Aprilie RSV4 prošla faceliftem v roce 2021. Poslední generaci RSV4 pohání stejný motor o objemu 1099 ccm v obou modelech, což znamená konec původního litrového motoru v silniční verzi RSV4. Dvojitá boční kapotáž je u RSV4 výraznější než u čtyřválcového Tuona. Ve vrchní části přechází ve výrazná aerodynamická křidélka. Jejich tvarová podobnost s RS-GP Aprilie není náhodná. Vypadají a fungují stejně: zvyšují přítlak, snižují tendenci ke zvedání předního kola, zlepšují stabilitu jízdy ve vysokých rychlostech a při tvrdém brždění. Příjemný bonus navíc je, že tento tvar kapotáže přispívá i k lepšímu odvodu tepla od motoru. Aprilia RSV4 je dostupná ve dvou barevných schématech: Sachsering Black a Silverstone grey.
Kompletně nová je ergonomie mašiny: přepracované je sedlo a upravoval se i tvar nádrže, díky tomu RSV4 nabídne o 11% lepší aerodynamické krytí oproti předchozí generaci. Evoluce proběhla i v podvozku- zadní kyvná vidlice pochází opět z RS-GP. Podařilo se snížit její váhu o dalších 0,6 kila a je nejlehčí za celou historii RSV4. Další úpravy se dotkly elektroniky. Aprilie průběžně ladí jízdní režimy a elektronické jízdní asistenty APRC, v mašině je jeho pátá generace. Větší je plnobarevný TFT displej přístrojové desky s úhlopříčkou 5 palců. Nové jsou také přední LED světlomety s designem vycházejícím z Aprilie RS 660 s funkcí denního svícení a přisvěcováním do zatáček.
Aprilii RSV4 pohání čtyřválec do V, válce motoru svírají úhel 65 °. Motor je chlazený kapalinou, má čtyři ventily na válec. Změny provedené v motoru oproti poslední generaci je navýšení objemu na 1099 ccm. Proběhlo díky rozšíření vrtání motoru ze 78 na 81 mm a zvětšení zdvihu na hodnotu 53,3 mm. Díky zvětšení objemu se zachoval maximální výkon na hodnotě 217 koní při 13000 rpm, přestože motor plní emisní normu EURO 5. O 7 % se zvýšil tlak vzduchu v airboxu. Poměr komprese zůstal stejný, má hodnotu 13,6: 1. Nová je řídíci jednotka motoru 11 MP ECU Magneti Marelli, která má větší kapacitu pro výpočet dat k vytváření algoritmů, které zlepšují výkon motoru a průběh křivky krouticího momentu. Maximum 125 newtonmetrů v 10 500 otáčkách znamená 3 newtonmetry navrch oproti poslední generaci motoru. Celé maximum je posunuté o 500 otáček níž a celkově by měl mít motor hutnější krouticí moment v celém spektru otáček. Za zmínku stojí určitě výfuk. Splnit normu Euro 5 většinou zařídí příchod obrovské bambitky. Letošní RSV4 je vzácná výjimka, koncovka výfuku je lehčí než u předchozí RSV4 RR.
Převodovka je 6i stupňová s elektronickým systémem Aprilia Quick Shift (AQS), což je závodní elektronický systém. AQS umožňuje jezdci změnu rychlostního stupně bez použití spojky, aniž by bylo nutné uzavřít plyn před řazením vyššího rychlostního stupně. Skládá se z dvoucestného mikrospínače zabudovaného do řadicí páky, které při pohybu s ní vyšle signál do řídící jednotky. Systém pracuje odlišně pro řazení nahoru a podřazení. AQS je vybavena lineárním snímačem, který zaručuje bezvadný provoz převodovky.
Výkonný motor krotí brzdný systém Brembo, vepředu jsou ocelové kotouče o tloušťce 5 mm o průměru 330 mm a třmeny Monobloc Stylema, vzadu je kotouč o průměru 220 mm a dvoupístkový třmen. Aprilia RSV4 používá ABS systém vyvinutý ve spolupráci s Bosch, který zaručuje nejen extrémní bezpečnost na silnici, ale také nejlepší možný výkon na okruhu. Systém 9.1 MP optimalizuje brzdění a zásah ABS v náklonu díky specifickému algoritmu, který neustále sleduje různé parametry: boční zrychlení, tlak na páku přední brzdy, úhel natočení a vychýlení, modulaci brzdného účinku, aby lépe zaručil poměr mezi zpomalením a stabilitou. Systém ABS funguje společně se systémem Aprilia RLM (Systém zpomalení zadního zdvihu), který omezuje zvedání zadního kola při prudkém brzdění. Systém ABS se dá nastavit na 3 úrovně citlivosti, případně ho můžete úplně vypnout. RSV4 je osazená mechanickým podvozkem Sachs. Přední vidlice Sachs má průměr 43 mm, nastavitelná je komprese + odskok, maximální zdvih má hodnotu 127 mm. Zadní pružicí jednotka má nastavitelné tlumení odskoku a předpětí pružiny, zdvih je 130 mm.
Výkon motoru drží pod kontrolou elektronický systém APRC páté generace. Zkratka znamená Aprilia Performance Ride Control- což je balík jízdních asistentů. Aktuální data mu v reálném čase dodává inerciální jednotka 6 IMU Bosch- soustava čidel, které monitorují náklon motorky ve všech osách, a míru zrychlení nebo zpomalení. Samozřejmostí je systém Ride-by-Wire, letošní model RSV4 nabídne šest jízdních režimů. Tři pro trať a tři pro silnici: silniční Street, Sport a konfigurovatelný User doplňují okruhové režimy Race a Track1, Track2, které jsou opět volně nastavitelné. Umožní vám to zvolit vlastní úrovně ABS, kontroly trakce, wheelie a brzdění motorem. Vše je nastavitelné přes TFT panel a nové ovladače s křížovými tlačítky na pravé straně řidítek. Jízdní režimy jsou ovládané šestiosou IMU 6 Bosch a řídící jednotkou motoru Marelli ECU.
Aprilia Performance Ride Control je balík jízdních asistentů. Aktuální data mu v reálném čase dodává inerciální jednotka 6 IMU Bosch- soustava čidel s řídicí jednotkou, které monitorují náklon motorky ve všech osách, zrychlení, zpomalení a ostatní jízdní parametry. APRC se skládá z těchto jízdních asistentů:
- ATC: Aprilia Traction Control: volitelný i za jízdy (bez nutnosti uvolnění škrticí klapky), má 8 variant nastavení, které přehazujete praktickým joystickem- AWC: Ovládání
- Aprilia Wheelie Control je nastavitelné na 3 úrovně. Změna nastavení může proběhnout bez nutnosti zavírání škrticí klapky, jako u nastavení ATC
- ALC: Aprilia Launch Control pro raketový start má 3 úrovně citlivosti
- APL: Aprilia Pit Limiter, systém, který umožňuje vybrat a omezit maximální povolenou rychlost v boxech nebo jednoduše usnadnit dodržování stanovených limitů rychlosti na silnici.
- ACC: Aprilia Cruise Control = tempomat
Barevný TFT digitální displej je komplet nový a přináší novou ergonomii zobrazení jízdních parametrů. Dva volitelné layouty obrazovky Road and Race, obě s nočním a denním podsvícením, které zajistí dostatečnou viditelnost údajů i na přímém slunci. RSV4 má kompletně nové LED světla. Design vychází z Aprilie RS 660. Po nastartování se rozsvítí dvě zahnuté LED linky denního svícení. Plný režim svícení pak motorka sama přepíná po setmění i při průjezdu tunelem. Světlomety mají také funkci Cornering, tzn přisvěcování do zatáček. Boční ledky denního svícení zároveň fungují jako směrovky a při krizovém zabrzdění samy zablikají varovný signál.
Pokud vám tovární verze výbavy nestačí, vaše nové RSV4 se dá rozhodně ještě dál potůnit. Tovární koncovku výfuku můžete vyměnit za titanový Akrapovič, vyměnit plastové kryty za karbonové- to vždycky ušetří gramy v celkové váze mašiny a vy budete v cílové rovince o pár setin rychlejší. A to se počítá!
Copyright © Michal Fučík