N.m při 11.500 otáčkách za minutu, můžete ho ještě zvětšit výfuky od Akrapovič na 216 nebo až 220 koní, zároveň tím stáhnete 4 až 6 kilo suché váhy. S touto úpravou však můžete jezdit jen na okruhu, tyhle výfuky totiž nejsou homologované pro veřejný provoz. K mání jsou i hořčíková kovaná kola Marchesini, závodní rukojeti řídítek, nastavitelné hliníkové stupačky nebo balík karbonových a hliníkových krytů. Co všechno si dopřejete navíc, to už je jen na vás.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to je. Ducati funguje jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Mašinu můžeš doladit z bohaté nabídky příslušenství. Ducati Apparel tě obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. A pokud by sis přece jenom z bohaté nabídky výbavy nevybral, pro tebe má Ducati Sumisuru- zakázkovou výrobu, kde si svou kombinézu navrhneš sám, na míru svého těla. Zkrátka, rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!