Představujeme nový motor Ducati V4 Grandturismo

Ještě před představením nové Multistrady V4 továrna zveřejnila podrobnosti o jejich novém motoru V4 Grandturismo. Vychází ze čtyřválce Desmodici Stradale, který od sezony 2018 pohání Panigale a od té letošní Streetfighter V4. Ducati využila veškeré technické vychytávky superbikového motoru a na stejné architektuře vyvinula čtyřválec Grandturismo na míru pro novou generaci Multistrady. Veškeré úpravy původního superbikového motoru měly za cíl vytvořit univerzální enduro a touringový motor naladěný na cestování a jízdu off road. Motor si samozřejmě zachovává DNA sportovního ducha Ducati po celou dobu průběhu výkonové křivky. Jaký bude první Ducati motor po 64 letech, který nepoužívá Desmodromický rozvod?

 

170 koní čeká, až otočíte zápěstním

Grandturismo V4 je naladěné na maximální výkon 125 kW, tj 170 koní při 10500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 125 Nm dosahuje motor při 8 750 otáčkách. To rozhodně nejsou špatný parametry, když si uvědomíte, že motor plní emisní normu EURO 5. Postupným vývojem a testováním motoru se povedl Ducati vývojářům vyladit ideální kompromis průběhu výkonové křivky. Motor je v nízkých otáčkách velice kultivovaný, ve středních má podobný zátah jako dvouválec Testastretta DVT 1260- rozdíl je 4,5 Nm vyšší krouťák ve prospěch dvouválce. Ve vyšších otáčkách je výkon motoru podobný jako u superbiků. (přesně tohle chování průběhu výkonové křivky čtyřválce Ducati potvrzuje Pepa Sršeň při testu Streetfighteru V4). Univerzálnost motoru je ideální pro použití ve všech jízdních režimech ride by wire. V kombinaci s elektronickým quickshifterem bude záruka velice svižného a příjemného cestování.

To zíráme! Vyrobili V4 Grandturismo menší a lehčí než V2 Testastretta...

Objem motoru Grandturismo V4 narost oproti Desmodici Stradale na hodnotu 1158 ccm. Válce svírají opět úhel 90 stupňů. Když Grandturismo V4 srovnáte s dvouválcem Testastretta DVT 1260 pohánějící aktuální modely Multistrady 1260, zjistíte úlet. Těm Italům se povedlo postavit čtyřválec, který je o 1,2 kilo lehčí než V2. A to není všechno. Je i menší. Ve srovnání s DVT Testastretta je o 85 milimetrů kratší a o 95 mm nižší. Jediné co narostlo je šířka motoru: o 20 mm. Zmenšení rozměrů motoru pomohlo továrně lépe centralizovat hmotu a váhu motoru- je to dobře viditelné na schématu motorů ve stejném měřítku níže. To dalo konstruktérům nové možnosti jak uchytit Grandturismo V4 do rámu Multistrady a celou motorku tím ideálně vyvážit.

Interval servisu ventilů prodloužený na 60 000 km? Klobouk dolů!

Desmodromický ventilový rozvod zavedla Ducati v roce 1956 a díky němu měla rázem navrch před ostatními konkurenty. Až dosud byla Ducati této koncepci věrná. V roce 2020 ho továrna opustila ve prospěch delších servisních intervalů. V hlavách motoru V4 Granturismo už desmodromický rozvod nenajdete. Místo toho je tam standardní systém zavírání ventilů pomocí pružin. Duše a srdce ortodoxních Ducatistů pláčou. Racionálně uvažující a nezaujatý motorkář se zaraduje. Desmoservis totiž není žádná levná operace. Bez něj ale motor rychle odděláte, takže prodloužení servisního intervalu ventilů na tutti potěší. S novou Multistradou V4 můžete objet 1,5 krát kolem světa. Interval na servis ventilů je nastavený na 60 000 km a spolu se seřízením ventilů je předepsaná taky výměna svíček. Oproti předchozímu dvouválcovému motoru Testrasreta 1260 je to dvojnásobný servisní interval. Výměna oleje a filtru mají standardní hodnotu 15 000 kilometrů.

 

Tohle cuore bude sportivo

Grandturismo V4 má obrovskou výhodu. Těží z balíku zkušeností a technologií, které si Ducati osvojila za posledních 20 let v motorsportu díky úspěchům v Moto GP. Tenhle motor továrna nevyvíjela ze zelené louky. Samozřejmě v něm použili všechny vychytávky ze čtyřválce Desmodici Stradale.  Protiběžně točící se klikový hřídel motoru zmenšuje gyroskopický efekt a zlepšuje tím ovladatelnost motorky. Pořadí zážehu válců Twin Pulse nebo deaktivace zadních válců při běhu motoru na neutrál, aby zbytečně netopil jezdci pod sedlem. Velkou pozornost při ladění motoru věnovali vývojáři snižování vibrací a hluku motoru. V souvislosti s cestovním naladěním motoru Ducati použila menší vstřikovače s delšími sacími hrdly, které nemají variabilní délku. Nově navržená je kliková hřídel, ojnice, písty, spojku nebo setrvačník s jinou hmotností kvůli celkovému charakteru a odezvě na plyn. 

 

 

Na zbytek si počkáme do 4. listopadu

Ve středu 4. listopadu Ducati představí novinky pro sezonu 2021. Prezentace bude streamovaná na jejich sociálních sítích. Veškeré podrobnosti o nové Multistradě V4 a všech ostatních novinkách zveřejníme počátkem listopadu. Už teď vám ale můžem slíbit, že od jara 2021 bude Multistrada V4 rozhodně mezi našima testovacíma mašinama

Copyright © Michal Fučík

 

 

Díl po dílu. Omrkněte celý Granturismo V4