Recenze Aprilia RS 660 od Tommyho

Na novou Aprilii jsem se těšil jako malej kluk. Netrpělivě jsem čekal na její přestavení, byl jsem fakt zvědavý na nový motor a jak bude RS 660 vypadat. Italové mě rozhodně nezklamali, ta motorka je dělo.  Sexy italka, jak se patří. Hned jak jsem na jaře zjistil, že Aprilie RS 660 nechybí mezi letošníma DMOTO testovacíma mašinama, zvedl jsem telefon a domlouval termín víkendového testování. V hlavě se mi honil ranec otazníků. Jaký bude ten nový motor? Co všechno v ní bude chybět oproti čtyřválcové Aprilii RSV4, kterou jsem testoval a recenzi na ní psal minulý rok? Jaký bude rozdíl v jízdě a ovládání obou dvou motorek, když pořizovací cena Aprilie RSV4 je dražší o 180 tisíc korun a u verze RSV4 Factory stojí víc než dvojnásobek?

 

Mama mia! Stačí jen řidítka vzít do ruky...

Konečně jsem se dočkal, den D přišel a Rso přebírám v DMOTO. Jen co ji uvidím, hned mám lepší náladu. Ty nové LED světla se jim fakt povedly, mašina má v sobě všechny křivky čistokrevného supersportu. Pohled na ni potěší oči, srdce i duši každého motorkáře. Už na první pohled vypadá Aprilia RS 660 menší než její větší sestra RSV4, ale designově jsou si hodně podobné. Při mé výšce 183 cm mi posez na ní sedí jako ulitý, motorka není ani malá ani velká. Jakmile na ní sednete a sklopíte stojan, zjistíte, že je fakt lehoučká. Veškeré použité materiály nevypadají levně, barevný TFT displej umí různé rozhraní zobrazení jízdních parametrů. Za zmínku podle mě rozhodně stojí jedna bezvadná vychytávka. Jízdní režimy této Aprilie můžete přehazovat kdykoli jedete, stačí ubrat plyn a režimy prohodit. Kromě tří továrních jízdních režimů na vás čekají dva individuálně nastavitelné: okruhový Time attack a silniční Individual, kde si veškeré elektronické jízdní asistenty nastavíte jeden po druhým jak je libo. Inženýři i hračičkové si přijdou na své!

 

Vypadá rychle. I když stojí

Po nastartování vám zahraje koncert nový dvouválec objemu 660 ccm. Přestože má mašina tovární výfuk, zvuk má vyladěný parádně. Není ani hlučný ani tichý, jako japonské mašiny. Každopádně už po nastartování jasně slyšíte, že na téhle mašině se bude jezdit rychle. Nastavuju sportovní jízdní režim Dynamic a řadím za jedna. Hned po prvních metrech jízdy mě znovu fascinuje její lehkost. Jenom 169 kilo suché váhy se příkladně projevuje v její ovladatelnosti. Motor jako každý dvouválec tahá od spodu, překvapilo mě že i v 6-7i tisících otáček neztrácí dech a pořád táhne dál. A ten zvuk pořádně vytočeného motoru, moc rád poslouchám tyhle italský koncerty...

 

Po jízdě na téhle motorce řešíte, kde na ni vezmete

Z DMOTO vyrážím rovnou za brněnský okruh, kde mám svůj oblíbený testovací flek. Je tam dobrej asfalt a hlavně tady bývá liduprázdno, takže okruhové mašiny se dají pořádně vytočit a zjistit, co všechno dokážou. Znám zpaměti každý metr té silnice, takže vím co si můžu dovolit. Otočím to párkrát sem a tam a první dojmy jsou víc než pozitivní.  Aprilia RS 660 je překvapivě lehce ovladatelná, obousměrný quickshifter funguje přesně jako na RSV4. Veškeré řazení funguje jak švýcarské hodinky, podle mě má Aprilia nejlepší quickshifter na trhu. Nemusíte se bát falešného neutrálu, kvalty tam skáčou samy při dotyku řadicí páky. Podřazování je plynulé a rychlé, přesně jako na mém oblíbeném čtyřválcovém Tuňákovi. Brzdy jsou ostré jako břitva, dimenzované na okruhový supersport. Pokud máte koule a skill, není žádný problém motorku postavit při brzdění na přední kolo. I při vyšších rychlostech a delším používání nijak nevadnou, brzdy Brembo M 4.32 zkrátka brzdí jako sviňa při každé příležitosti. Ani při intezivním brzdění z vyšších rychlostí necítíte, že by se přední vidlice pohla nebo mašina měnila zvolený směr jízdy.

 

Cuore téhle Aprilie je sakramentsky sportivo

Pokud bych měl srovnávat nový dvouválec Aprilie s italskou konkurencí, přijde mi jejich motor silnější než měl Monster 821. Samozřejmě z jeho projevu je cítit, že to není litrový motor. Řekněme si otevřeně, kolik jezdců amatérů umí využívat celý potenciál litrového motoru, zvlášť v běžném provozu mimo závodní okruh. Osobně bych ten litrový potenciál motoru s chutí využíval, litrový hrnky točím rád.  Nicméně v provozu se to vážně nedá, pokud nechcete po silnici lítat 250 km/h a balancovat mezi jízdou a darováním orgánů. Z těchto důvodů za sebe říkám, že motor 660 ccm je úplně dostačující i pro adrenalinové sportovní svezení. Kdybych měl dát téhle mašině nickname, řekl bych jí zrychlovadlo. RS 660 tahá odspodu, držte se pevně řidítek. Ve středních otáčkách má motor stále co nabídnout, až kolem 8000 otáček cítíte, že je čas řadit nahoru. Řazení udělá cvak a vás to s mašinou zase vystřelí dopředu. Pokud bych měl jezdění na ní zhodnotit, nejlíp jsem se na ní cítil v rychlostech 160- 170 km/h. Její nízká váha je obrovská výhoda pro jezdce, kteří nepotřebují zatáhnout plyn na plno  a jet přímo rychlostí 300 km/h. Její jízdní vlastnosti se budou líbit všem, kteří si chtějí vylepšit techniku jízdy a preferují lehkou ovladatelnost mašiny před brutálním výkonem motoru.

 

Míň znamená často víc...

Na litrových mašinách si nedovolím tolik co s touto lehoučkou Italkou. Cítím se na ní komfortně, i když mám koleno na silnici. I když to pořádně zvládám jen na jednu stranu, i tak vás to potěší. Jednak je to váhou motorky a velký díl její agility zajištuje balík jízdních asistentů APRC. Podle mě je úžasný, že za cenovku 300K máte novou motorku se stejnou řídící jednotkou 6 IMU Bosch a balíkem elektronických jízdních asistentů, jako používají supernaháč Tuono V4 a okruhový supersport RSV4. Jezdím na Suzuki GSX R 750 z roku 2008, má sice silnější motor, ale určitě by ji Aprilia RS 660 dala v zatáčkách. Rso jezdí tak bravurně, že vám dává pocit, že jste pilot Moto GP.

 

Každý je jiný a potřebuje jinou motorku...

Jezdil jsem na spoustě motorek, naháčích i okruhovýho supersportech. Každá je trošku jiná, ale přirovnat se všechny dají k autům. Taky jsou víc a míň podařené modely. Zaleží, co od nich čekáte a jak vám sednou. RS 660 se Aprilii tak povedla, že po letech řeším nutné pořízení nové motorky. Rso vás totiž posune na vyšší level. Ne dosahovanou rychlostí, ale technickým provedením jízdy. Výkon motoru versus váha mašiny s balíkem závodní elektroniky z ní dělá výborný koktejl. Za tu pořizovací cenu versus co motorka dokáže a jak jezdí jí dávám 99 ze 100%. Podle mě v segmentu šestistovek Rso od Aprilie nemá konkurenci. Čistý motorkářký porno. Tečka.

 

Kdo netestuje, neví co je dobrý

Aprilii RS 660 u nás můžete otestovat na vlastní kůži jak na krátké projetí, tak na víc dní. Složíte kauci 30 000 Kč a jezdíte. Mezi testovacími motorkami ji budeme držet minimálně do září. Pokud mašinu vyhodnotíte stejně jako Tommy, Rso 660 si můžete pořídit ve třech barvách. Ozvěte se a my vám upřesníme její aktuální dostupnost.

 

Omrkněte ji ještě znovu ze všech stran