Srovnání skútrů Aprilia, Piaggio a Vespa

Do srovnávacího testu jsme vybrali skútry s objemem motoru 125 ccm, které můžete řídit s Béčkovým řidičákem. Recenze si neklade za cíl určit vítěze a ukázat ostatní poražené skútry. Má vám ukázat rozdíly v použité technice, stavbě skútrů a jejich vybavení. Z jejich kombinace se vždy poskládá individuální mix vlastností jednotlivých skútrů. I když rozdíly v technice a výbavě testovaných skútrů nejsou výrazné, každý z nich má svoje silné a slabší stránky. Celkově se každý ze skútrů hodí na trochu jiné účely. Na vás už zbude jen si uvědomit, co od skútru očekáváte a na co ho chcete používat. Z toho vám vyplyne, který skútr pro vás bude nejvhodnější.

 

Skútry ve srovnávacím testu

V recenzi srovnáme letošní novinku- Urban adventure skútr Aprilia SR GT 125 s městskými skútry Piaggio Medley S a Vespou GTS 125 s designem Racing Sixties. Všechny uvedené skútry můžete vyzkoušet v pracovní dny na vlastní kůži v rámci našeho testování. Testování je u nás fakt jednoduché, domluvíte si termín testování, složíte kauci podle vybraného skútru a jezdíte.

 

Stavba skútrů a jejich úložné prostory

Díky skútrům ve srovnávacím testu je vidět opravdu patrný rozdíl mezi zavřenou stavbou skútru Aprilia SR GT a otevřenou stavbou Piaggio Medley S a Vespy GTS Super Racing Sixties. Poslední dva zmíněné skútry mají nízký středový tunel. Díky tomu mezi nohama odvezete i větší sportovní tašku nebo nákup. Oba dva skútry mají na předním panelu oko, do kterého se dají cvaknout uši převážené tašky. Zavřenou stavbu má skútr Aprilia SR GT. Konstrukce SR GT je díky vyššímu středovému tunelu pevnější a skútr je díky tomu stabilnější při jízdě na silnici i v lehkém terénu. Zavřená konstrukce si jako daň vybírá prostor v čelním panelu skútru. Je v něm pouze malá přihrádka na mobil s USB portem. Na jiné přihrádky nebo oko na uchycení tašky můžete u Aprilie SR GT zapomenout. Úložné prostory pod sedlem pojmou jednu až dvě otevřené helmy. Největší úložný prostor má Piaggio Medley S- má objem 36 litrů, do kterého se pohodlně vejdou 2 otevřené helmy nebo 1 helma s větší taškou. Aprilia SR GT má úložný prostor pod sedlem o objemu 25 litrů- vejde se do něj jedna otevřená helma a taška nebo notebook. Nejmenší úložný prostor pod sedlem má Vespa GTS Super. Do ní nacpete maximálně jednu otevřenou helmu a drobnosti.

 

Aprilia SR GT 125

 

Piaggio Medley S 125 uveze nejvíc

 

Srovnání podvozků skútrů

Aprilia  SR GT se od ostatních testovaných skútrů liší podvozkem. Koncepce skútru urban adventure je založená na kombinaci stavby městského skútru s endurovým podvozkem. Přední vidlice Showa má zdvih 122 mm, což je téměř o 25% víc, než nabízí konkurence. U zadního dvojitého tlumiče Showa můžete nastavit předpětí v 5ti krocích, zadní kolo má zdvih 102 mm. Vepředu má kolo průměr 14“, vzadu 13 palců. Jsou obuté do pneumatik Michelin s výrazným vzorkem. Aprilia SR GT 125 má světlou výšku 175 mm, takže s ní bez problémů můžete sjíždět z chodníku nebo se s ní vydat na chatu po nezpevněných cestách. Piaggio Medley má fakt velké kola: 16“ vepředu a 14“ vzadu s pneumatikami se silničním vzorkem. Jeho odpružení a výška zdvihů odpovídá kategorii městských skútrů. Větší rozměr kol Medley žehlí jakékoli nerovnosti a bezpečnější jsou díky nim i přejezdy tramvajových kolejí. Vespa GTS Super 125 Racing Sixties má obě dvě kola velikosti 12 palců a pneumatikami se silničním vzorkem, také u ní podvozek odpovídá kategorii městských skútrů. Přední odpružení skútrů Vespa je řešené monovzpěrou, při pohledu zprava mají tím pádem Vespy letmé přední kolo.

 

Brzdy v testovaných skútrech

Všechny porovnávané skútry mají kotoučové brzdy na obou kolech. Liší se pouze průměry brzdných kotoučů a tím, jestli jsou vybavené ABS systémem. Ten mají ve výbavě Medley S a Vespa. Aprilia SR GT je vybavená systémem CBS- levá brzdová páka brzdí obě dvě brzdy zaráz. Antiblokovací systém ve výbavě Aprilia nemá.

 

Motory v porovnávaných skútrech

Testované skútry pohání vodou chlazené motory iGet objemu 125 ccm. Aprilii SR GT a Piaggio Medley pohání stejný motor, který má výkon na hraně legislativní hranice určené pro ŘP skupiny B. Limit je daný na 11 kW. Zmíněný motor běží plynule v celém spektru svých otáček a nejsou od něj cítit žádné vibrace. Aprilia je vybavená Systémem Start- Stop. Funguje překvapivě dobře, reaguje bez prodlev a dá se úplně vypnout. Motor Vespy má o něco menší výkon, maximální hodnota je 10,3 kW. Rozdíl v síle motorů nepoznáte, ale v kombinaci se stavbou a celkovou váhou jednotlivých skútrů má každý testovaný skútr trošku jinou jízdní dynamiku viz níže. Všechny skútry jsou vybavené elektrickým startérem.

 

Jízdní pozice na skútrech a krytí proti větru

Aprilia SR GT vypadá jako motorka. Svému jezdci nabídne největší prostor, široké řídítka a nejlepší krytí proti větru. Ovládací prvky na řídítkách jsou rozmístěné jako na velké mašině. Nohy si můžete odložit na dvě různé pozice. Hodí se to při delších přesunech si na chvíli sednout jinak. Zavřená stavba skútru kryje kompletně spodní část těla. Větrný štít SR GT se sice nedá nastavit, ale je dost velký a vítr zvedá nad úroveň hrudníku- platí to pro jezdce o výšce 180 cm. Vespa GTS Super nabízí dost místa pro nohy jezdce, přední panel kryje spodní část těla. Vespa nemá žádný větrný štít, od vrchní půlky těla jde vítr přímo do vás. Nejmenší prostor pro nohy a zároveň nejvíc vzpřímenou jízdní pozici má Piaggio Medley S. Medley má nejmenší krytí proti větru- kolem menšího předního panelu mi fučelo částečně i na nohy. Jako Vespa nemá Medley žádný větrný štít. (dají se samozřejmě dokoupit v rámci značkového příslušenství)

 

Srovnávací jízda skútrů

Se všemi zmíněnými skútry jsem projížděl hned po sobě stejný testovací okruh, kde se střídal nový asfaltový povrch s pasážemi s výtluky a nerovným povrchem. Ještě na parkovišti před showroomem jsem vyzkoušel rejd skútrů: nejmenší ho má Aprilia SR GT, potom Medley a jako poslední se umístila Vespa. Rozdíly mezi jednotlivými rejdy nejsou velké, pohybují se pár centimentrů sem a tam. V rámci manévrování se skútrem na parkovišti to vlastně ani nepoznáte. Nijak výrazné nejsou ani v rozdíly v jízdní dynamice testovaných skútrů- vzhledem k podobnému maximálnímu výkonu jejich motorů a srovnatelným váhám skútrů. Nejochotněji každopádně zrychluje Piaggio Medley- díky nejnižší celkové hmotnosti 136 kg a nejmenší stavbě má taky nejmenší odpor vzduchu. Odezva na plyn je u něho nejživější v celém spektru otáček. Aprilia SR GT váží 144 kilo suché váhy, Vespa 147 kg. Silnější motor Aprilie si musí poradit s větší stavbou skútru a tím i větším odporem vzduchu. Dynamika obou skútrů je díky tomu velmi podobná. Daleko větší a citelnější rozdíl je ve fungování podvozků testovaných skútrů. Že SR GT v žehlení nerovností zvítězí jsem očekával díky offroadovému podvozku. Samotného mě ale překvapilo, jak byl ten rozdíl mezi podvozky cítit. Na rukou i na zadku! Dopadlo to jednoduše. Aprilia SR GT jasný vítěz. Jako druhé se o kousek za ním umístilo Piaggio Medley, kterému pomáhají žehlit nerovnosti povrchu opravdu velké kola o průměru 16“ vepředu a 14“ vzadu. Jako poslední se umístila podle očekávání Vespa s 12i palcovými koly, u které cítíte na vlastním těle každou nerovnost povrchu.

 

Vybavení srovnávaných skútrů

Aprilia SR GT a Piaggio Medley mají podobný LCD displej. V centrální části mu dominuje velké digitální číslo aktuální rychlosti a otáčkoměr. Po stranách najdete další provozní parametry jako čas, stav nádrže, najeté kilometry, teplotu vzduchu, motoru nebo třeba aktivaci blinkrů. Vespa má analogový tachometr kombinovaný s LCD displejem. Všechny porovnávané skútry mají USB port pro dobíjení mobilu v čelním panelu. Vespa GTS Super je jako jediná vybavená také protiskluzovým systémem ASR.

Aprilia SR GT 125

 

Piaggio Medley S 125

 

Každý je jiný a potřebuje jiný skútr

I když je použitá technika ve srovnávaných skútrech podobná a odpovídají tomu i jízdní výkony, každý z testovaných skútrů je jiný a hodí se na jiné účely. Aprilia se se svým SR GT trefila do černého, jejich skútr vypadá a jezdí jako motorka a věříte mu to. Pokud potřebujete svižný skútr do města a řešíte výkon, pak je pro vás jasná volba Piaggio Medley. Jeho nízké těžiště a silný motor vám umožní jízdní manévry, o kterých si i s motorkou můžete nechat zdát. No a pokud jste fanoušci designu, sáhnete zajisté po Vespě. Odpustíte jí o dost vyšší pořizovací cenu, podvozek s 12i palcovými koly i malý úložný prostor. Odpustíte jí všechno. Vypadá totiž skvěle a na všechny kolem vyzařuje pozitivní auru. Existuje jenom pár dopravních prostředků, které se pyšní ikonickým statusem. A Vespa je bezesporu jedním z nich! A to barevné schéma Racing Sixties jí fakt sluší…

 

Prohlédněte si je ještě ze všech stran