Ducati pokračuje ve vítězném tažení napříč několika ročníky soutěže o Motorku roku v České republice. Poslední ročník soutěže ovládla trůn sportovních silničních motorek nová Panigale V4S. Tahle motorka na sebe strhává pozornost celého motorkářského světa od svého představení loni v listopadu. Aby ne! Je to poprvé v historii této značky, kdy Ducati pohání čtyřválec. Závodní i laická veřejnost je ohromena bestiálním výkonem čtyřválce v porovnání s jeho neuvěřitelně nízkou hmotností. Panigale V4 je zkrátka v současné době nejsilnější produkční motorka na trhu. Čtyřválcová Panigale je od letošního jara dostupná ve třech verzích výbavy, základní V4, sportovní verze V4S a v limitované sérii V4 Speciale. Všechny uvedené varianty Panigale V4 najdete níž v tomto článku. Nejdřív se ale mrkneme na cuore Panigale. Je totiž setsakramentsky sportivo!
214 koní čeká, až otočíte zápěstím
Jak již název motoru napovídá, jedná se o vidlicový čtyřválec, řady válců svírají mezi sebou úhel 90 stupňů. U Ducati ho nazvali Desmodici Stradale. Celý motor je v rámu posazen v náklonu 42 stupňů, což přináší maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motorky. Hořčík zaujímá prominentní pozici mezi lehčími kovovými materiály. Není náhodou, že ve formě slitin je široce používaný v závodním světě. Motor používá pro svoje komponenty slitinu hořčíku – vyrobeny jsou z něj kryty hlavy, olejové jímky a spojky. Kliky jsou vyrobeny z hliníku pomocí gravitačního odlitku. Horní část motoru obsahuje čtyři hliníkové vložky válců s povlakem nikasil, které zajišťují nízké tření a ochranu proti opotřebení. Neuvěřitelně nízká hmotnost motoru V4 Desmosedici Stradale je výsledkem posedlosti konstruktérů. Váží 64,5 kg což je jen o 2 kg těžší než jeho předchůdce dvouválec Superquadro o objemu 1 285 cm!!!
Tento motor bude trhat asfalto z circuito da corsa!
Právě kvůli maximálnímu přísunu síly ve středním pásmu otáček motor Desmodici Stradale navýšil zdvih válců na 53.5 mm a s ním i objem na výsledných 1103 ccm. Vrtání však zůstalo stejné jako u závodního protějšku, a sice 81 mm. Jedná se o horní hranici povolenou pravidly Moto GP a také největší vrtání v kategorii produkčních čtyřválcových superbiků. Kompresní poměr je 14:1. Zajímavostí je také fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem u konkurenčních motorů. Konstruktéři Ducati tímto snižují gyroskopický efekt, výsledkem je nižší náchylnost ke zvedání předního kola při rozjezdu a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm zapalují krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tím dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale masivně už ve středních otáčkách.
Z těchto krásek si můžete vybrat tu svou...
Panigale V4
Revoluce. Nová éra. Panigale V4 od svého představení v listopadu minulého roku vyhrává jak na běžícím pásu soutěže o nejlepší motorku a víří emoce všech okruhových jezdců. Už v základním modelu máte jistotu, že vás jen tak někdo nepředjede. Na Panigale V4 totiž nejezdíte, Panigale V4 krotíte!
Panigale V4S
Chcete kralovat na okruhu? S Panigale V4S máte jasný, že budete. Pojďme si trošku započítat: výkon má štábních 214 koní. Váží muších 174 kilo bez provozních kapalin. Nemusíte být zrovna ekonom, aby vám bylo víc než jasné, že tahle machinna bude trhat asfalto z circuito da corsa, garanzia!
Panigale V4 Speciale
Krásná, bestiální a limitovaná. Taková je Panigale V4 Speciale. Závodní výfuk zvedá výkon V4 na 226 HP. Pokud vás přitahuje takhle kráska, na nic nečekejte. Z fabriky vyjede pouze 1500 kusů pro celý svět. 5 z nich je určeno pro Český trh. Téměř všechny z nich už mají svého kupce. Tak na co ještě čekáte? Třeba ještě urvete tu úplně poslední!