Právě sledujete 4. generaci touringové motorky Ducati Multistrada. Poprvé v historii ji nepohání dvouválec, ale čtyřválec Grandturismo. Na celou sérii nové Multistrady platí prodloužená záruka na 4 roky. Čtvrtá generace, poháněná čtyřválcem se zárukou na 4 roky. Náhoda? Nemyslíme si.. Čtyřválcové Multistrady míváme mezi našimi testovacími motorkami. Během sezony od dubna do září u nás můžete na vlastní kůži vyzkoušet výbavu V4S, tj dražší variantu Multistrady V4 s elektronickým podvozkem Ducati Skyhook suspension.
Základní model Multistrady V4 je dostupný pouze v červené barvě s litými ráfky v kombinaci se silničními koly. Podvozek má tahle mašina mechanický, motor pracuje se šestistupňovou převodovkou bez quickshifteru. V základu se ochudíte o možnost nákupu příslušenství v rámci Ducati trimů, které továrna nabízí u vyšších výbav V4S a V4S Sport, stejně jako možnost volby litých nebo drátěných kol v rámci konfigurátoru. Tento základní model má o 1,5 uzší TFT displej, chybí mu Ducati connect rozhraní a navigace, zapalování je mechanické. Světla nejsou plně LED a neumí pár vychytávek jako třeba přisvěcování zatáček, jako jejich lépe vybavená sestra Multistrada V4S.
Nový čtyřválec Granturismo, který továrna vyvinula na architektuře supebikového motoru Desmodici stradale jsme detailně popisovali v tomto článku. Tady si připomeneme pouze pár klíčových údajů. Tenhle motor si totiž zaslouží pozornost. Za prvé je výrazně menší, za druhé je dokonce lehčí o 1,2 kila, než jeho dvouválcový předchůdce dvouválec DVT 1260! Navíc je to první Ducati motor bez desmodromického ovládání ventilů, které Ducati používala ve svých motorech od roku 1956. Desmodromické rozvody opustila továrna ve prospěch delších servisních intervalů. Motor V4 Grandturismo používá standardní systém zavírání ventilů pomocí pružin. S novou Multistradou V4 můžete objet 1,5 krát kolem světa. Interval servis ventilů je nastavený na 60 000 kilometrů. Oproti předchozímu dvouválcovému motoru Testrasreta 1260 je to dvojnásobný servisní interval, což významně snižuje provozní náklady.
Grandturismo V4 je naladěné na maximální výkon 125 kW, tj 170 koní při 10500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 125 Nm dosahuje motor při 8 750 otáčkách. V celém pásmu otáček má motor 3 zcela rozdílné charakteristiky. V nízkých otáčkách velice je motor velice kultivovaný a něžný, přesně to zmiňoval Pepa Sršeň při testování Streetfigthteru V4. Prý na něm klidně můžete poslat vaši starou do sámošky pro rohlíky (pokud jí teda nenecháte nastavený jízdní režim race J) Ve středních otáčkách nastupuje masivní zátah krouťáku- je až o 25% vyšší než u dvouválce Testastretta DVT 1260. Ve vyšších otáčkách je výkon motoru podobný jako u superbiků a vy si užijete čistou adrenalinovou jízdu. Během 10 500 otáček prožijete 3 zcela odlišné režimy výkonnosti motoru. Bude jen na vás, který si z nich nejvíc oblíbíte. Oproti poslední generaci se také změnilo zpřevodování: Multistrada V4 má kratší jedničku a delší šestku.
Nová generace Multistrady nasazuje ranec vychytávek, které vám zpříjemní jízdu na ní. Oproti dvouválci motor Grandturismo V4 znatelně méně vibruje v celém spektru svých otáček. Granturismo umí vypínat při volnoběžných otáčkách zadní dva válce, které jsou blíže k jezdci. Tím pádem vám netopí pod sedlem, když čekáte na semaforu na zelenou. Potěší i výrazně nižší hlučnost motoru a z toho plynoucí akustický komfort. V něm Granturismo V4 válcuje veškerou konkurenci a oceníte ji zvlášť při delších cestách na dálnicích.
Nová je taky pozice jezdce, sedlo je kompletně přepracované a ve snížené variantě je o 15 mm níž než u poslední generace 1260. Boční winglety- křídla nemají u Multistrady V4 stejnou přítlačnou funkci přední vidlice jako u Panigale V4 a Streetfighteru V4. U téhle mašiny přivádí vzduch ke kolenům jezdce, aby je chladila od tepla působeného motorem. Výšku předního větrného štítu si jednoduše upravíte jednou rukou i v rukavici díky novému ovládání. Oproti minulé generaci se znatelně zvětšilo sedlo pro spolujezdce.
Vývoj nového podvozku měl za cíl vyvážit ideální kompromis mezi silničním a offroad naladěním a dosáhnout co největší jednoduchostí ovládání jízdy. Monokokový rám ve přední části je kombinovaný s Trellis rámem v zadní části motorky. Podvozek Multistrady V4 je kompletně jiný ve srovnání s poslední generací: vepředu je nově 19“ kolo oproti 17“ u Multistrady 1260. Mutistrada V4 má mechanický podvozek, vepředu je nastavitelná 50 mm USD vidlice, vzadu je plně nastavitelná pružící jednotka. Rozsahy zdvihů jsou vepředu 170 mm a vzadu 180 mm. Zadní kyvná vidlice je od této generace Multistrady poprvé oboustranná. Tyto úpravy umožňují daleko větší průchodnost a stabilitu při jízdě offroad terénem při zachování ovladatelnosti při sportovní jízdě na silnicích. Téměř o 10 cm menší výška motoru Grandturismo umožnila zvednout spodní hranu Multistrady V4 od země o 46 mm oproti poslední generaci a je ve stejné výšce, jako u poslední generace Multistrady 1260 Enduro. To vám znatelně uvolňuje možnosti, kam s Multistradou V4 můžete mimo silnici všude vlítnout.
Poctivou dávku výkonu a točivého momentu krotí hned několik jízdních asistentů. Systém Ride-by-Wire (RBW) je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru už dávno není regulovaný přímo lankem akcelerátoru. Rozsah otočení rukojeti s plynem prochází řídící jednotkou mašiny. Ta na základě zvoleného jízdního režimu, signálu od plynu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. Máte k dispozici 175 hp v jízdním režimu Sport a Touring. Snížený výkon 100 hp v městském režimu Urban a v terénu v režimu Enduro. Volič jízdního režimu ovládá i nastavení systému ABS a DTC- prokluzu zadního kola. Každý jízdní režim má defaultně přednastavenou úroveň nastavení jednotlivých elektronických asistentů, nebo si je můžete v menu přenastavit na individuální hodnoty.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to je. Ducati funguje stejně jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Pokud ti tovární výbava nebude stačit, můžeš svou novou motorku vybavit mnoha příplatkovými prvky, od zrcátek přes kola, kryty, ochranné rámy, příplatková sedla nebo laděné koncovky výfuků. Ducati Apparel tě zase obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. Zkrátka, takhle rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!
Copyright © Michal Fučík