Pokračujeme v sérii návodů jak začít jezdit … Tento okruhový díl pro vás sepsal náš Capo di tutti capi Radek Pulkrábek. Naše DMOTO crew tvoří jádro DMOTO racing týmu, který s našimi přáteli pravidelně vyráží brousit okruhy v ČR, na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku. Ze všeho nejraději ovšem kroužíme na našich srdcových okruzích v Itálii, hlavně v Mugellu. Pokud začínáš a nevíš co a jak… Nebo už jezdíš a chybí ti nějaká racingová parta, napiš Radkovi na mail dmoto@dmoto.cz a my tě vezmeme na okruh s náma. Neboj. To se ti bude líbit!
Závodění bys měl mít v krvi….
Můj osobní motorkářskej příběh ovlivnily dva zásadní aspekty. Svoje dětství jsem trávil v lyžařském klubu TJ Zetor Brno. U závodního lyžování jsou důležité tři věci - rychlost, technika projetí zatáčky a celkový čas projetí trati. Nepřipomíná ti to něco? To, co jsem v dětství nejvíc miloval, se mi později všechno hodilo na motorce. A ten druhý aspekt? Narodil jsem se v Brně v 80. letech, což znamenalo se celý rok těšit na MotoGP cirkus. Až se během jednoho krásnýho červencovýho týdne začne centrum štatlu plnit ukrutnejma mašinama s SPZ z celé Evropy. Ten víkend jsem nenápadně postával kolem hotelu International a na jeho parkovišti jsem se silným Pavlovovým reflexem sledoval mašiny. No a v neděli? Vale Rossi, Vale Rossi, až mě hlasivky bolely!
Žádnej učenej z nebe nespadl
Takto silný závodní mindset nemá v sobě každej, to vnitřní puzení tlačit na pilu až na hranu fyzikálních možností. Ale začít s okruhovým ježděním se dá kdykoli, nikdy není pozdě. Stačí, když už na motorce nějakou dobu jezdíš a chceš své ježdění posunout dál, nebo zkusit něco nového. Budeme se dál v tomto návodu bavit o "hobby" okruhovém ježdění, ještě nikdo se samozřejmě nestal závodníkem ze dne na den. Jezdit na okruhu se dá v jakémkoli věku nad 18 let. Musíte mít řidičák skupiny A popř. A2. Rozhodně bych vám doporučil před první jízdou na okruhu absolvovat základní okruhový kurz v některé z motoškol, které v Brně nebo Mostě fungují a mají vypsané termíny v průběhu celé sezony. Ta škola je fakt k nezaplacení, rozhodně Vám to otevře oči a vy se díky ní zaměříte na skutečně důležité věci. Na okruhu totiž platí dvojnásob: důležitější je, jak se budete na okruhu chovat, ne jak u toho budete vypadat. Přece jenom jde o zdraví a bez nadsázky o život. Takže to projedeme pěkně popořadě.
1. Na čem budu jezdit na okruhu?
Hned ze startu nemusíš vlastnit okruhovej speciál. Pokud vlastníš motorku určenou pro jízdu na silnici, může to být kapota, naháč i cestovní motorka. Není problém si na nich poprvé vyzkoušet volné jízdy na okruhu. Svoji mašinu znáš a víš jak na ni, takže je s ní pro tebe začátek jednodušší. Pokud to chceš posunout dál a rozhodl ses na okruhu trávit víc času, to je ten správný moment začít s lehčí motorkou. Nebudeš se s ní tolik prát a výkon budeš mít snadno pod kontrolou. Pro začátek hledej motor o objemu 600 až 850 ccm. Na našem webu použij filtrování mašin v sekci motorky, je dole pod továrním rozcestníkem. Ve filtru vyber způsob použití Circuit. V kategorii do 100 koní je pouze Tuono 660, ale pokud nastavíš výkonový rozsah 100 až 150 koní, v nabídce máš najednou 11 motorek, které jsou pro začátky na okruhu ideální. Více zkušení jezdci na silnici, mohou klidně jet na svým "litru" a víc, stejně pojedeš na začátku úměrně svým možnostem. Daleko víc tě bude brzdit vlastní hlava, než mašina….
2. Kde mám jezdit?
Závodních okruhů není v našem okolí ranec. Na jednu stranu tě to limituje, na druhou stranu to pomáhá učení ze startu. Pokud budeš začínat na jednom okruhu a vracet se na něj, jedeš furt dokola tu stejnou stopu. Díky tomu opakování se můžeš víc věnovat pilování vlastního stylu. I na této úrovni doporučuju zainvestovat několik tisíc do osobního kouče (ABAJA, Pešek riding school, Pepa Sršeň apod.). Tihle ostřílení instruktoři ti ve výsledku ušetří ranec tvého výukového času, stejně jako v každém jiném sportu. Správnou jízdu totiž ovlivňuje nejen to, jak točíš zápěstím. Zcela zásadní jsou brzdy - brzdný bod, průjezd zatáčkou - nájezd, apex a výjezd - ideální stopa, spin zadního kola. S těmito zkušenostmi se potom můžeš vydat na kterýkoliv jiný okruh po celém světě. Tyhle pravidla jsou totiž všude stejná.
3. Volné jízdy nebo agenturní jezdění?
První okruhová zkušenost bývá na tzv. volných jízdách, které si můžeš rezervovat přímo na okruhu. Za pár stovek si užiješ nespoutaných 20 minut jízdy v jiné dimenzi. Najednou totiž zmizí svodidla, protijedoucí vozidla a silnice má na šířku 15 metrů. Na tak široké trati se budeš pravděpodobně ztrácet v tom, kolik plynu a brzd máš vlastně použít. Ježdění na okruzích nabízejí taky „okruhové agentury". Ty si okruhy pronajímají na celý den nebo víkend a nabízejí je normálním smrtelníkům pro hobby ježdění a hobby závody. Většinou si můžeš na webových stránkách agentury zaplatit den, dva, nebo víkend (den bývá 6x20 minut jízdy). Každá agentura má rozjížďky rozdělené do tří až čtyř výkonnostních skupin, podle tvého změřeného času. Pokud jsi na nějakém okruhu poprvé, použiješ čas z jiného okruhu, kde jsi už byl. Úplně poprvé začínáš automaticky v nejpomalejší skupině. Většinou se v poledne provádí tzv. přeskupení, kdy agentura vyhodnotí časy a zařadí tě do odpovídající skupiny. Podle tvé mašiny tě agentura tě zařadí do závodu. Existují kategorie ladies, naked, 750 ccm a větší než 800 ccm. Druhý den dopoledne se jede kvalda a odpoledne si jedeš pro pohár. Samozřejmě všechno je dobrovolný a nemusíš se závodu účastnit, pokud se na něj ještě necítíš.
4. Jak mám vybavit motorku na okruh?
Rozsah výbavy pro okruhové ježdění je v dnešní době v podstatě neomezený. Vždycky se dá něco dokoupit nebo ještě poladit. To je na tom sportu fakt krásný… V reálu má každý úplně jiný rozpočet na sezonu, to ale vůbec nemusí ovlivnit tvůj výsledný čas na kolo. Začneme tím, bez čeho se neobejdeš. Pokud nejezdíš na SPZ bez výbavy, doporučím motorku osadit sadou laminátů. Třeba Ducati je nabízí jako originální příslušenství. Hodit se ti budou stupačky s přepákováním, jsou totiž výš a dovolí ti větší náklon bez škrtání o zem. Reverzní řazení je další vychytávka na okruh. Výrazně pomáhá fyzičce, protože při brzdění a akceleraci nemusíš tahat proti proudu. Přijde mi to daleko přirozenější a moc nechápu, proč to mají sériové motorky naopak. K tomu určitě pomůže quickshifter (rychlořazení). Šetří nejenom výsledný čas kola, ale místo spojkování se můžeš plně soustředit na brzdy. Quickshifter bývá v aktuálních mašinách skoro všude ve standartní výbavě. Dál není ku škodě radiální pumpa Brembo, která výrazně zintenzivní záběr brzdy. Dají se nasadit závodní brzdy a brzdová kapalina a fakt to stojí za to! Laděný výfuk je s otazníkem, bacha na něj! Na spoustě okruhů dnes měří hlukový limit…Může se ti stát, že skončíš dřív, než začneš. Tohle stojí za to si dopředu zjistit, abys nejel stovky kilometrů na okruh zbytečně. Další výbava jako je zouvačka, telemetrie a jiné „závodní“ fičury zvážíš později. Na začátku se bez nich určitě obejdeš. Se vším ti v DMOTO pomůžeme: doporučíme, vybereme, namontujeme.
5. Co potřebuju na okruhové jezdění?
Doprava na okruh- hodit se ti bude dodávka, kam dáš motorku a všechny ostatní cajky. Navíc v ní můžeš i spát, což v létě na okruhu není problém. Nebo osobák a vozík. Ideální je karavan nebo obytňák, ve kterým máš maximální komfort na spaní, sprchu a vlastní zázemí.
Nůžkový stan - v paddocku nejsou stromy a pokud peče slunko, fakt na tom rozpáleným asfaltu celej den nevydržíš. Nebo začne pršet a seš v mžiku mokrej od hlavy až k patě… Povídám, bez stanu ani ránu!
Nahříváky - elektrické nahřívací pásy na obě pneumatiky. Skutečně nejdůležitější výbava! S chladnými pneumatikami se často padá i po dvou kolech. S předehřátýma gumama můžeš začít tahat kudlu v podstatě hned ze startu.
Stojany - přední a zadní stojan. Bez nich nahříváky nenasadíš. Můžeš si taky zkontrolovat, že se kola volně otáčejí a není problém třeba s brzdami. Navíc dřív nebo později budeš muset na okruhu měnit nebo otáčet pneumatiky.
Kanystr na benzin - ve většině paddocků se nachází benzinka. Nejpohodlnější je si benzin před každou rozjížďkou dolít z kanystru. Počítej 3-4 litry na 20 minut (cca 40 km).
Tlakoměr - tlak v pneumatikách je alfa a omega pro udržení motorky na silnici. Na tvrdých gumách ti to bude klouzat a brzo budeš počítat kamínky v kačírku. Pneumatiky se za jízdy výrazně zahřejí a jejich tlak se až zdvojnásobí. Tlaky se tedy měří za tepla k čemuž jsou opět nutné ohříváky. Ideálně měř až jsou ohřáté i ráfky kol. Každý výrobce doporučuje na každou směs či vzorek jiné tlaky. (např. Dunlop slick zadní 1,3 baru!)
Pneumatiky - obutí můžeš mít jak standard na kterém moto koupíš, nebo vícesměsové se vzorkem. Ideální stran přilnavosti i vytrvalosti jsou však slicky. (pneu bez vzorku). Vyrábí se v suché a mokré variantě. Paradoxně čím je jízda rychlejší a plynulejší, tím pneu déle vydrží. Např. letos v Mugellu mi vydržela zadní guma tři dny!!! Předek máš na celou sezonu. Je dobrý vozit s sebou jednu zadní novou pneumatiku. Agentura většinou nabízí za poplatek pneuservis přímo v paddocku. I pneumatiky tam můžeš koupit.
Sada nářadí- dokud se nic neulomí, neodře, tak ti basa s nářadím nechybí. Ve skutečnosti je potřeba téměř vždycky. Vždy s sebou voz základní nářadí, gola sadu, šroubováky, americkou pásku (tou si mušíš zalepit světla, blinkry i zrcátka, pokud je máš na moto, aby se v případě pádu nemusely zametat střepy), káblbindry, kleště apod...určitě se může hodit náhradní brzdová a spojková páčka, stupačky, brzdové desky, řídítka. Všechno, co jsi schopný na trati rychle vyměnit, když to ohneš nebo urveš.
Koberec pod motorku - není úplně nutný, ale pokud si na něj pokládáš nářadí, hodí se ho vozit taky.
6. Co mě to okruhové jezdění bude stát?
Jako každou zábavu i tuhle můžeš provádět individuálně. Vždycky je ale lepší přidat se k nějaké partě, protože si tím můžeš výrazně snížit celkové náklady. Kolik stojí jezdění na okruhu? Startovné stojí v ČR, SK nebo Maďarsku od 3.000,- korun na den. Na západě a na jihu Evropy počítejte s násobkem, třeba naše srdcové Mugello stojí 3 dny 800 EURO. Sada pneumatik vyjde na 7 - 10 tis. Kč. Základní výbava přijde na cca 50.000,- ale dá se ze začátku částečně sdílet. Co se týká oblečení, rozhodně si pořiď jednodílnou kombinézu. Přilba nesmí být levnější než 10.000,- Kč. Na tom rozhodně nešetři, hlavu máš jen jednu !
Jsme továrna na radost!
Stav se k nám do DMOTO, pomůžeme ti vybrat motorku na okruh, příslušenství i výbavu. Se vším ti poradíme a komplet se o tebe postaráme. Ladění a tuning okruhových motorek je naše vášeň a jde nám to fakt skvěle! Nakonec ještě zopakuju svou úvodní nabídku: pokud začínáš a nevíš co a jak nebo už jezdíš a chybí ti nějaká racingová parta, napiš mi na mail dmoto@dmoto.cz a my tě vezmem na okruh s náma. Tak na viděnou na okruhu… Radek a DMOTO racing team.