Chcete začít jezdit na mašině? Chybí vám zkušenosti a nevíte, kterou motorku si máte vybrat na rozježdění? Tento návod se vám bude hodit. Níže máte pár bodů, jak postupovat. Na co si dát pozor, co byste neměli vynechat. Na konci článku máte přehled typů motorek podle účelu jejich používání.
Než začnete vybírat motorku
Jako první řešte rozpočet: Kolik peněz máte k dispozici na koupi motorky? Myslete na další pořizovací náklady na helmu, oblečení a boty. Něco stojí i pojištění a servis. Třeba takový servis desmodromických rozvodů v motorech Ducati rozhodně není levná záležitost. Znáte to pořekadlo s opicí a banánama…
Nepřeceňujte svoje dovednosti
Vzpomeňte si na svoje vlastní zkušenosti s motorkama. Pokud úplně začínáte, vybírejte si menší a méně výkonnou motorku. Je lehčí a díky tomu snadněji ovladatelná. Ze startu vám bude určitě stačit dvouválcový motor středního objemu, to znamená s motory s objemem 600 až 850 ccm.
Vybírejte podle účelu použití motorky
Zvažujte předem, jak chcete motorku využívat. Pokud s ní chcete jezdit do práce přes město a občas s ní vyjedete na vyjížďku kolem komína, vybírejte ze streetových mašin- naháčů. Jestli s ní chcete jezdit na výlety po celé Evropě, vybírejte z cestovních- tourigových motorek. Když vás nebaví jezdit po silnici a chcete jezdit s motorkou i v terénu, vybírejte z enduro motorek. Jako poslední varianta zbývají okruhové- circuit motorky. Níže ve článku máte detailnější popis jednotlivých typů motorek podle způsobu použití a rozdíly v jejich konstrukci, výbavě a ergonomii.
Omrkněte nabídku motorek
Vyzkoušejte filtrování motorek na našem webu. Nastavíte si v něm výkon a způsob užití motorky a filtr vám podle navolených parametrů nabídne přehled odpovídajících motorek. Filtr vám urychlí vybírání. Získáte díky němu přehled, z čeho můžete vybírat. Filtr motorek najdete pod továrním rozcestníkem na této stránce. Filtr níže je pouze screen obrazovky vložený do článku jako fotka...
Jak postupovat při výběru motorky
Máte stanovený rozpočet a s ohledem na vlastní zkušenosti vytipovaných pár motorek. Konzultujte svůj výběr s někým, kdo ve vašem okolí na mašině jezdí. Nebo se stavte za námi na showroom do A1 Parku v Lelekovicích u Brna. Probereme vaše představy a doporučíme vám podle nich vhodné motorky. Vybranou motorku si před koupí rozhodně otestujte!!! Sednout si na ni na showroomu na vyzkoušení opravdu nestačí. Musíte s ní vyjet minimálně na pár hodin. Testovat u nás DMOTO můžete v sezoně od dubna do podzimu. Nabízíme jednodenní i vícedenní testování motorek a skútrů. Přehled testovacích motorek máte zde.
Streetové motorky
Streetové motorky neboli naháče svoje označení získaly díky tomu, že nemají karoserii. Mají obnažený motor i rám a díky tomu jsou lehčí a snadno ovladatelné. Mívají větší rejd. Proto jsou vhodné na ježdění v městském provozu, kde potřebujete být obratní. Naháče jsou určené pro jízdu na kratší vzdálenosti. Jezdec na nich má vzpřímenou pozici díky vyšším řidítkům. Streetové motorky jsou vhodnou entry mašinou, pokud úplně začínáte. V této kategorii motorek si vybíráte z nejvíce adeptů, mezi kterými se budete později rozhodovat.
Touringové motorky
Jejich domovem jsou cesty, ideálně co nejdelší. Ergonomie pozice jezdce je u nich přizpůsobená maximálnímu pohodlí pro hltání stovek kilometrů. Na rám motorky můžete věšet boční i zadní kufry, které mají v originálním příslušenství. Na cestách vás ochrání robustní štíty před větrem. Touringové motorky jsou vybavené výkonným motorem a větší nádrží, což vám umožní ujet delší vzdálenosti bez tankování. Díky jejich dostatečnému výkonu a většímu rozvoru se s nimi dá pohodlně cestovat i se spolujezdcem. Delší rozvor pomáhá také stabilitě motorky ve vyšších rychlostech. Pokud hledáte silniční motorku na cestování a chcete s ní jezdit na delší vzdálenosti, vybírejte z touringových motorek.
Enduro motorky
Enduro mašiny jsou určené pro ježdění ve všech typech terénu. Mají robustní konstrukci s pevným rámem, silnější přední vidlicí a zadní tlumič, obojí s vyššími zdvihy. V originálním příslušenství mají boční padací rámy i kryty motoru a chladiče, tak jako je má Ducati Desert X na fotce níže. Technika těchto motorek je připravená na průjezd náročného terénu i mimo zpevněné cesty. Proto mívají enduro motorky vyšší světlou výšku, ocelové drátěné ráfky a pneumatiky s terénním vzorkem. Jízdní pozice na endurové mašině a její stupačky jsou připravené na jízdu ve stoje v terénu mimo silnici. Na rám motorky můžete věšet boční i zadní kufry, které mají v originálním příslušenství. Výhoda enduro motorek je v jejich univerzálnosti. Vybíráte si s nimi nejenom kam pojedete, ale i kterou cestou se ke zvolenému cíli vydáte.
Okruhové motorky
Okruhové motorky jsou určené pro jízdu na okruzích a závodních tratích. Mívají silné dvouválcové nebo čtyřválcové motory s opravdu vysokými výkony. Kapotované okruhové mašiny mají aerodynamickou karoserii a poskytují jezdci maximální ochranu před větrem. Vysokým výkonům motoru odpovídají adekvátně kalibrované brzdy s velkými kotouči a výkonnými brzdovými třmeny. Podvozky okruhových motorek jsou velice tuhé a naladěné pro rychlou jízdu v zatáčkách na okruhu. Jsou optimalizované pro stabilitu ve vyšších rychlostech a při ostrých změnách směru. Okruhové motorky mají nízkou sportovní jízdní pozici, která je úplným opakem ergonomie naháčů. Na okruhové motorce tak doslova ležíte. Nesnášíte klidné projížďky? Rychlost a adrenalin jsou vaše DNA? Zároveň nechcete riskovat zdraví nebo vlastní život na silnici? Pak je pro vás nákup okruhové motorky správnou volbou. Pro vás máme ještě návod, jak začít jezdit na okruhu.