Recenze Vespa 125 GTS Super od Rudy

Nápad roadtripu na Vespách padl na pivě s kamarády, se kterými jsem na motorkách projezdil půl Evropy. Zdálo se mi to jako čisté pomatení smyslů. Plahočit se několik dní někde na skútru mě ani ve snu nenapadlo. Stačilo zkrátit plánovaný výlet a za cíl určit jihomoravské Bořetice a svůj názor jsem přehodnotil. V DMOTO mi nabídli na testování překrásnou červenou Vespu GTS 125 Super. V mojí motorkářské hlavě se rozjely varovné signály: oba kamarádi mají Vespy „tříkila“, vždyť mě ta moje Vespa ani neuveze…

 

Když je na křižovatce, semaforo pouští zelenou

Po krátkém svezení jsem si potvrdil, že s určitou jezdeckou zkušeností a trochou drzosti je skútr nejrychlejším dopravním prostředkem ve městě. Pravidelnou trasu v páteční brněnské špičce jsem zvládl za 18 minut oproti běžným 46 minutám v autě. Zjistil jsem taky, že objem 125ccm mi bohatě stačí. Na obratné Vespě jsem ze semaforů bez problémů odjížděl jako první a to i přes START/STOP systém. Musíte si zvyknout, že po otočení rukojetí motor nejprve naskočí a potom teprve vystartuje. Naštěstí prodleva není dlouhá a vy z křižovatky bezpečně vyrážíte jako první.

 

Prej pomatení smyslů… byl to roadtrip jak víno!

Na dva dny toho člověk naštěstí moc nepotřebuje, zvlášť když předpověď slibuje okolo 27 stupňů a na nebi ani mráček. Pojal jsem to punkově, nasedl v kraťasech a triku a pod sedlo hodil jen džíny, větrovku a kartáček na zuby. S taškou na doklady se mi tam spacák už nevešel, tak zůstal doma. Topcasem ani fešnou koženou brašnou půjčená Vespa na rozdíl od zbylých dvou spolucestujících nedisponovala a batohem jsem nechtěl kazit celkový dojem naší party. Celou cestu jsme používali zakroucené silničky druhých a třetích tříd. Podvozek Vespy nerovnosti silnic nižších tříd bez problémů zvládal. Z Vespy 125 na rovince vymáčknete cca 110km/h, nicméně bez větrného štítu v kombinaci s otevřenou helmou je snesitelné cestovat mezi 80 a 90km/h. Vespa 300i mých kamarádů, kterou jsem se svou 125-cítkou střídal je o něco živější, maximálka je cca o 20km/h vyšší a do kopce letíte s větší suverenitou. Zima vám není, příjemně to vyfukuje, člověk zvládá postřehnout daleko víc detailů kolem sebe. A díky tomu jsme si všichni začali naplno uvědomovat genialitu tohoto způsobu cestování...

 

Tak za prvý: dostanete se tam, kam ostatní nemůžou...

Když jedete pomalu a nemáte zbytečně racingový lauf, je skútr takový svižný „jakokolo“. To znamená, že tam kde auta i velký mašiny díky zákazu vjezdu stojí, kola a skútry s trochou zdravé drzosti jedou dál. Nám drzost nechybí, tak jsme se fotili tu pod jednou rozhlednou, tu pod druhou, tady v pěší zóně při otevřených sklepech, támhle jsme zase projeli rozkopanou a zcela uzavřenou vesnicí. Šetří to čas, stihnete toho spoustu, daleko víc než na mašině nebo v autě.

 

Za druhý: to je pohodička!

Neskutečnou výhodou skútru je oblečení. Zastavím, jedním tahem sundám kokos, druhým ho hodím pod sedlo. Když mám chuť, skočím si na kafe, oběd, rozhlednu, do obchůdku nebo třeba na bigbít. Nejsem zpocený z motooblečení a nemusím furt řešit, kde se můžu převlíct a kam s oblečením při opuštění mašiny. Stejně rychle, jak jsme na Vespách někam přijeli, jsme potom zase odjeli. Díky tomu jsme toho daleko víc zažili. Pokud někde uvidíte něco zajímavého, prostě zastavíte a jdete se na to mrknout.

 

Za třetí: řídí se skoro sama. Budete s ní v centru pozornosti!

Překvapilo mě, jak jednoduše se Vespa ovládá. Parádní jízdní vlastnosti, ovladatelnost a jakási nezáludnost mě nechaly v klidu odjet bez sebemenších obav po vydatném vinném večírku. O jízdě na velké mašině v podobném naladění tohle říct rozhodně nemůžu. Zjistil jsem taky, že tři Vespy budí opravdový zájem. Nejsou to jen tak nějaké obyčejné skútry. Vespy jsou krásné stylové stroje, které budí emoce. Ostatní lidé na ně koukají a dávají se s vámi do řeči, i když vás neznají.

karta skútru Vespa GTS 125 Super

 

Lepší skútr prostě nenajdete! Garanzia!

Vespa 125 je parádní stroj, který díky dnešní legislativě může řídit i vlastník řidičáku skupiny B. Motorka má brzdy se systémem ABS. Přestože jsou naladěné tak trochu „gumově“, můžete být v klidu, že i po necitlivém použití páčky zůstanete v sedle. Palubka je jednoduchá, přehledná a nabízí přesně to, co je na skútru třeba: rychloměr, tři počítadla kilometrů (celkový, trip 1 a trip 2) a stav paliva v nádrži. Mně na víc než 300 kilometrů stačilo zhruba 10 litrů naturalu, což při velikosti nádrže 7 litrů znamená naprosto dostatečný rádius. Praktické jsou dva stojany. Centrál pro delší parkování zabrání případnému pádu, boční stojan oceníte při letmém zastavení na limču. Jako praktickou výbavu hodnotím USB port v přední přihrádce, který jsem používal pro nabíjení telefonu.  A že je Vespa drahá? Dražší než ostatní skútry? No a co! Je nejkrásnější, má nezaměnitelný styl a funkční techniku. Já bych jiný skútr prostě nechtěl! Děkujeme  Rudovi za recenzi.

 

To by se vám mohlo hodit!

Vespa, to je jasná volba pro milovníky designu. Tady máte recenzi na silnější Vespu GTS 300. Pokud koupi skútru teprve plánujete, sepsali jsme pro vás návod, jak si vybrat skútr. Nejlepší je stavit se osobně k nám na showroom a všechno si osobně vyzkoušet. V sezoně od dubna do podzimu můžete u nás v DMOTO testovat skútry na vlastní kůži. Pokud chcete začít jezdit na skútru a nevíte jak na to, pro vás máme návod, jak začít jezdit na skútru krok za krokem.