Cena uvedena včetně 21% DPH
Cenu v Kč určujeme podle kurzu ČNB v den fakturace motorky
Aktuální generace Panigale V4 R přijíždí po 4 sezonách od té poslední- od roku 2018 Ducati aktualizovala jenom objemnější verze Panigale V4. Varianta R jako racing je vrcholem celé série okruhových motorek Panigale. Právě proto sledujete Panigale V4 R s objemem 998 cm, ze kterých se stavějí okruhové rakety pro Alvaro Bautistu a další jezdce šampionátu superbiků. Bautista je díky této Panigale R šampionem série WorldSBK pro sezonu 2022 a Ducati s ní zvítězila v poháru konstruktérů. Poslední generace této mašiny je zase o něco rychlejší a lépe připravená vítězit nad ostatními na okruhu.
Ducati Panigale V4 R je dostupná od začátku roku 2023. Standartní silniční verze Panigale V4 R má zpětná zrcátka, držák SPZ a tovární tlumič výfuku. Z příslušenství Ducati performance ji můžete vybavit závodním titanovým výfukem Akrapovič a její suché spojce dopřát otevřený karbonový kryt. V okruhové konfiguraci dosahuje Panigale V4 R při použití speciálního motorového oleje výkon 240,5 koní a díky výfuku shodí dalších 5 kilo své suché váhy. Panigale V4 R bude vyrobena v číslované nelimitované sérii.
Nejdůležitější upgrade proběhl ve čtyřválci Desmodici Stradale R. Některá technika v něm je použitá poprvé v historii, ostatní změny přebírá motor z poslední generace Panigale V4 2023. Maximální výkon motoru v silniční konfiguraci má 218 koní při 15 500 otáčkách a největší krouťák má hodnotu 111,3 Nm ve 12 000 otáčkách. Upřímně je to míň, než měla předchozí V4 R. Část svého výkonu motor ztratil díky homologaci na normu EURO 5. Napraví to instalace závodního výfuku. S jeho použitím se dostanete na maximum 237 koní a 118 newtonmetrů při téměř stejných otáčkách, navíc ušetříte 5 kilogramů na váze na výsledných 188,5 kg u plně natankované Panigale V4 R. Poslední chybějící koně do uvedeného maximálního výkonu 240,5 koní zajistí překvapivě Shell. Ve spolupráci se závodním oddělením Ducati Corse připravil speciální olej, který je vyvinutý na míru pro motory se suchou spojkou. Díky němu naženete další 3,5 koně a dostanete v součtu výsledných 240,5 kobyl. Olej totiž snižuje mechanické tření uvnitř motoru o 10%. Používáním tohoto oleje odpadají zažité kompromisy: aby motor mazal, ale zároveň spojka neklouzala.
Nejdůležitější upgrade této mašiny proběhl v motoru V4 R. Čtyřválec Desmodici Stradale R je prošpikovaný vzácnými kovy a závodními vychytávkami. Motor má provrtané titanové ojnice- tohle řešení známé ze závodů MotoGP a Formule 1 je použité poprvé v historii u motorky se silniční homologací. Dále zmíníme lehké hliníkové jednokroužkové písty s pláštěm potaženým DLC vrstvou (Diamond like carbon), které jsou o 5 gramů lehčí než u předchozí verze. Nebo ostré sací vačky s vyšším zdvihem ventilů než v případě předchozí V4 R. Motor má o 5 mm zkrácené sací kanály, úpravou prošlo také mazání a alternátor. Výsledkem úprav je ušetřených 100 gramů váhy oproti minulé generaci motoru Desmodici Stradale R. Motor i nadále používá sání s variabilní délkou.
Ducati Panigale V4 R má novou suchou spojku. Její poslední generace vychází vývojově ze spojky, kterou Ducati používá v továrních SBK týmech. Spojka je kompaktnější- má menší průměr o 24 mm a je celkově o 800 gramů lehčí. V silniční konfiguraci je spojka plně zakrytá, v okruhové má otevřený karbonový kryt. Změny se nevyhnuly ani převodovce. Nově má stejné poměry jako tovární převodovky a od roku 2022 i všechny Panigale V4. Jednička je delší o 11,6 %, dvojka o 5,6% a šestka o 1,8%, pokud porovnáváme převodové poměry s Panigale V4 R z roku 18.
Přední rám má černou barvu, na bocích je odlehčený kvůli požadované flexi a také úspoře drobných gramů. Markantnější je změna základní polohy čepu zadní kyvné vidlice, kterým můžete hýbat ve čtyřech polohách po 2 milimetrech. To znamená větší rozsah možného nastavení než u předchozí generace V4 R. Zároveň je to druhá čtyřválcová Panigale, kde nenajdete elektronický podvozek. Přesnou odezvu jezdci přináší přední foukaná vidlice Öhlins NPX 25/30 a zadní centrální jednotka TTX36, čistě mechanický je také tlumič řízení Öhlins. Vpředu je vyšší zdvih vidlice o 5 milimetrů, zadní tlumič má dráhu delší o 4 milimetry a spolu s upraveným čepem zadní kyvné vidlice se zadek zvednul o 20 milimetrů. Aktuální rozsah zdvihů je 125 mm vepředu a 130 mm vzadu.
Úpravy podvozku mají přispívat k lepšímu citu a většímu gripu na výjezdech ze zatáčky, větší obratnosti mašiny při rychlé změně směru jízdy, lepší stabilitě při nájezdu do zatáčky a vyšší odolnosti vůči anti-squatu. Přední vidlice používá v levé noze pístek o průměru 25 mm, zatímco v pravé větší 30 mm. I tahle drobnost přispěla k tomu, že jsou vidlice o 600 gramů lehčí než na V4 S. V Ducati konfigurátoru si vyberete mezi kovanými nebo magnéziovými ráfky. Vepředu brzdí radiální čtyřpístkové třmeny Brembo Monobloc Stylema® dva poloplovoucí kotouče o průměru 330 mm, vzadu je jeden disk o průměru 245 mm. Brzdy pracují se systémem ABS EVO od Bosch s funkcí brzdění v náklonu.
Kapotáž Panigale V4 R je další výbava shodná s ostatními Panigale. Umístění průduchů v kapotách umožnilo lepší proudění vzduchu kolem motoru a tím i jeho chlazení. Přední winglety jsou více efektivní, přestože mají výrazně menší proporce než jejich minulá generace. Vyrobené jsou z karbonu. Nová je i nádrž, která kromě většího objemu nabídne jezdcům vylepšenou ergonomii pro ruce i nohy. Aktuální tvar nádrže poskytuje větší podporu při intenzivním brzdění a naklánění mašiny.
Uživatelské rozhraní plnobarevného TFT displeje známe z Panigale V4 modelového roku 2022. Přibylo do něj závodní rozhraní Track Evo a LED kontrolky mimo displej, které signalizují nutnost řazení dolů i nahoru. S ostatními čtyřválcovými Panigale má V4 R sladěné také jízdní režimy. K dispozici jich máte celkem 4. Režimy High a Medium zůstávají beze změn palivové mapy. Nový je režim Full, který nabídne elektronikou nefiltrovaný příliv síly s výjimkou první rychlosti. Nejslabší jízdní režim Low omezuje výkon na 160 koní a je určený pro jízdu mimo závodní okruhy. Ducati Panigale V4 R 2023 má upravené také strategie pro motorovou brzdu a oboustranný quickshifter. Okruhoví fajnšmekři určitě přivítají příplatkový software DTC EVO 3 pro mokré slicky, Nahrazuje původní režim Street a při jeho aktivaci se rozbliká zadní poziční světlo, abyste byli na trati ve víru vody dobře vidět. Poslední elektronickou novinkou je rukojeť plynu, která na minimum eliminuje veškeré vůle pro přesnější dávkování.
Pokud jste dočetl až sem amico, je na čase říct si pravdu, jak to ve skutečnosti je. Ducati funguje jako mafie: jakmile jsi jednou uvnitř, není cesta ven. Nákupem motorky to neskončí, ale teprve začne. Díky divizi Ducati Performance můžeš svou novou motorku vybavit o další okruhové vychytávky: závodní titanový výfukový systém Akrapovič, otevřený karbonový kryt suché spojky, hořčíkové disky kol nebo si dopřeješ Ducati data analyzátor s GPS modulem... Ducati Apparel tě zase obleče od hlavy až k patě do kvalitního vybavení, patřičně barevně sladěného s touto motorkou. Zkrátka, rodina se o tebe postará skvěle. Na to se můžeš spolehnout!
Copyright © Michal Fučík
Cenu v Kč určujeme podle kurzu ČNB v den fakturace motorky