Vespa GTV je od svého uvedení v roce 2006 naprostá klasika mezi Vespami díky použití „faro basso“ nízkého předního světla umístěného na předním blatníku skútru. Na veletrhu EICMA 2022 v Miláně měla premiéru její poslední generace. Vespa GTV 300 modelová řada 2023 zachovává křivky a siluetu původní legendy. Svůj osobitý design kombinuje s aktuální moderní technikou a sportovními úpravami. Vespa GTV 300 je k dispozici v barevném schématu Beige Avvolgente Opaco s kontrastní oranžovou grafikou, která prochází diagonálně přes její boční panely. Oranžové je také prošívání sedla, protivětrný štítek a další detaily na karoserii a ráfcích kol.
Aktuální Vespu GTV pohání poslední generace motoru 300 ccm HPE s elektronickým vstřikováním paliva. Bez nadsázky je to nejvýkonnější a nejsilnější Vespa motor všech dob. Dosahuje totiž maximální výkon 23,8 koně při 8250 ot./min, přičemž maximální točivý moment je 26 Nm při 5250 ot./min. Zvýšení výkonu a kroutícího momentu motoru v jeho poslední verzi doplňuje výrazné snížení spotřeby. Vespa u motoru 300 HPE uvádí spotřebu 3,3 litru na 100 km. Motor ovládá poslední generace řídící jednotky ECU Magneti Marelli MIUG4. Navýšenou výpočtovou kapacitou přispívá ke zvýšení celkové účinnosti motoru 300 HPE. Dokáže taky motor nastartovat po pouhých dvou otáčkách klikového hřídele.
Vespa GTV má ve standartní výbavě dvoukanálový brzdný systém ABS, dávkuje ho poslední generace řídící jednotky ECU Bosch. Brzdový systém má nové třmeny a pumpy od Brembo. Brzdy slibují větší modularitu a výrazné zkrácení brzdné dráhy oproti jejich předchozí generaci. Odpružení skútru je komplet nové, továrna ladila hlavně přední monovzpěru, aby docílila větší stability jízdy ve vyšších rychlostech. Přední i zadní kolo Vespy GTV má průměr 12 palců. Vespa GTV 300 HPE má ve výbavě také protiskluzový systém ASR. Původně prémiová výbava dražších motorek je nyní standartním jízdním asistentem také u skútrů. Koncern Piaggio byl prvním výrobcem na světě, který ji ve svých skútrech nabídl.
Vespy GTV nabídne bezklíčové ovládání. Zjednoduší vám startování motoru, otevírání sedadla a zamykání řízení. Pro všechny zmíněné úkony stačí mít klíč od Vespy ve vlastní kapse. Už nemusíte nikam strkat klíč a nic odemykat a zamykat. Původní spínač zapalování se zámkem v předchozí generaci Vespy je v aktuální nahrazený otočným knoflíkem. Motor se spouští obvyklým způsobem, pomocí tlačítka umístěného na pravém ovládacím bloku. Všechny světla- přední světlomet, zadní světlo i směrové blikače jsou modernizované a kompletně LED.
Vespa GTV je typická svými širokými a obnaženými řidítky. Díky nim máte větší jistotu řízení při vyšších rychlostech a snadněji se s ní vymotáte z parkoviště. Ovladače jsou sdružené do dvou bloků vedle řídítek. Ve předním tunelu má Vespa GTV zamykatelnou schránku na mobil se zásuvkou USB. Oceníte praktické oko pro uchycení tašky, kterou můžete snadno převézt mezi nohama díky otevřené stavbě karoserie Vespy.
Vespa GTV ho má v nabídce jako příslušenství. Systém vám umožňuje připojit váš chytrý telefon k palubnímu elektronickému systému přes Bluetooth. VESPA MIA a její aplikaci můžete používat s operačním systémem iOS nebo Android. Aplikaci Vespa si stáhnete jednoduše z App Store nebo Google Play. Díky propojení vašeho telefonu s Vespou GTV se na jejím displeji zobrazí upozornění týkající se příchozích hovorů a zpráv. Systém také umožňuje správu hovorů pomocí praktického joysticku na levém ovládacím bloku. Používat můžete hlasové příkazy pro volání nebo výběru hudby aktivací seznamu skladeb. Pro kompletní využití uvedených funkcí potřebujete ještě helmu Vespa Visor 3.0. K mání je jako příslušenství a má integrovaná Bluetooth sluchátka a mikrofon.
Copyright © Michal Fučík