Aprilia Tuareg Rally je produkční kopie soutěžního rally speciálu závodní divize Aprilia Tuareg Racing. Jacopo Cerutti s Tuaregem Rally vyhrál závody Africa Eco Race dvakrát za sebou, v sezonách 2024 a 2025. V roce 2024 dominoval od začátku závodu a udržel si vedení až do cíle u jezera Lac Rose v Dakaru. Další vítězství následovalo v roce 2025, kdy obhájil titul v dramatickém závěru poslední měřené etapy, čímž potvrdil svoje jezdecké kvality i schopnosti této motorky. A nebyl sám. Tři motorky Tuareg Rally v ročníku Africa Eco Race 2025 získaly 6 etapových vítězství a 11 pódiových umístění během 12 etap. Aprilia Tuareg Rally je určený pro dobrodruhy, kteří mimo zpevněné silnice nechtějí dělat žádné kompromisy.
Aprilia Tuareg Rally je vybavený aktualizovanou mapou motoru a nabízí rychlejší a citlivější reakci na plyn. Toto nastavení zajišťuje optimální kontrolu při překonávání překážek a umožňuje přesné a citlivé řízení v nejnáročnějším terénu. Výfuk SC Project byl vyvinutý na míru pro Tuareg Rally. Vyrobený je z titanu a má výfukovou koncovku s průměrem 60 mm, která zvyšuje výkon a ladí zvuk motoru. Výfuk a závodní ráfky snižují celkovou hmotnost mašiny na pohotovostní hmotnost pouhých 199 kg. Verze Rally je dále vybavená závodním offroad podvozkem Kaybaba se zdvihy 240 mm, zesílenými ráfky Ergal, má vyvýšené rally sedlo, off-road řídítka, off-road blastery, vysoký přední blatník a off-roadový kryt motoru. Elektronická výbava nabídne 4 jízdní režimy, tempomat a kontrolu trakce. Super vychytávka pro ofroadové hrátky je možnost vypnout ABS nejenom na zadním kole, ale zároveň v celé motorce.
Aprilia Touareg Rally 660 je poháněný stejným 659 ccm kapalinou chlazeným dvouválcem jako Aprilia RS 660 a Tuono 660. Rozdíly mezi silníční a endurovou verzí motoru jsou nepatrné a jsou koncentrované v jeho horní části. Ventilový rozvod má jiné časování ventilů a zdvih, aby motor dosahoval vyššího točivého momentu a výkonová křivka motoru lépe odpovídala offroadovému jezdění. Továrna uvádí maximální výkon motoru Touaregu 80 koní při 9 000 otáčkách za minutu a točivý moment 70 Nm při 6500 otáčkách za minutu. Klíčové je, že 75 % maximálního točivého momentu je k dispozici od 3000 otáček a 85 % ve 4500 otáčkách. Pokud vás zajímají konstrukční úpravy motoru, jsou dvě: jiné uchycení k rámu motorky a upravená olejová vana. Ta je plošší, aby se zvýšila světlá výška motorky na hodnotu 240 mm od povrchu země. Tuareg 660 používá vícelamelovou mokrou spojku s antihoppingovou funkci a lehce ovladatelnou páčkou, což po prvním testování osobně potvrzujeme. Převodovka Tuaregu je 6i stupňová, obousměrný quickshifter AQS si můžete pořídit jako volitelné příslušenství.
Podvozek a rám motorky jsou místa, kde se Touareg od svých silničních sourozenců odlišuje rozhodně nejvíc. Rám má novou konstrukci z ocelových trubek a plochých ocelových odlitků. Podsedlový rám je přivařený, aby byla jeho konstrukce schopná zvládnout zatížení až 210 kg, to znamená zvládnout uvézt spolujezdce a komplet všechny kufry. Pevnost rámu jistí šest upevňovacích bodů, kterými je připevněný k motoru (srovnejte se třemi upevňovacími body u Aprilie RS 660 a dvěma body u Tuono 660).
Tuareg používá odpružení značky Kayaba, na obou nápravách se zdvihem úctyhodných 240 mm. Přední vidlice má nastavitelný hydraulický odskok útlumu a kompresi, vzadu je nastavitelné předpětí pružiny, u zadního tlumiče nastavujete tuhost pomocí otočného ovladače. Přední kolo má velikost 2,5 x 21”; zadní kolo 4.5 x 18”. Tuareg je obutý do pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR o rozměrech 90/90 R21 a 150/70 R18. Ve verzi Rally jsou pneumatiky včetně duší. Tuareg Rally je vybavený zesílenými závodními ráfky Ergal, ofroadovým krytem motoru a zvýšeným předním blatníkem. Brzdový systém Brembo spoléhá na pár 300 mm kotoučů s dvoupístkovými třmeny vpředu a jeden kotouč o průměru 260 mm s plovoucím jednopístkovým třmenem vzadu. Brzdy pracují s vícemapovým systémem ABS, které se dá vypnout jak na zadním, tak na předním kole a vy si můžete užít pořádné smykování.
Výkony motoru krotí systém Ride-by-Wire. RBW je elektronické rozhraní mezi motorem, jezdcem a plynem. Reguluje ideální úroveň výkonu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Výkon dodávaný motoru už dávno není regulovaný pouze lankem akcelerátoru. Signál od plynu prochází řídící jednotkou motoru, která na základě zvoleného jízdního režimu a dalších sledovaných parametrů elektronicky reguluje otevření škrticí klapky. K dispozici máte v Tuaregu Rally celkem 4 jízdní režimy: 2 z nich jsou určené pro jízdu po silnici, jeden je pro jízdu v terénu a jeden režim si můžete nastavit kompletně podle svého
Urban: pro každodenní ježdění, kalibrovaný především s ohledem na bezpečnost; u ABS jsou aktivní oba kanály.
Explore: pro sportovní jízdu po silnicích, kalibrovaný s ohledem na maximální využití výkonu. u ABS jsou aktivní oba kanály;
Offroad: speciálně naladěný režim pro off-road; minimální kontrola trakce a brzdný účinek motoru. Výkon motoru se s touto palivovou mapou citlivě dávkuje. ABS na zadní brzdě je vypnuté a dá se vypnout také na přední brzdě.
Individual: umožňuje kompletně nastavit všechny elektronické parametry ostatních jízdních asistentů na vlastní hodnoty.
Aprilia Performance Ride Control je balík elektrovnických jízdních asistentů. Paket APRC pro Tuareg byl speciálně upravený pro offroadové jezdění. Najdete v něm tyto jízdní asistenty, které jsou provázané s jízdními režimy Urban, Explore nebo Offroad, nebo si je v režimu Individual nastavíte podle svého:
ATC: Aprilia Traction Control. Kontrola trakce, kterou lze nastavit ve 4 úrovních nebo vypnout.
ACC: Aprilia Cruise Control. Tempomat. Udržuje nastavenou rychlost bez nutnosti sáhnout na plynovou rukojeť. Oceníte při delších přesunech.
AEB: Aprilia Engine Brake. Systém regulace brzdného účinku při zavření plynu. Nastavitelný ve 3 úrovních.
AEM: Aprilia Engine Map. 3 různé mapy definují charakter motoru a způsob distribuce jeho výkonu. Jejich nastavení nemá vliv na maximální výkon.
Pětipalcový barevný TFT displej zobrazuje všechny provozní parametry nebo nastavení jízdních režimů a elektronických asistentů. Displej je vybavený světelným čidlem, které nastavuje jas podsvícení v závislosti na okolních světelných podmínkách. Všechny použité světla jsou LED a přední světlomet má funkci denního svícení DLR.
Tuareg Rally 660 je ofroadový speciál připravený na nekompromisní výkony. I tak můžete jeho tovární výbavu doplnit balíkem značkového příslušenství. Hodit se rozhodně budou kufry, ať už boční nebo i zadní kufr o objemu 33 litrů. Vaše levá ruka ocení nákup quickshifteru. Pořídit si můžete větší touringový plexištít nebo přídavné LED světla. Rozhodně doporučujeme přikoupit multimediální platformu Aprilia MIA, která propojí váš smartphone s Tuaregem a na displej motorky zobrazuje i další funkce z telefonu. Týká se to jak ovládání telefonických hovorů, tak zobrazení satelitní navigace. Muziku můžete vybírat a přehrávat prostřednictvím tlačítek na řídítkách Tuaregu.
Copyright © Michal Fučík