Recenze Ducati Multistrada V4S od Old Jacka

Přiznám se vám, že na první seznámení a svezení s novou Multistradou V4 jsem byl hodně zvědavý. Na dvou předchozích generacích Multistrady 1200 a 1260 S jsem za posledních šest let najezdil skoro 100 tisíc kilometrů. Tak mě samozřejmě zajímalo, kterým směrem se nová Multistrada V4 posunula. Jedno květnové odpoledne jsem dával svoji Multistradu 1260 S na servis a chlapi z Dmoto mi nabídli možnost otestovat Multistradu V4S místo čekání. Nezaváhal jsem ani na chvíli a najel na ní zhruba 150 km převážně po silnicích. Neodpustil jsem si krátké poježdění po louce, protože mě zajímalo, jak se nová Multistrada chová v terénu.

 

170 koní čeká, až otočíte zápěstím

Čtyřválec Grandturismo je jedním slovem sametový, velmi pružný a neuvěřitelně točivý. Ve srovnání s dvouválcem mu nicméně chybí ten brutální a surový tah ve středních otáčkách. Dodávka síly je v celém pásmu otáček naprosto kontinuální bez jakýchkoliv špiček, či propadů. Čtyřválcový motor má logicky trochu jiné převodování než dvouválec z předchozí generace. Při stejné rychlosti jízdy pracuje ve vyšších otáčkách oproti dvouválci (např. při rychlosti 150 km/h má V2 na šestku cca 5 300 ot/min a V4 točí cca o 1000 ot/m víc. Tam kde jedete s V2 na trojku, můžete na V4 mít zařazenou čtyřku. Motor neprotestuje ani necuká. Když na konci obce otočíte plynem, tak začne ručička otáčkoměru zběsilou rychlostí letět někam přes 10 tis. ot/min. Vytočit motor k červenému pásmu je fakt neskutečná palba. Při brzdění do zatáček čtyřválci chybí brzdný účinek motoru. S tím je potřeba počítat. Spotřebu jsem měl při stejném stylu jízdy o cca 1 l/ 100 km vyšší s novým V4 modelem (6,5 litru oproti 5,5 l/100 km).

 

Neumí vařit, jinak zvládá všechno…

Elektronika je v zásadě velmi podobná jako u předchozích modelů. V nastavení tlumičů přibyla užitečná volba, kdy si motorka sama hlídá zatížení a upravuje podle něj optimální parametry nastavení podvozku s ohledem na zatížení motorky. Displej je větší a hezčí, logika ovládání menu se nezměnila. Multistrada V4 se startuje novým čudlíkem vpředu na nádrži- ne na řídítkách jako předchozí verze MTS. Podle mě se moc nepovedlo umístění joysticku na ovládání pohybu v menu, který je těsně pod ovládáním blinkrů a řidič tak dost často místo blinkrů mačká tento ovladač.

 

Pochvalu zaslouží…

Převodovka na nové Multistradě funguje opravdu příkladně. Rychlosti (i přes quickshifter) tam padají plynule a bezchybně. Falešný neutrál jsem nedal ani jednou. V tomto směru je to výrazný posun k lepšímu. Brzdy jsou obdobně skvělé jako na předchozích modelech a fungují naprosto spolehlivě.

 

Jak nová Multistrada V4S jezdí

Jízdní vlastnosti V4 překvapivě nejsou příliš odlišné oproti starším modelům Multistrady. Chování v zatáčkách samozřejmě hodně ovlivňují pneumatiky. Na předváděcí motorce byly obuty ve chvíli mého testování mírně ojeté Pirelli Scorpion Traily s hodně plochým profilem. S nimi se V4 do zatáček chtělo přece jen trochu méně než mojí V2, na které mám obuté sportovnější pneumatiky Michelin Road 5. Odhaduju, že po přezutí by nová Multistrada byla podobně agilní jako V2. Rozdíl v ovládání mašiny s větším, 19“ předním kolem jsem čekal výraznější. Popravdě jsem ho příliš nezaznamenal. Ještě zmíním ochranu proti větru a celkové jízdní pohodlí. Na své V2 jsem zvyklý na vyšší tzv. touringový štít a tak se mi zdálo, že standardní plexi na V4 pouští hodně větru a tím i aerodynamického hluku na přilbu. Sedlo V4 má jiný tvar, připadá mi trochu širší v přední části – to mi úplně nevyhovovalo. Naopak při jízdě ve stoje se mi zdála nová Multistrada pohodlnější. Nemusel jsem se tolik předklánět, měl jsem pohodlnější a více uvolněný postoj. Geometrie stupaček a řídítek je na ní pro řidiče vyšší postavy lépe nastavená.

 

Co říct o nové Multistradě V4 na závěr?

Podle mě Multistrada V4 celkově zjemnila. Je sice pořád zběsile rychlá, ale už není tak brutální. Jízda na ní je víc pohodová, netrápí řidiče ani spolujezdce cukáním v nízkých otáčkách. Dovedu si představit, že při dlouhých cestách bude jízda na ní určitě méně unavovat. Určitě si najde své obdivovatele a fanoušky, mě ale Multistrada V4 za srdce nechytla. U mě pořád vítězí moje dvouválcová verze Multistrady 1260 S, která mi svým charakterem a jízdními vlastnosti sedí ze všeho nejvíc. Děkujeme Old Jackovi za recenzi a přejeme další tisíce kilometrů v sedle Multistrady.

 

Kdo netestuje, neví co je dobrý...

Čtyřválcovou Multistradu můžete v DMOTO vyzkoušet na vlastní kůži v rámci našeho testování, vybrat si můžete Multistradu V4S s litými koly a silničními pneu nebo Multistradu V4S s drátěnými koly a terénním vzorkem pneumatik. Testování je u nás jednoduchý, jak sehnat kalamáry na trhu v Bari. Zarezervujete si termín testování, složíte kauci 50 000 Kč a projet se na ní můžete jak na pár hodin, tak na více dní. Volejte 603 708 809 a domluvte si svůj termín testování. Na středu 4. srpna pro vás chystáme testovací den v enduro areálu Masarykova okruhu v Brně.  Tam můžete obě zmíněné mašiny vyzkoušet jak v silničním, tak v terénním testu pod dohledem zkušeného instruktora Lukáše Peška. Podrobnosti o akci máte tu.

 

Prohlédněte si ji ještě ze všech stran...