Aprilia Tuono 660 je naháč odvozený od kapotovaného superbiku Aprilia RS 660. Liší se navzájem jen tvarem řídítek, jinou ergonomií a jinak naladěným motorem. Hlavním tahákem téhle motorky bude rozhodně výkonný motor v kombinaci s velmi nízkou váhou mašiny. Sportovní design Tuona 660 je z rýsovacího pera Miguela Angela Galluzziho, slavného tvůrce původních Monsterů u Ducati. Tuono 660 je k mání ve třech barevných schématech- Concept Black, Iridium Grey a zbrusu nové atraktivní Acid Gold.
Pozadí vývoje této motorky vysvětluje Piero Soatti, šéf celého projektu: „K vytvoření modelu Tuono 660 nás vedl hlavně obrovský zájem o Tuono V4 1100. Tahle motorka už řadu let vede v anketách o nejvytouženějších motorek na světě „Top of the Wish Bike“ v segmentu mezi naháči. Pro běžné jezdce je Tuono V4 nákladné, zbytečně silné a příliš radikální. Proto jsme přišli se středním objemem motoru a zachovali exkluzivní jízdní vlastnosti. Proč jsme použili tak dobrý podvozek a komponenty? V Aprilii totiž ctíme pravidlo, že každý náš model musí kromě běžné silnice obstát se ctí i na okruhu...
Aprilia upravila přední půlku motoru V4 1100, které pohání RSV4 1100 Factory a Tuono V4. Výsledkem je dvouválec objemu 660 ccm. Velmi příjemné překvapení je pro nás jeho maximální výkon. I když motor dusí limity EURO 5,přesto ho v Aprilii naladili na 95 koní! Pro srovnání: Yamaha MT-07 maximum 75 koní, Benelli v tomto objemu 76 koní. Ducati Monster 821 má sice o devět koní víc, ale z vyššího objemu motoru. Stejný případ je KTM Duke 790. V podstatě všechny konkurenční motory stejné koncepce jsou větší, takže se nemůžeme moc divit, že Aprilia nabízí svoje maximum v 10 500 otáčkách. Tím, že je motor přední půlka jedenáctistovkové V4, logicky s ní sdílí rozměry vrtání, konstrukci válců, hlav, pístů, tvar spalovacího prostoru válce nebo sání. Všechny ostatní díly nového motoru s horizontálně dělenou skříní jsou kompletně přepracované, včetně dutých vačkových hřídelí se 4 ventily na válec a jejich řetězového rozvodu. Motor je v rámu skloněný víc dopředu. Jedním z důvodů je větší vzdálenost jezdce, na kterého tolik nesálá teplo. Prospívá to také správnému rozložení hmotnosti v motorce.
Dvouválcové Tuono padne vysokým i nižším postavám, řídítka pohodlně na dosah s jen mírným přenesením váhy na ruce, sedlo 820 mm nad zemí, tak akorát pohodlné a úzké pro tuhle třídu, na zem díky tomu dosáhne každý. Když to shrneme, velikost dvouválcového Tuona je skoro stejná jako u litrového Tuona V4, jediný rozdíl je ve váze obou mašin. Při pohledu ze sedla jsou hodně zajímavé zdvojené boční kapoty s vnitřními průduchy. Jsou převzaté z Aprilie RS 660, dodávají motorce šířku, zlepšují aerodynamiku jízdy a odvod tepla od motoru.
Důmyslně postavený motor snižuje celkovou hmotnost, je totiž nosnou součástí rámu motorky. Přímo na motor je vzadu zavěšená oboustranná hliníková kyvná vidlice. Provozní hmotnost biku se díky konstrukci rámu podařilo stlačit na 183 kg. Konstruktéři věnovali zvláštní pozornost hlavě řízení kvůli nezbytné pevnosti. Pořádným rejdem mysleli na každodenní použití ve městě. 1370 mm rozvoru značí hodně krátkou stavbu, úhel hlavy řízení je 24,1°. Vepředu Aprilia nasadila 41milimetrovou vidlici Kayaba- nabídne možnost ladění odskoku, komprese a předpětí. Vzadu je tlumič bez nastavení komprese, který pracuje s oboustrannou hliníkovou kyvnou vidlicí. Brzdy jsou Brembo M 4.32, vepředu s dvojicí kotoučů o průměru 320 mm. Brzdový systém má pancéřové hadice a radiální pumpu.
V základní výbavě Tuona 660 nechybí náklonové ABS od Bosch a kompletní elektronický balík jízdních asistentů APRC- Aprilia performance ride control. Mezi jízdními asistenty nechybí kontrola trakce, wheelie, oboustranné rychlořazení, tempomat, nastavitelná motorová brzda a možnost volit různé motorové mapy. Tuono 660 nabídne pět jízdních režimů: Commute pro každodenní jezdění v provozu, sportovní Dynamic a okruhový Challenge. K tomu máte ještě dva kompletně nastavitelné režimy: Individual určený pro silnice, Time Attack zase pro okruh. Vše je nastavitelné přes dobře známý TFT panel a nové ovladače s křížovými tlačítky na pravé straně řidítek.
Tuono 660 má kompletně nové LED světla. Po nastartování se rozsvítí dvě zahnuté LED linky denního svícení. Plný režim svícení pak motorka sama přepíná po setmění i při průjezdu tunelem. Za příplatek pak dokáže i funkci Cornering, tzn přisvěcování do zatáček. Boční ledky denního svícení zároveň fungují jako směrovky a při krizovém zabrzdění samy zablikají varovný signál.
Už v základní výbavě bude Tuono 660 svižná štika. Jako volitelné příslušenství můžete přiobjednat řídící jednotku 6 IMU Bosch, která spolupracuje s APRC. Hodit se vám bude rozhodně taky quickshifter. Ten od Aprilie chválí všichni, kdo ho na vlastní kůži vyzkoušeli. Jeho epesní fungování potvrzuje jak náš capo di tutti capi Radek, pochvala na něj zazněla i v recenzi na RSV4 od Tommyho. Nadšení z jeho fungování hlásil taky Pepa Sršeň, když si RSV4 půjčoval na testování na brněnském okruhu. Výrobce nabízí k Tuonu 660 také značkové bagy.
Copyright © Michal Fučík