Těšil jsem se od podzimního zveřejnění na možnost svézt se na novém Ducati DesertX. Ta příležitost přišla nečekaně brzo i přes avizované zpoždění prvních letošních dodávek. První dva kusy dorazily v červnu do ČR a z toho jeden je v brněnském DMOTO jako testovací motorka. Máme to ale na Moravě štěstí!
Každý je jiný a potřebuje jinou motorku. Vy tuhle!
Vašek mi předává DesertX s kratičkým výkladem o přepínání jízdních režimů. Moje první dojmy z motorky jsou velmi dobré. DesertX je velká a vysoká motorka. Široká 21litrová nádrž ji dělá v prsou hodně mohutnou, naopak prdelka je štíhlá a elegantní. Přesně moje gusto, mám rád holky s pořádným hrudníkem, zadky mě moc neberou. Designově je tahle mašina neskutečně čistá a jednoduchá. Přestože je naložená nejnovější technikou, ta je v ní pěkně poschovávaná a nekazí ten krásný retro vibe, který se kolem DesertX vznáší. Prominu mu i to, že není červený. Vždyť legendární dakarská Cagiva Elephant taky nebyla červená. A přesně na tuto historickou linku DesertX designově navazuje, byť pod svým vlastním jménem. Ikonický název Lucky Explorer si pro sebe zajistila MV Agusta a použije ho u dvou chystaných novinek, bohužel naklonovaných na čínskou produkci. Ale jsem v klidu, už jsem viděl na Instagramu DesertX s pěknou kulatou nálepkou Lucky Explorer na boku nádrže. Určitě to půjde doladit po svém…
110 koní čeká, až otočíte zápěstím
Motorku dělá motor, DesertX ho sdílí s dalšími aktuálními Ducati. Testastreta 11 je velmi povedené jádro. Má akorát koní pro reálný život a tak akorát vibrací, aby to ještě byla Ducati, ale svým vibrováním neobtěžovala jezdce. Citelný nástup výkonu přichází kolem 4 000 ot/min, od této hladiny táhne motor silně a lineárně téměř k červené čáře, než se spustí omezovač otáček. Pod 4000 ot/min je motor v silničních režimech trochu nevrlý. Neplatí to pro enduro režim, kde je i pod hranicí 4000 ot/min provoz motoru hladký. Dvouválec Testastreta 11 mi fakt vyhovuje. Mám raději motorky s nižším výkonem, které mohu pořádně ždímat. Lepší než jezdit na půl plynu s překoňovanou bestií.
První seznámení s Ducati DesertX
Nejezdím moc dlouho, asi tak čtyři hodiny a ujedu na něm kolem 140 km. Často stavím, motorku prohlížím a pak zase v jiném jízdním režimu pokračuji dál. Jednotlivé jízdní režimy jsou výborně poskládané a hlavně jasně pocitově odlišené svou charakteristikou. Není to jak u některé konkurence, kde nejste schopni odlišit jednotlivé režimy. Touring je tak akorát pro běžné ježdění, Sport umožňuje poškádlit kamarády na rychlejších strojích, Enduro s možností vypnout ABS je příjemně měkce reagující v terénu a tak stejně Urban po městě.
Kde silnice končí, s DesertX začíná ta správná zábava...
DesertX obětuje zhruba 20% dobrých jízdních vlastností na asfaltu ve prospěch offroadových schopností, pro které byl navržený. Pochválit musím velké, široké stupačky DesertX. Motorka se i díky nim skvěle ovládá ve při jízdě ve stoje. Podle mě jsou jedny z nejlepších skladových kolíků v segmentu ADV biků. Za offroadově zaměřený podvozek s kombinací kol o průměrech 21/18 platíte daň v podobě mírné nestability od předního kola na silnicích při rychlostech nad 140 km za hodinu. Tento dojem umocňuje i zubatá (ale dobrá) pneumatika Pirelli Scorpion Rally STR. Věřím, že přezutí na Pirelli Scorpion Trail2 by přineslo zklidnění. V hlavě si porovnávám pocity z ježdění na DesertX a Multistradou V2. Na testovací Multistradě V2 jsem letos najel 1000 kiláků v rámci jejího zajíždění. Obě dvě mašiny pohání stejný motor, každá motorka má ale svůj vlastní koncept. Zážitky z ježdění na nich jsou pro mě velmi podobné. Multistrada je lepší na silnici, pro kterou je ze 100% navržená. DesertX je doma v terénu a na silnici má svoje limity níž díky ofroadovému podvozku a pneumatikám.
Tohle je motorka pro pořádný chlapy…
DesertX je opravdu vysoká motorka, při mých 173 cm jsem byl na špičkách na rovném povrchu. V terénu už by mi to nestačilo, došlap na nerovnosti by smrděl pádem do strany. Mezi doplňky je sice snížené sedlo, ale jen o 1 cm oproti základní konfiguraci. Snížená sedla mívají menší polstr sedačky a jsou tím pádem míň pohodlné při delších cestách. S ohledem na rozdíl pouhého centimentru bych za snížené sedlo neměnil. To bych raději zlepšoval svoje enduro jízdní dovednosti…
Tak sem jim to povedlo
Ducati si přála vyrobit offroadovou mašinu rychlou jako Ducati. A to se jim fakt povedlo. Když umíte, můžete mu v terénu neuvěřitelně nakládat. Třeba tak jako Antoine Meo na motokrossovém okruhu Dorno v Itálii. Svoje pilot skills ukazuje na tovární variantě DesertX, motorka má jen performance kryt motoru a jiné pneumatiky.
Krátké, ale intenzivní seznámení s DesertX
Tento minitestík z prvního seznámení s DesertX si v žádném případě nedělá nároky na úplnost. Pro podrobné testy s kompletními technickými údaji si kupte aktuální čísla časopisů Motocykl nebo Motohouse. Zvlášť testy v Motohouse jsou psané objektivně a bez továrního PR přikrášlování.
Resumé je jasný. DesertX přibude do mé garáže!
A moje osobní finále? Dělám si místo v garáži pro příští rok, kdy už bude možné DesertX reálně koupit. Jednu motorku jsem prodal nedávno. Takže místo v garáži mám a peníze jsou nachystané. Původně jsem myslel, že prodám i Desert Sleda. Ale neprodám nic, Desert Sled si nechám. Je víc old schooll, vzduchem chlazený, spíš motard než enduro. DesertX a Desert Sled si prostě nekonkurují, oni se navzájem krásně doplňují. Dokud je místo v garáži a na banány pro opice, tak se neprodává, že ano?
Copyright © Michal Fučík společně s autorem recenze
Kdo netestuje, neví co je dobrý!
Děkujeme Pavlovi za recenzi a přejeme další ranec kilometrů a zábavy v sedlech italských mašin. Ducati DesertX u nás v DMOTO vyzkoušet na jeden i víc dní v rámci našeho testování. Domluvíte si termín testování, složíte kauci 40 000 Kč a můžete DesertX vyzkoušet na vlastní kůži.