Aprilia RS 660 Extrema je nejsportovnější mašinou série RS 660. Díky výbavě a úpravám se podařilo stáhnout její suchou váhu na výslednou hodnotu 166 kilo. Aprilia tím nastavuje novou laťku, pokud jde o poměr hmotnosti a výkonu. Jde totiž o rekord v této objemové třídě. Kromě standardní elektroniky má RS 660 Extrema ještě software, který vám umožní přehodit klasické schéma řazení na reverzní okruhové, a to bez jakéhokoli montování. To se vám bude na okruhu líbit!
Aprilia RS 660 Extrema má barevné schéma nazvané Checkered flag, které kombinuje zelené a černé detaily ve tvaru šachovnicové vlajky s bíločervenou barvou karoserie a červenými disky. Další viditelnou změnou RS 660 Extrema oproti základní verzi RS 660 výfukový systém SC Project s karbonovým tlumičem umístěným na pravé straně, ne pod motorem. Výfuk má držák tlumiče z černého eloxovaného hliníku, který umožňuje odstranit stupačky spolujezdce a stáhnout tím váhu ještě níže. K celkovému snížení hmotnosti přispěly také karbonové blatníky. Závodní DNA Aprilie RS 660 Extrema podtrhuje jednomístná kapotáž zádi. Sedadlo spolujezdce je součástí dodávky této mašiny, která je na silnici homologovaná jako dvoumístná.
Je to pár let, co Aprilia upravila přední půlku motoru V4 s objemem 1100 ccm, které pohání Aprilii RSV4 a Tuono V4. Výsledkem je dvouválec objemu 660 ccm. I když motor dusí limity EURO 5, přesto ho v Aprilii naladili na 100 koní! Pro srovnání: Yamaha MT-07 maximum 75 koní, Benelli v tomto objemu 76 koní. Ducati Monster má sice o 11 koní víc, ale díky daleko většímu motoru. Stejný případ je KTM Duke 790. V podstatě všechny konkurenční motory stejné koncepce jsou větší, takže se nemůžeme moc divit, že Aprilia svůj výkon nabízí v 10 500 otáčkách. U sportovní kapotované motorky to ničemu nevadí. Zvlášť, když je k dispozici 90 % krouťáku už od 6250 otáček. Vrcholných 67 Nm dosahuje motor v 8500 a už 80% krouticího momentu je k dispozici od 4000 otáček.
Tím, že je motor přední půlka jedenáctistovkové V4, logicky s ní sdílí rozměry vrtání, konstrukci válců, hlav, pístů, tvar spalovacího prostoru válce nebo sání. Všechny ostatní díly nového motoru s horizontálně dělenou skříní jsou kompletně přepracované, včetně dutých vačkových hřídelí se 4 ventily na válec a jejich řetězového rozvodu. Motor je v rámu skloněný víc dopředu. Jedním z důvodů je větší vzdálenost jezdce, na kterého tolik nesálá teplo. Prospívá to také správnému rozložení hmotnosti v motorce.
Jednoznačný trumf téhle mašiny je poměr výkonu motoru a celkové hmotnosti. Aprilie RS 660 Extrema váží pouhých 166 kg suché váhy. Jak už bylo zmíněno, jedná se o rekord v této objemové třídě. 6i stupňová převodovka používá elektronickou rychlospojku pro řazení nahoru i dolů. Jejich quickshifter chválí všichni, kdo ho na vlastní kůži vyzkoušeli. Jeho epesní fungování potvrzuje jak náš capo di tutti capi Radek, pochvala na něj zazněla i v recenzi na Aprilii RSV4 od Tommyho. Nadšení z jeho fungování hlásil taky Pepa Sršeň, když si RSV4 půjčoval na testování na brněnském okruhu
Důmyslně postavený dvouválec Aprilia 660 ccm snižuje celkovou hmotnost, je totiž nosnou součástí rámu motorky. Přímo na motor je vzadu zavěšená oboustranná hliníková kyvná vidlice. Konstruktéři věnovali zvláštní pozornost hlavě řízení kvůli nezbytné pevnosti. Pořádným rejdem mysleli na každodenní použití Aprilie RS 660 ve městě. 1370 mm rozvoru značí hodně krátkou stavbu, úhel hlavy řízení je 24,1°. Vepředu Aprilia nasadila 41milimetrovou vidlici Kayaba- nabídne vám možnost ladění odskoku, komprese a předpětí. Vzadu je tlumič bez nastavení komprese, který pracuje s oboustrannou hliníkovou kyvnou vidlicí. Brzdy jsou Brembo M 4.32, vepředu s dvojicí kotoučů o průměru 320 mm. Brzdový systém má pancéřové hadice a radiální pumpu.
V motorce nechybí náklonové ABS od Bosch. Elektronický balíček jízdních asistentů APRC-Aprilia performance ride control pro svoje fungování používá data z šestiosé měřící jednotky Bosch IMU. Mezi jízdními asistenty nechybí kontrola trakce, wheelie, oboustranné rychlořazení, tempomat, nastavitelná motorová brzda a možnost volit různé motorové mapy. RS 660 nabídne pět jízdních režimů: Commute pro každodenní jezdění v provozu, sportovní Dynamic a okruhový Challenge. K tomu máte ještě dva kompletně nastavitelné režimy: Individual určený pro silnice, Time Attack zase pro okruh. Kromě standardní elektroniky RS 660 má Aprilia RS 660 Extrema navíc software, díky kterému elektronicky přehodíte klasické schéma řazení na reverzní okruhové, a to bez jakéhokoli montování. Všechny zmíněné funkce nastavíte přes dobře známý TFT panel a nové ovladače s křížovými tlačítky na pravé straně řidítek.
Aprilia RS 660 Extrema je vybavená lehkou lithiovou baterií a má ještě zepár užitečných vychytávek v základní výbavě: konektivitu s mobilním telefonem s navigací a okruhový software pro quickshifter. Fungl nové jsou přední LED světla včetně funkce Cornering Lights, což je dodatečné přisvěcování vnitřního poloměru zatáčky.
Copyright © Michal Fučík